Sida 1 av 2

Drevningstråden

Postat: mån 08 maj 2006, 02:17
av Tramsvalp
Jag har gått upp en kugg på framdrevet, och tycker det bara är fördelar med det. Den största skillnaden är att jag har fått mycket mera användning för fyran. Roligare att köra faktiskt! :-)

Skillnaden i utväxling är ca 6,5%, så i krypfart märks det knappt medan det teoretiskt gör ca 10 kmh på topp.

Originaldrev till Africa Twin 650 (obs 650) passar och har 16 kugg.
På TA 650 räcker originalkedjan till (118 rullar), bara att flytta fram hjulet lite.

På TA 650 går det tom att byta drevet utan att ta bort kedjan.
Lite lirka men det går. Så vill man byta så går det på 10 minuter. :-)
Om det är lika lätt att byta på 600 vet jag inte.

Postat: tis 09 maj 2006, 12:32
av Zappa
Kör också med 16 kugg fram, går att byta utan att ta bort kedjan helt men det är ett jädra meck... Dessutom bör du har en kedja som är anväd lite om du ska använda orginal kedjan annars blir det alldeles för lite glapp...

Men om man vill ha riktigt kul på grusvägar så är det 14 kugg som gäller... ;)

/Zappa

Postat: tis 09 maj 2006, 21:05
av Thomas
Intressant 8)

Har ett 16 drev liggande....man kanske skulle prova det.

Skulle vara trevligt få ner varven lite när man kör landsväg :wink:

Postat: ons 17 maj 2006, 01:50
av Tony
Jag har drevat om till16 fram och 47 bak, det minskade varvtalet med ca 9%, enligt mitt tycke blev det mycket behagligare varvtal runt 100.
/Tony

Postat: tor 27 jul 2006, 12:27
av Tramsvalp
Zappa skrev:Kör också med 16 kugg fram, går att byta utan att ta bort kedjan helt men det är ett jädra meck... Dessutom bör du har en kedja som är anväd lite om du ska använda orginal kedjan annars blir det alldeles för lite glapp... /Zappa
Jag bytte drivpaket häromveckan, så nu vet jag att på MIN TA650 räcker en ny originalkedja till med god marginal.
Drevbyte med kedjan kvar gick också bra, med bakhjulet längst fram förstås.

Om kedjan är på gränsen till för kort på TA600 så förstår jag att det är trixigt att byta drev med kedja och bakhjul kvar.

Men svingarmarna är ju av fyrkantrör (mao ihåliga...), så skulle originalkedjan vara något för kort så borde det inte vara några problem att fila upp hålen för bakaxeln nån millimeter i framkant. Hålen är ju ändå avlånga, och en mm är mycket när man spänner kedjan.

Postat: fre 16 jan 2009, 14:07
av Tramsvalp
Flyttad hit från Limma glappande framdrev /Tramsvalp
GeCe skrev:
joeng38 skrev:Bra tips, ska använda metoden när jag byter drev nu i vår. Har skaffat ett ny drivpaket och ska sätta dit en kugg större drev fram.
Vore kul om du hör av dig sen hur du upplever det där med ett större drev fram. Gjorde det själv en gång och jag gillade det inte. Motorgången blev ryckigare på låga varv och orken blev mindre. Men det har med körstil att göra förstås också hur man upplever det. Men för mig som ofta har rejält med packning och ofta passagerare blev det inte bra.

ny här

Postat: mån 01 jun 2009, 18:29
av jocke
Hej jag har precis köpt en transalp 98 600 jag bytte till ett 16 kugg men då går plast kåpan i mot sen så undrar jag vilken sida som som ska vara utåt för det är ju bredare på ena sidan

Re: ny här

Postat: mån 20 jul 2009, 12:12
av Fibern
jocke skrev:Hej jag har precis köpt en transalp 98 600 jag bytte till ett 16 kugg men då går plast kåpan i mot sen så undrar jag vilken sida som som ska vara utåt för det är ju bredare på ena sidan
Originaldrevet ska sita med urgröpningen för låsbrickan utåt. Om det är pirat, som satt på min, så minns jag inte vilken sida som satt utåt.
Upptäckte själv detta med att bultarna tog lite i plastkåpan när jag bytt drev. Trolig orsak; splinesen i låsbrickan nötta så att drevet kan "kana" en milimeter axiellt. Löste det med att trä på en bricka på vardera bulten till kåpan (mellan kåpa och motor) kåpan är ju hur som helst inte tätt mot hela vägen. I väntan på beställd ny bricka.

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 apr 2011, 09:34
av rydde
Jag har nu testat både 16 och 15 kuggs framdrev och tänkte dela med mig av min åsikt. På min Transalp 650 -04 verkar det som att hojen inte riktigt orkar med 16.

Jag gillar 15t bättre pga:

- Högre maxfart.
- Bättre accelleration. Klart märkbart i farter över 110.
- Punkten där den "börjar tveka" ligger i högre hastighetsregister. Skönt på stora transportvägar när man vill mata på lite.
- Bättre anpassad till att puttra fram genom tätbebyggelse på 2:an (där 2:an kändes på gränsen för hög växel med 16t).

