Grenrörspackning

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Grenrörspackning

Inlägg av mattias_wennberg »

Som jag tidigare berättat har jag haft ett litet läckage i främre avgasporten vilket också gjort att den tagit tjuvluft vid viss körning och således hoppat till lite grann!

Efter att ha varit förbannat på Hondas oerhört korkade system när det gäller avgassystemet (innebärandes att typ ALLT måste rivas) så tog jag inatt tag i saken och kom åt.

Min fråga är enkel. Jag tror att packningen är gjord av koppar eller en legering. Jag hade tänkt att låta den gamla sitta kvar och helt sonika lägga den nya ovanpå och skruva åt. Då måste det ju bli tätt!

MEN?! Det finns ingen risk för att skiten smälter av värmen från avgaserna och droppar ner i motorn eller nåt annat kul?

Är det någon som har nåt förslag? Vill ju inte förstöra hojen! Tror ni det går bra eller bör jag plocka ut den gamla packningen?

För er som inte vet, packningen är alltså på något sätt ihoprullar så den plattar till sig när den utsätts för tryck!
Mattias
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Grenrörspackning

Inlägg av dasf »

Den har en tendens att bränna sönder, speciellt på tidigare modeller. Tror inte den är gjord av koppar, men är inte säker. Har svårt att tro att den skulle brinna sönder så lätt om den var gjord av homogen koppar.
Du känner ingen som har en svarv ?
Om man byter packningen till mässing som killen gjort på denna länk, så borde det hålla väl för evigt.

http://varamaikel.de.tl/Varadero1000-.htm
Senast redigerad av dasf den fre 03 aug 2012, 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Grenrörspackning

Inlägg av mattias_wennberg »

dasf skrev:Du känner ingen som har en svarv ?
Om man byter packningen till mässing som killen gjort på denna länk, så borde det hålla för evigt.

http://varamaikel.de.tl/Varadero1000-.htm
Jo det gör jag, men det är inte den packningen jag menar!

Det är grenrörspackningen, dvs. den som tätar mellan motorns avgasport och avgasrörets första del.
Mattias
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Grenrörspackning

Inlägg av dasf »

Fel av mig. Borde läst rubriken bättre innan jag svarade.
Du menar nr 2 på bilden och jag trodde att du menade nr 15.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Sv: Grenrörspackning

Inlägg av mattias_wennberg »

Stämmer fint det! Nu har jag lagt det dubbelt iaf och nu är det tätt för första gången på länge, hoppas det funkar bara.. Men så varmt borde det inte vara, förutsatt att det nu är koppar..
Mattias
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Grenrörspackning

Inlägg av Skoogsnisse »

Att kopparpackningen smälter är ingen fara.
Det är viktigt att du drar muttrarna till flänsen växelvis och jämt så att inte flänsen kommer snett.
Nisse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Grenrörspackning

Inlägg av Jokern »

Om du vill sätta på den nya koppar-ring över den gamla måste du vara säker på att den gamla slutar tät som den sitter nu..
Risken i detta fallet är att dom inte slutar tät pga att dom är hårda, båda ringar måste vara mjuka ( göras under lågan så dom blivar rödglödgad)
Finns det inget "Gammalt" båtvarv runt Vänersborg? Dom har säkert koppar-ringar liggandes i olika storlek o tjocklek.
Annars kan du höra med dom om dom har en 2-3mm klingersil packning i grafit ( avset till avgas, håller mot 300-400 grader) utan armering i, detta material är lätt att klippa i med en sax och det kan komprimeras bra, så den kan tätta mot ojämnheter..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Skriv svar