Som vanligt arrangeras årliga 1:a majrundan i Norrbotten Onsdag 1:a maj. Samling Nolia Piteå, kl. 09:00-10:00. Avfärd 10:00 för färd Luleå, Boden, Älvsbyn och tillbaka till Piteå.
Någon här mer än undertecknad som tänker köra?
Länk: http://www.svmc.se/Distrikt/norrbotten/Travel/1a_maj/" onclick="window.open(this.href);return false;
1:a Majrundan, Fyrkanten
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
1:a Majrundan, Fyrkanten
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Jag och hustrun ska köra. Vi ska också vara någon slags funktionär/trafikvakt i Luleå.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Okej Rydde, ska hålla koll efter din "Tricolor".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Inför årets 1:a mj-runda hade SMHI utlovat bra väder. I stort sett skulle solen lysa hela dagen, men halva dagen lyste den mest med sin berömda frånvaro. Men okej, om det räckt med det. Näädå. Vid samlingen på Noliaparkeringen i Piteå började det dessutom snöa. Såg inget vidare ut för de drygt hundratalet åklystna som anslutit.
Sedan snöar det nästan tills vi är i Luleå. Temperaturen har då även sjunkit från ca 3 plus till närmare nollstrecket. Var därför kall om händerna och tog aldrig upp kameran i Södra Hamn-området. Hörde dock att ca 590 ekipage lämnade Luleå för färd mot boden. Och väl där började faktiskt solen skina.
Anhalt vid Järnvägsstationen. Knökfullt på parkeringen, då bussfilen lämnats fri med hjälp av koner.
Trots detta fylls det hela tiden på med nyanländande.
Nu började det kännas mysigt i mc-kostymen, med sol och flera grader varmare. Tog en snabbväg förbi kortegen på vägen mot Älvsbyn och fotade vid infarten mot Norrabyn, alldeles före Norrbottens pärla.
Här kommer täten...
...och det rullar på...
...osv.
Ner mot rondellen på Norrabyn alltså...
Blev inga bilder i Älvsbyn heller pga inhandlande av grillad hamburgare, som när den ätits var dags för avfärd tillbaka till Piteå.
Totalt torde det som mest ha varit ca 700 deltagare.
Tyvärr tappade jag hörapparaten under resans gång, troligen i boden. Så nu är jag inget bra konversationssällskap.
Men som helhet en rätt så trevlig dag. Fick många , mest trevliga, kommentarer och glada tillrop om min out-fit.
Sedan snöar det nästan tills vi är i Luleå. Temperaturen har då även sjunkit från ca 3 plus till närmare nollstrecket. Var därför kall om händerna och tog aldrig upp kameran i Södra Hamn-området. Hörde dock att ca 590 ekipage lämnade Luleå för färd mot boden. Och väl där började faktiskt solen skina.
Anhalt vid Järnvägsstationen. Knökfullt på parkeringen, då bussfilen lämnats fri med hjälp av koner.
Trots detta fylls det hela tiden på med nyanländande.
Nu började det kännas mysigt i mc-kostymen, med sol och flera grader varmare. Tog en snabbväg förbi kortegen på vägen mot Älvsbyn och fotade vid infarten mot Norrabyn, alldeles före Norrbottens pärla.
Här kommer täten...
...och det rullar på...
...osv.
Ner mot rondellen på Norrabyn alltså...
Blev inga bilder i Älvsbyn heller pga inhandlande av grillad hamburgare, som när den ätits var dags för avfärd tillbaka till Piteå.
Totalt torde det som mest ha varit ca 700 deltagare.
Tyvärr tappade jag hörapparaten under resans gång, troligen i boden. Så nu är jag inget bra konversationssällskap.
Men som helhet en rätt så trevlig dag. Fick många , mest trevliga, kommentarer och glada tillrop om min out-fit.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
*fläkt* va coolt Ruggigt fränt med så många deltagare! Måste ha varit en mäktig syn att skåda när alla kom inrullande och parkade
Snön till trots (vad gör väl det, man kör ju skoter när det är betydligt kallare än så) verkar ni ha haft en riktigt kul och skön dag.
Avis?!? Jag?? Nääää....
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Kanske bör tilläga att sista bilden är tagen för ca tre veckor sedan.
Och att det som mest har varit bortåt 1200 deltagare i rundan.
Mest synd om de bilister som ska ut på den väg vi kommer.
Och att det som mest har varit bortåt 1200 deltagare i rundan.