Re: Drevningstråden

Postat: fre 09 dec 2011, 08:56
av Olle Å
Jag har ett 16-drev fram på min 93:a och tycker efter bytet att hojen går bättre, även på grusvägar. Den drevningen passar mig i allafall bättre.
Den drar jäkligt bra vid omkörningar upp till 140 på 4:an. Det blir ju tyvärr så att man får göra en kompromiss eftersom det ju blir en hel del längre landsvägsturer också. Då är det skönt att ha ett litet lägre varv eller kunna köra lite fortare.

Re: Drevningstråden

Postat: tis 27 feb 2018, 17:27
av Radar
hej, jag har tänkt att sätta 16t fram och 43t bak.
min fråga är ju om den blir för "trött" med den drevningen eller om jag bara ska gå upp till 16t fram och låta bak vara, eller bara byta bak och låta fram vara.
då det är motorväg till jobbet så vill jag att den ska gå lite "lugnare"
har en 600 transalp 1998

Re: Drevningstråden

Postat: lör 03 mar 2018, 09:53
av Olle Å
Det räcker i mitt tycke att bara gå upp en kugg fram. Du sänker då med 500 varv/min vid 100 km/h. du har fortfarande ett bra ax, men kanske får växla ner vid omkörning ibland. Du får ett fint flyt på 4:ans växel upp till 140

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 11:02
av Hondakillen
Jag tycker min XL700VA-2010 är så okörbar i stadstrafik(där jag tyvärr är mesta tiden...). Måste komma upp i så hög hastighet på 1:an innan jag kan lägga i 2:an. Sedan hackar jag mig igenom långsamma kurvor och rondeller på 2:an. 1:an upplever jag inte som en körväxel utan mer startväxel. Blir så hetsigt att ligga på den.
Tänkte att om jag går ned en tagg fram skulle göra det göra en del skillnad men hittar ingenstans att gå till 14 skulle vara något som är rekommenderat. Så då återstår väl att göra bakdrevet större.
Nån som har nån erfarenhet av detta? Hur många taggar behöver man lägga till för att märka nån skillnad?

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 11:46
av Olle Å
Om du drevar upp fram en kugg så sänker du 500 varv/min vid 100 km/tim. Kolla med Lelles i Uppsala om de inte har 14 kugg.
Vet inte vad du har nu. Kanske du har 16 fram. Låter konstigt att den går som du säger annars. Om du inte har köpt hojen ny så är risken stor att den blivit omdrevad kanske vid något kedjebyte. Kolla vad du har i bak och jämför med instruktionsboken
Din hoj är så pass stark att den utan vidare klarar en uppdrevning fram då det gäller landsvägstrafik.

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 11:59
av Olle Å
Kollat, original är 15 fram 48 bak. Finns att köpa 14 kugg. Kanske du då får spänna kedjan lite. Större i bak så får du släppa lite på sträckaren.

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 13:12
av Fibern
Håller med dig Hondakillen. Har haft en TA -96:a och vid exempelvis fullastad med väskor och passagerare var det alltid ett himla hackande innan man kom upp i varv.
Hoppas du hittar en lösning.

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 17:09
av Olle Å
Transalpen är lite feldrevad på ettan. Upplever det speciellt nu då jag har en sidvagn monterad på den. Skall nog dreva om den då jag byter kedja

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 18:01
av Ivar
@Hondakillen
Hade jag varit dig hade jag monterad ett K&N filter eller öppna rör istället för dreva om.
Man bör däremot inte byta båda då det finns risk att hojen måste in på mappning.
Hojen får mer luft och beter sig bättre när man åker i köerna.
(Om du redan har ett K&N filter eller öppna rör så kan du bortse från mitt tips)
@V Saarela får nog fram ett slikt filter även om det inte står på hans hemsida, drev finns också.
http://39833.shop.textalk.se/luftfilter-kn/honda/

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 19:51
av Olle Å
Om hojen är i original och du vill ändra på luft-bränsle och blås, gör då detta. Exvis. KN-filter, 1 nr. större huvudmunstycken ,öppna upp ljuddämparen.

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 22:11
av Stefan
@hondakillen, jag håller helt med om att börja med att räkna tänder på dreven. Att den är uppdrevad låter troligt. Vänd dig sedan med förtroende till Saarela, så fixar han fram rätt grejer till bra pris.

Däremot att ändra på luftfilter/utblås är jag inte alls överens om. 700:an har ju insprutning, så där kan inga munstycken bytas, utan då handlar det om att mappa om insprutningen, och det är inte billigt. Korrekta drev vinner stort i pris :)

Jag har ju själv en -11 och när jag bytte ljuddämpare blev den nog närmast tjurigare i lågfart, typ 30-sträckor och så (undviker gärna stadstrafik i möjligaste mån). Den biten blev betydligt bättre när jag ersatte lambdasonden med ett fast motstånd, där Nysse här på forumet var bussig att bisträcka mig en ersättningsplugg till ett MYCKET hemult pris, tack @Nysse *thumb_up*

Men generellt skulle jag säga att om motorn i övrigt går bra och drevning m.m. stämmer med original, så skall 700:an fungera utan problem oavsett fart. Det jag kan tycka är väl i så fall att vid riktigt låga gaspådrag, typ 30 på tvåan, så blir den med insprutningen väldigt känslig för minsta rörelse på gashandtaget, det är lite av/på-känsla över det. Som jag minns 600:an jag hade tidigare, var det lite snällare just på den fronten.

Men, som sagt, börja med att kolla nuvarande drevning. Som det låter är den sannolikt uppdrevad för lägre varv på motorväg. Vanligast är väl att man byter framdrev (som också slits snabbare än bak).