Höjning

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Knudan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 15:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Bjuv Skåne

Höjning

Inlägg av Knudan »

Tjabba.
Jag har läst en del inlägg med hur man sänker bakdämparen på hojen. Men jag är inte som alla andra :P jag skulle vilja höja min en del bak istället.
vet någon en bra lösning på hur det skulle kunna funka?
Jag tycker även att bak dämparen känns lite väl mjuk. När den står på sidostödet så känns den lite för mjuk, alltså när jag lägger lite vikt på hojen så är det precis som om att dämparen bara drar i hopa sig för lätt och skulle vilja tippa över.
Jag är då ingen gud på denna maskin än men jobbar på det :D men det känns som att det inte är ok.
Jag ska då tilläga att jag inte har justerat på dämparen än.
Knudan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 15:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Bjuv Skåne

Re: Höjning

Inlägg av Knudan »

vet du om där finns förlängda dämpare till en vara?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Höjning

Inlägg av V Saarela »

Att stötdämparen är kass på dom äldre Varaderossarna finns det ett antal trådar om. Sen att också sidostödet på dito också är kass(för rak) gör också att när stötdämparen är slut eller inställd på mjuk(speciellt med packning på) så känns det som att den välter både åt höger eller vänster.

Nåja, det är ju inget stötte arbete att justera stötdämparen.....skruvas med hand.

Finns sk tailrisers även till Varadero. Googlade för att hitta nån variant och tog bara den första bästa så att du kan se hur dom ser ut. http://www.motorcorner.nl/tailriser-ver ... _1608.html

Brukar höja cirkaa 35-40 mm. Höjer man så mycket så kan fronten kännas låg(mjuk) så man få åtgärda det tex med (mauas inlägg i slutet) http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=2277

Sidostödet måste du givetvis förlänga......
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Höjning

Inlägg av maua »

Vet att Hyper Pro dämpare går att beställa enligt önskemål, dvs vilken höjd man vill ha! Dom verkar ha riktigt bra prylar till vettiga priser! Tror att en ny dämpare kommer lösa dina problem!
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Höjning

Inlägg av Nysse »

Hyperpro har förhöjare som kan monteras mellan den nedre delen av dämparen och ramen.

http://www.hyperpro.com/hyperpro/en/node/23" onclick="window.open(this.href);return false;
Serendipity
Knudan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 15:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Bjuv Skåne

Re: Höjning

Inlägg av Knudan »

gött tack för en drös tips :P nu blir det till att höja skiten :)
Skriv svar