Landsvägsdäck
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Landsvägsdäck
Skulle vilja ha bra tips på landsvägsdäck till min Transalp 04
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Landsvägsdäck
Metzeler tourance eller Michelin Anakee fungerar bra.
Sent using Tapatalk
Sent using Tapatalk
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Landsvägsdäck
Håller med rydde Alla bra val
Re: Landsvägsdäck
Hej.
Ni som har testat båda. Är det någon skillnad på Tourance och Anakee? Typ egenskaper på asfalt vs grus eller vid regn? Slitstyrka?
Undrar mest eftersom det sitter Tourance på min hoj och frågan är om jag ska välja samma vid nästa byte eller köra på Anakee?
/O.
Ni som har testat båda. Är det någon skillnad på Tourance och Anakee? Typ egenskaper på asfalt vs grus eller vid regn? Slitstyrka?
Undrar mest eftersom det sitter Tourance på min hoj och frågan är om jag ska välja samma vid nästa byte eller köra på Anakee?
/O.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Landsvägsdäck
Tack för alla bra tips!
Re: Landsvägsdäck
Med tanke på att min förra hoj var en ZZR600 som började jazza med bakvagnen så fort man såg en grusväg på avstånd (torr eller blöt) så tror jag att det blir helt OK.Skye skrev:Grusegenskaperna är väl inte det bästa men går att hanka sig fram i torrt före rätt bra.
På ZZR-en hade jag Michelin Pilot Road och de var riktigt bra på asfalt och grymma i regn. Inte en antydan till släpp någon gång trots frisk fart i ösregn.
Tourancerna som jag kör på nu tycker jag har en liten tendens till släpp i vissa lägen på blött underlag.
Eftersom jag tillhör kategoring "kör-i-vått-och-torrt" så gillar jag att ha grepp även i vått så jag tänkte att Anakee kanske var bättre.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Landsvägsdäck
Hmmmm.....Skye skrev:Har läst ett test en gång av någon mc-tidning där de hade jämfört de olika däcken.
Tourance EXP är mjukast, anakee mjukare och Tourance hårdare.
Låter som att det kunde vara idé att testa Anakee i alla fall.
Ett lite mjukare däck bör ju ha bättre grepp även på blött underlag.
Även om man skulle få ut lite färre mil totalt så är det ju bättre än att gå omkull i regnet efter 50 mil för då kanske man aldrig får köra fler mil i alla fall
Det står såhär på Michelins hemsida:
"Nu behöver du inte välja mellan grepp och hållbarhet: MICHELIN Anakee 2 ger både och, med en ökad livslängd på minst 29 % mer än hos de främsta konkurrenterna och med samma grepp på vått underlag! Michelin har lyckats uppnå detta genom att använda komponenter som hittills endast använts i tävlingsdäck."
Det låter ju som att det är ungefär samma tänk i konstruktionen som i Pilot Road och dessutom att livslängden skulle ha blivit bättre.
Att de använder Tourance nere i södern skulle ju kunna bero på att asfalten där nere har en högre snitt-temperatur över säsongen än vad vi har här uppe i den kalla nord.
Ett odubbat vinterdäck till bilen har ju en mjukare gummiblandning än ett sommardäck av just temperaturskäl.
Kanske är det just den lilla skillnaden i hårdhet som skulle göra att Anakee funkar bättre i regn. Det är ju som regel kallare när det regnar än när solen skiner.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Landsvägsdäck
Man bör också ta i beaktande att det är lite(ganska mycket) skillnad på livslängden mellan Varadero och Transalp.
Personligen tycker jag att Tourance(ej EXP) är fortfarande det bästa däcket för pengaran. Fästet är ju helt underbart, om man då jämför med föregångarna till dessa, både vad gäller Michelin och Merzeler.....snorhala i regn när dom blev lite slitna.
Personligen tycker jag att Tourance(ej EXP) är fortfarande det bästa däcket för pengaran. Fästet är ju helt underbart, om man då jämför med föregångarna till dessa, både vad gäller Michelin och Merzeler.....snorhala i regn när dom blev lite slitna.
Re: Landsvägsdäck
Vad innebär "...Några år..."? 2, 5, 7....? Allting är ju relativt.....Skye skrev:Framförallt om däcket får några år på nacken. Blir som bakkelit under +10°C
Mina Pilot Road körde jag >2500 mil på under tre säsonger och märkte ingen skillnad i grepp.
Fast TA'n är ju en helt annan typ av hoj/motor som dessutom inte har rena asfaltsdäck.