Mest synd om de bilister som ska ut på den väg vi kommer.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Sonka
- 125cc
- Inlägg: 173
- Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
- Hoj: KTM 1190 Adventure R
- Ort: Sandviken
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Det var riktigt kul att se bilderna! Det är fantastiskt att så många åker
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Det hela är ju en manifestation av SMC och vi mc-åkare. En manifestation för bättre förståelse och respekt för fordonet motorcykeln.
Utöver detta så har det hela vuxit till en årlig tradition.
Sökte efter info om hur länge den funnits, men tyvärr har inte ens SMC något om detta i sin hemsida. Svagt.
Tror det handlar om 20 år ungefär.
Utöver detta så har det hela vuxit till en årlig tradition.
Sökte efter info om hur länge den funnits, men tyvärr har inte ens SMC något om detta i sin hemsida. Svagt.
Tror det handlar om 20 år ungefär.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Och här är tåget ur en annan vinkel...
[youtube]WIWT9ql0Sko[/youtube]
[youtube]WIWT9ql0Sko[/youtube]
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Hann du räkna oss Rydde?
SMC_killen som stod med oss i Älvsbyn tittade ju på sin smarphone och läste högt; "590 hojar lämnade Luleå" Stämmer det så borde vi varit minst 650 i Älvsbyn.
Och i NSD kunde man läsa "Ungefär 400 trotsade kylan".
Vilket är närmare sanningen?
SMC_killen som stod med oss i Älvsbyn tittade ju på sin smarphone och läste högt; "590 hojar lämnade Luleå" Stämmer det så borde vi varit minst 650 i Älvsbyn.
Och i NSD kunde man läsa "Ungefär 400 trotsade kylan".
Vilket är närmare sanningen?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
Ska fortsätta bearbeta Danne, en kompis till mig o botte. Och han, botte alltså, har en kollega som är nybliven Transalpinist.
En kille på jobbet körde TA till arbetet igår, hade lånat farsgubbens, men jag känner tyvärr inte den mannen.
Träffade också en ung nybliven TA-ägare i Älvsbyn.
Varför inte märken plus ett "visit-kort" med kort info om forumet och internet-adress.
En kille på jobbet körde TA till arbetet igår, hade lånat farsgubbens, men jag känner tyvärr inte den mannen.
Träffade också en ung nybliven TA-ägare i Älvsbyn.
Varför inte märken plus ett "visit-kort" med kort info om forumet och internet-adress.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
@Fibern nej jag skippade helt att räkna och koncentrerade mig på att stoppa upp trafiken. Tror nån fick en kall pizza för jag stoppade ett pizzabud rätt länge
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
@rydde, då stämmer nog Skyes räkning med det killen i Ä-byn sa.
@Skye. Användbart. Får se om jag gör nåt av det.
@Skye. Användbart. Får se om jag gör nåt av det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: 1:a Majrundan, Fyrkanten
finns också en liten runda i själva rundan. en runda som kallas för jan anders minnesrunda. Jan Anders ägde en traktorfirma som bjöd på fika i Antnäs, dvs rundan gick från boden till Antnäs där man väntade in majtåget.
Jan anders dog och sonen tog över körningen(med Jan Anders hoj) några år. Sen tog gw-klubben över den ett tag, där Lundqvist måleri(medlem i gw-klubben) bjöd på fika. Sen slutade han med det så jag har annonserat och tryckt på körningen nu ett antal år. I år samlades tydligen cirka 100 hojar.
Jag var inte med i år på den rundan, inte majrundan heller för den delen. Satt på en färja mellan larvik och Hirshals när rundan startade.(bilat)
Efter lite virrvarr efter danska kusten ner till Wesselburg så hamnade jag igår i Skara.....och här sitter jag nu på Julas camping o dricker bärs
Jan anders dog och sonen tog över körningen(med Jan Anders hoj) några år. Sen tog gw-klubben över den ett tag, där Lundqvist måleri(medlem i gw-klubben) bjöd på fika. Sen slutade han med det så jag har annonserat och tryckt på körningen nu ett antal år. I år samlades tydligen cirka 100 hojar.
Jag var inte med i år på den rundan, inte majrundan heller för den delen. Satt på en färja mellan larvik och Hirshals när rundan startade.(bilat)
Efter lite virrvarr efter danska kusten ner till Wesselburg så hamnade jag igår i Skara.....och här sitter jag nu på Julas camping o dricker bärs