Ryckighet vid jämn hastighet

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tobias Nordlander
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 08:48
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -07
Ort: Surahammar

Ryckighet vid jämn hastighet

Inlägg av Tobias Nordlander »

Hej alla,

jag upplever att hojen går ryckigt (tänk antydan till soppatorsk eller att man slår av på gasen oförsiktigt) vid jämn fart.

Tänkte först att det hade något med varvtalet att göra men har provat att köra på olika varvtal och ryckigheten kvarstår.

Det rycker inte hårt men det känns likafullt som att något är fel, extra konstigt är att kommer jag upp i ca 100km/h så tycker jag att det försvinner.

Att det rycker och lever om lite i en twin när det går sakta har jag erfarenhet av sedan tidigare cyklar, men det upplevda problemet uppstår och irriterar mig framförallt i 50 och 70.

Vet att en del haft problem med soppapumpen, kan detta vara problemet i mitt fall också?
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Ryckighet vid jämn hastighet

Inlägg av Åke J »

Kan väl knappast vara en förgasare om det är en -07. Jag kan uppleva samma sak ibland.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Ryckighet vid jämn hastighet

Inlägg av zodiak06 »

Upplevde samma problem med min -08:a innan dalaresan drog jag ut sladden till lambdan och monterade ett motstånd på 330 ohm och lite eltejp under testperioden. Tankade upp 98 oktan och hojen glider jämt och fint. Tydligare beskrivning finns här och på internationella forumet..

Kan starkt rekomenderas!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Ryckighet vid jämn hastighet

Inlägg av Muller2 »

Nu har jag förgasare på min Varadero och upplevde också den här ryckigheten, framförallt vid jämn låg fart.
Det mesta av ryckigheten försvann när jag började att använda 98-oktan ! :silver:

Statoil och Preem blandar (än så länge) inte i någon etanol i sin 98-oktaniga bensin, jag kollade med bägge bensinbolagen för några veckor sedan och fick detta bekräftat via mail.
Tobias Nordlander
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 08:48
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -07
Ort: Surahammar

Re: Ryckighet vid jämn hastighet

Inlägg av Tobias Nordlander »

Upplevervatt det blir bättre med 98oktan, ska prova tipset med lambdan och se om det blir ytterligare bättre!
Tobias Nordlander
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 maj 2012, 08:48
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -07
Ort: Surahammar

Re: Ryckighet vid jämn hastighet

Inlägg av Tobias Nordlander »

Så, det tog lite tid, men nu har jag kopplat ur lamndasonden.

Tog en testsväng på drygt 20mil, o vilken hoj jag fått!!

Tackar för tipps!
Skriv svar