/Ivrig att insupa kunskap
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Landsvägsdäck
Utvecklingen på däck har skett lavinartat. Fästet på dagens vanliga touringdäck var väl mer mer eller mindre densamma som på tävlingsbanorna för cirka tio år sedan.
Äldre däck beror en hel del också hur lagringen har skett. Var för nån månad sedan och provocerade en Vigor 99:a med orginaldäck. Man kanske inte ska köra knäskrap med den, men blev ändå lite förvånad att man kunde hålla så pass bra fart i kurvorna. Dom är ju inte heller direkt "lagrade" enligt föreskrifterna(suttit på hojen)
Sitter just nu och försöker utröna ålder på däcken på en CB500 1994. Har kommit fram till att bakdäcket är iallafall bytt eftersom den är från 2004. Framdäcket är från vecka 38 1993. Kanske dags att byta framdäcket?
Äldre däck beror en hel del också hur lagringen har skett. Var för nån månad sedan och provocerade en Vigor 99:a med orginaldäck. Man kanske inte ska köra knäskrap med den, men blev ändå lite förvånad att man kunde hålla så pass bra fart i kurvorna. Dom är ju inte heller direkt "lagrade" enligt föreskrifterna(suttit på hojen)
Sitter just nu och försöker utröna ålder på däcken på en CB500 1994. Har kommit fram till att bakdäcket är iallafall bytt eftersom den är från 2004. Framdäcket är från vecka 38 1993. Kanske dags att byta framdäcket?
Re: Landsvägsdäck
Dekk, div. slanger og pakninger er vel det viktigeste og holde oversikt over.
Gressklipperbensinledning sprakk på to år.
Gressklipperbensinledning sprakk på to år.
Re: Landsvägsdäck
Beställde ett mc-däck från hojdäck.se.
Såhär står det i specen:
Ett Radialdäck med utmärkt grepp och distinkt profil som ger snabb och exakt styrrespons vid aktiv gatkörning. Stommen är uppbyggd av Kevlarkord, vilket säkerställer formstabiliteten även vid höga hastigheter. OBS! Däcket är 3 år eller äldre.
Såhär står det i specen:
Ett Radialdäck med utmärkt grepp och distinkt profil som ger snabb och exakt styrrespons vid aktiv gatkörning. Stommen är uppbyggd av Kevlarkord, vilket säkerställer formstabiliteten även vid höga hastigheter. OBS! Däcket är 3 år eller äldre.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Landsvägsdäck
Säkert helt ok. Det är ju ändå ett nytt däck som inte har slitits in och sedan får man ju anta att de lagrar däcken på ett hyfsat sätt...V Saarela skrev:Beställde ett mc-däck från hojdäck.se.
Såhär står det i specen:
Ett Radialdäck med utmärkt grepp och distinkt profil som ger snabb och exakt styrrespons vid aktiv gatkörning. Stommen är uppbyggd av Kevlarkord, vilket säkerställer formstabiliteten även vid höga hastigheter. OBS! Däcket är 3 år eller äldre.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Landsvägsdäck
Vill säga så här angående däck. Har provat många olika genom åren. Allt beror på hur aktivt man kör på gruset. Det är mycket svårt att finna ett däck som är en bra kompromiss.
Om du gasar på friskt utan att " busa ", och dessutom vill ha ett bra asfaltdäck, så funkar Michelin T63 över förväntan bra.
Kör du mest asfalt och ganska lugnt på grus, så är nog Anakee 2 bästa valet.
Om du gasar på friskt utan att " busa ", och dessutom vill ha ett bra asfaltdäck, så funkar Michelin T63 över förväntan bra.
Kör du mest asfalt och ganska lugnt på grus, så är nog Anakee 2 bästa valet.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Landsvägsdäck
TACK OLLE!Olle Å skrev:Vill säga så här angående däck. Har provat många olika genom åren. Allt beror på hur aktivt man kör på gruset. Det är mycket svårt att finna ett däck som är en bra kompromiss.
Om du gasar på friskt utan att " busa ", och dessutom vill ha ett bra asfaltdäck, så funkar Michelin T63 över förväntan bra.
Kör du mest asfalt och ganska lugnt på grus, så är nog Anakee 2 bästa valet.
Visst är det underbart när nån annan genom sitt eget resonemang kommer till samma slutsats som man själv.
Jag tar det som en bekräftelse på att jag är inne på rätt spår.
Det blir nog Anakee nästa gång.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Landsvägsdäck
Dags sätta lite sprätt på denna gamla tråd.
