Vibrationer

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Vibrationer

Inlägg av maua »

Tänkte höra om åsikter på vad ni anser vara den vanligaste orsaken till vibrationer.

Min 99:a vibrerar en hel del mer än min förra 02:a. Det är ffa vid vissa hastigheter och värst vid ca 110. Jämnt och varvtalsberoende.

Vilka är dom främsta orsakerna?

Drivpaket låter uppenbart. Jag har inte känt på varje länk men kedjan ser mkt bra ut när jag väl fick gjort rent den. Den viner lite speciellt och det skulle ju kunna vara ett symptom på att kedjan kärvar?

Jag har bytt ryckutjämnargummin.
Nya däck.

Jag har ett liiiitet knackande ljud när den är kall som försvinner fort. Kan dåliga kamkedjesträckare orsaka liknande vibrationer?

Hur är det med motorfästen på Varaderon. Har inte kollat men är dom lättbytta?

Ideér någon?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vibrationer

Inlägg av V Saarela »

Då har jag haft tur eftersom jag aldrig störts av vibrationer från mina Varaderossar. Känns inte som att det skulle vara ett typfel för en Varadero utan när det händer så är det mer typiskt för vissa motortyper, dvs twin.
En Transalp 600 var jag tvungen att dreva om en kugg fram, helt enkelt för att den vibrerade just i den hastigheten(varvtalet) jag körde på långresorna.

Ja, vad kan orsaken vara? Jag spekulerar mer på att motorn är lite feljusterad i innandömet, en mikromillemeter här och en mikromillmeter där. Obalansen fanns förmodligen redan från fabrik och toleranserna har med åren då förvärrats. En blueprintning av motorn är väl det som krävs, men att börja ta isär den och bekosta ett sånt jobb känns ju kostnadsmässigt lite overkill.

(Däremot har man ju fått vita fingrar lite då och då, men det har då varit däckrelaterat och åtgärdats med ett nytt framdäck.....men det är då en annan sak)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Nja, riva hela motorn. Tror inte det :) Jag fåt ta en sak i taget. Tror på drivpaket men det är ju inget man bara köper nytt för att testa. jag ska slacka på kedjan och kontrollera länkarna. Dreven ser fina ut.

Det är dags för nya stift och en förgasarjustering på nästa service och det tror jag gör gott för det "hoppiga"betteendet hojen har. Däremot lär det inte göra något för vibrationerna.

Om en kamkedjesträckare är dålig har jag förståt att det låter ganska mycket? Men kan det skapa vibrationer? Jag kan, med väldigt god vilja, möjligen höra en liten tendens till knack, ibland, när den är kall. Alltså inga som helst problem som jag ser det.

Tycker att den fräser och låter lite ur skarvarna till avgassystemet. Om det fräser gissar jag att den även kan dra tjuvluft? Det lär inte heller bidra till en jämn gång? Annars går den riktigt bra,
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vibrationer

Inlägg av Fibern »

Jag känner inte Varaderon och dess motor, men ska det vara så mycket annorlunda med dess motor jämfört med Transalpens?
I de lägsta registret vibrerar, ja till och med skakar ju Ta:ns motor. Kan tänka mig att Varans motor går lite jämnare där. Men på högre varvtal....hm. Går motorn rent...på alla stiften t.ex? Eller kan vibrationerna härröra från hjul(en) Lagervibration t.ex? Det är ju en orsak som väl kan ge utslag i vissa farter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

-Lagren är bra.
-Nya däck
-nya ryckutjämnargummin
-Inga kärvande länkar i kedjan. ( kollat idag)
-Går "rent" men tvekar och hoppar lite på jämn gas, svårt att förklara, den hackar inte som at den misständer, men lite som att det skulle vara dåligt med ström ur stiften eller liknande.
-Inga tveksamheter vid fullt pådrag.
-Ska 4800mils-servas. Alltså är det läge för förgasarsynk, ventilkoll samt stiftbyte.
-Läcker lite ur ena avgasskarven vid bakre cylindern. Inte direkt vid cylindern utan i första skarven nedanför.

Jag har ju flera symptom här. Ett är att den vibrerar i vissa hastigheter. Den känns också råare i motorn än min gamla, men inga missljud eller liknande
Sen är det att den går lite ojämnt på jämn gas i låga farter. Detta tror jag kan avhjälpas med service.
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Vibrationer

Inlägg av Kompis »

Hadde en ny TransAlp en sesong, og den ristet ved ca 85 km. Det var så irriterende for det er der vi ligger stort sett.
Prøvde ikke å finne grunnen, men et nytt drev kunne kanskje vært nok.
Ellers kan det nok ha mange årsaker, kanskje i kombinasjon?
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Jo, antagligen är det så. Det ska inte var för lätt :)
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vibrationer

Inlägg av hogge »

maua
Förgasarsynkning kan göra underverk för vibrationer.Stora V-twinnar är särskilt känsliga för detta då du har mycket kubik i varja cylinder så där skall inte vara obalans. Det gjorde underverk på en polares Honda VTR
Lycka till
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Vibrationer

Inlägg av Åke J »

Jag hade avgasläckage pån samma ställe som du, när jag fixat det blev det som en ny maskin. Gick mycket jämnare speciellt på låga varv. Börja med det.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Å fanken. Jag har ju hört talas om att det blir fel mottyck om det läcker. Dock läcker det väldigt lite men ett set med nya packningar känns som en bra sak att skaffa! Grenrörspackningarna borde vara svåra att komma åt men resten är inga problem eller?