Har tänkt beställa nya däck och valet blir Heidenau K60 Scout. Har letat på några olika ställen och det lutar åt däckonline.
Funderar dock lite över märkningen, m+s. Har nyligen läst att Heidenaus m+s-märkning inte innebär att däcket har den mjukare vinteblandningen (sämre hållbarhet på sommarväg) saxat från Sporthoj.com
"Citat Ursprungligen postat av Bata1206 Visa inlägg
Heidenau Silica låter ju lovande. Tyvärr finns det inte i min storlek för framdäcket.
(100/90 16")
K60 Scout har inte friktionsgummi, dom är M+S märkta ändå.
Det du vill ha är K60 Silica.
Någon här som känner till sanningen bakom detta?
Har tänkt beställa nya däck och valet blir Heidenau K60 Scout. Har letat på några olika ställen och det lutar åt däckonline.
Funderar dock lite över märkningen, m+s. Har nyligen läst att Heidenaus m+s-märkning inte innebär att däcket har den mjukare vinteblandningen (sämre hållbarhet på sommarväg) saxat från Sporthoj.com
"Citat Ursprungligen postat av Bata1206 Visa inlägg
Heidenau Silica låter ju lovande. Tyvärr finns det inte i min storlek för framdäcket.
(100/90 16")
K60 Scout har inte friktionsgummi, dom är M+S märkta ändå.
Det du vill ha är K60 Silica.
Någon här som känner till sanningen bakom detta?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Landsvägsdäck
Vill man ha lite av det stuket som K60 och inte får fram dimension, då kan jag tipsa om ett minst sagt lika bra däck, som är MITAS E07.
Jättebra grep där det inte finns asfalt.
Jag har kört på dom hela sommaren (ca 900 mil) och jag är hel nöjd
Det blev både grus, gräs, stora sten, grenar, lera o asfalt
jokern.eu
Jättebra grep där det inte finns asfalt.
Jag har kört på dom hela sommaren (ca 900 mil) och jag är hel nöjd
Det blev både grus, gräs, stora sten, grenar, lera o asfalt
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Landsvägsdäck
Du får sluta att tänka bildäck helt enkelt.
M+S är vad det är anpassat för med grövre mönster. Mittremsan på däcket är dock hel för att även kunna göra asfalt och få det mer hållbart där.
Som alla däck håller det för vad det är anpassat för, flesta får väl ut 1000 mil på ett bakdäck.
Men framdäcket är rätt lagom knaggligt och inga sköna egenskaper de första 400 milen. Skulle med ett 21" framhjul helt klart ta TKC80 fram. En redan utprovad konstellation som fungerar, då mesta vikten ligger bak och inte påfrestar fram så mycket.
M+S är vad det är anpassat för med grövre mönster. Mittremsan på däcket är dock hel för att även kunna göra asfalt och få det mer hållbart där.
Som alla däck håller det för vad det är anpassat för, flesta får väl ut 1000 mil på ett bakdäck.
Men framdäcket är rätt lagom knaggligt och inga sköna egenskaper de första 400 milen. Skulle med ett 21" framhjul helt klart ta TKC80 fram. En redan utprovad konstellation som fungerar, då mesta vikten ligger bak och inte påfrestar fram så mycket.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6178
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Landsvägsdäck
Tack för infon Skye och Jokern. Kommer att fundera och värdera innan köp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2361
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Landsvägsdäck
Du lär bli nöjd med K60 @Fibern.
Har skälv kört med dom sista 2500 milen.
Har gått två bakdäck och framdäcket är det fortfarand några mm kvar på.
Män nästa år kommer jag testa Mitas E07 då jag inte har hört något negativt om dom och mååånga känner jag som har haft/har dom. Speciellt framdäcket skall vara bättre än K60's variant även om dom ser ganska lika ut.
Förra gången jag beställde från Däckonline fick jag ett 5 veckor gammalt däck.
Snabb leverans och färska prylar derifrån.
Har skälv kört med dom sista 2500 milen.
Har gått två bakdäck och framdäcket är det fortfarand några mm kvar på.
Män nästa år kommer jag testa Mitas E07 då jag inte har hört något negativt om dom och mååånga känner jag som har haft/har dom. Speciellt framdäcket skall vara bättre än K60's variant även om dom ser ganska lika ut.
Förra gången jag beställde från Däckonline fick jag ett 5 veckor gammalt däck.
Snabb leverans och färska prylar derifrån.
Let's be careful out there