Den ska in nästa vecka för förgasar synk, stif toch filterbyte. Skiter i ventilkoll.

Bör jag byta packningarna innan synkningen då kanske?
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Vibrationer

Inlägg av Muller2 »

Ryckningar och tveksam gång vid jämn hastighet har jag också upplevt på min mc, väldigt irriterande och känna hur motorcykeln liksom skuttar fram och inte har flytet.
Mycket av detta försvann och blev bättre med 98 oktanig bensin.
Viktigt att det är 98 utan inblandning av etanol, sist jag kontrollerade med bensinbolagen så var det Statoil och Preem som inte blandade i etanol.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Vibrationer

Inlägg av mattias_wennberg »

Exakt! Resten blandar i etanol av någon outgrundlig anledning.. Idioter..
Mattias
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vibrationer

Inlägg av hogge »

Hej på er
Var igår kväll inne och läste samtliga bensinbolags produktblad på 98 oktan och tyvärr så har samtliga 5% inblandning av etanol. :( Vilket bolag missar detta tillfälle att känna extra pengar på oss genom att blanda upp bensin med en billagare tillsats. Allt tillåtet på miljöns altare :x
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Vibrationer

Inlägg av Muller2 »

Det var trist att höra om etanolinblandningen, måste vara något som hänt nyligen då.
Jag fick skriftligt svar förra sommaren av både Preem och Statoil om att man inte använde etanolinblandning i sin 98 oktaniga bensin.
Detta kommer att få konsekvenser för min motorcykel och ryckningarna. :evil:
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Fast jag kör alltid på 98 om jag kan få tag på det så i detta fallet så är det inte det som är mitt problem. På min förra som gick kanonfint så gjorde det ingen skillnad på 95 och 98. Det är säkert individuellt mellan olika hojar!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Jaha, det här var ju märkligt. Jag har haft isär avgassystemet och bytt alla packningar samt satt på nya klammrar. Skarven som läckte bakom bakre cylindern är nu tyst. Nice! En sak jag märkte när jag provkörde var att helt plötsligt så vibrerar hojen inte längre!!!
Det finns ett par teorier. Den förhärskande för tillfället är att det är väskhållarna bak som orsakar vibrationerna. Dom är nämligen av för tillfället för lack. Kan det vara så enkelt? Annars var teorin att avgasläckan skulle orsaka vibrationerna men det är mer långsökt. Hoppigheten jag har kvarstår, men trots det så tycker jag att hojen går bättre så kanske??

Ni som har Honda orginal väskhållare på era Mk1, sitter dom löst eller är dom helt fastbultade?

I bakkant på mina sä är det ett glapp kvar på ca 3 mm när bultarna är dragna och bulten går genom en gummibussning. Där rör det sig en hel del när man rycker, fast det är en "seg"känsla eftersom gummibussningen sitter där. Nere vid fotstödet ditter en del ledad med bara en pinnbult igenom med en bricka och en saxsprint som håller kvar den. Där rör det sig också en hel del samt skramlar när man rycker i eländet. Jag funderar på att byta ut allt "löst" mot bult i stället och dra fast allt. Vad tror ni!

Nu drar jag ut i skogen i två dar!!!
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Vibrationer

Inlägg av Nysse »

Jag har iofs en xl700, dock med original hållarna och dessa sitter stumt.
Serendipity
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vibrationer

Inlägg av Jimmy.s »

ja det sitter någon gummibussningshistoria i bakkant på min med som har lite ledande syfte, detta har även toppbox plattan.
Tydligen är det så för att minska rörelseöverföringen av väskorna pga vinden så det inte fortplantar sig till hojen på nåt sätt, toppbox plattan skramlade som f-n på min så jag skruvade isär den och byggde om distanserna så det blev en stum montering, jag har i alla fall inte märkt någon skillnad mer än att den går tystare...
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Tack för svar! Jag ska montera det som det var och låta tjejen sitta och hålla i hållarna för att se om det är det som orsakar vibrationerna. Är det det så bultar jag fast skiten *thumb_up*
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Vibrationer

Inlägg av maua »

Idag är jag GLAD :clap :clap

Jag har hittat orsaken till att min hoj vibrerade och gick rått i motorn samt var väldigt hoppig i gången.

Hojen hade gått 4400 mil när jag köpte den och det var således 400 mil kvar till oljebyte och service. Jag har sneglat på oljenivån och konstaterat att den varit hög. Hela glaset är täckt när hojen står upprätt. Idag gjorde jag slag i saken och tappade ur lite...
Det blev totalt en liter :shock: Efter det går den som en dröm :clap Alla vibrationer borta, len och mjuk i gången och ett allmänt trevligare beteende! Inte alls lika ryckig i gången heller! Otroligt. Jag lär ha haft tur att inget gått sönder. Tyvärr hinner jag inte byta oljan innan min 100milafärd nu i midsommar. Oljan var rätt svart. Men det ska göras så fort jag kommit hem!

Riktigt, riktigt härlig känsla. Jag varit lite orolig över vad som orsakat dessa vibrationer. Min plan var att lämna in den på Honda efter midsommar för att kolla fuggesynken men det kan vänta till normala servicetillfället nu!!
Skriv svar