Nu har jag starkt börjat misstänka att min hoj inte laddar som den ska.
Igår var det batteritorsk för andra gången, men nu efter en egen liten fadäs (läs glömt nyckeln i...tändningen på... ). Kablade igång hojen och körde sedan till gökottan med endast park.ljuset på. När det var dags att åka hem så startade den utan några som helst tveksamheter. Då mörkret börjat närma sig så körde jag förstås på halvljus hela vägen hem. Väl hemma så stängde jag av maskinen och skulle provstarta -utan ström
Detta får mig att tro att antingen kolen i generatorn är slut, eller hela generatorn - eller möjligen att laddreläet inte funkar.
Fråga 1. Finns det ens ett laddrelä (och var sitter det i så fall)?
Fråga 2. Går det att byta bara kolen i generatorn, om det skulle visa sig vara orsaken?
Fråga 3. Hur mäter man enklast upp hur hojen laddar?
Kanske dumma frågor, men jag är ingen hojmekaniker...
Batteriet är nytt, så det kan man nog utesluta som källa till problemet.
Laddning Varadero -02
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Laddning Varadero -02
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Laddning Varadero -02
Fråga 1 och 2 har jag dålig koll på, men angående fråga 3 är väl det enklaste att mäta spänningen över batteripolerna, med batteriet inkopplat, med och utan motorn igång. Med motorn igång (och kanske lite över tomgångsvarv), bör den ju då ligga på åtminstone över 13 volt, optimalt ska visst vara 13,7 volt.
Även om batteriet är nytt (vad är det för fabrikat på det, original Yuasa eller Biltema?), kan det inte uteslutas. Batterier är varelser med ett eget liv, och kan variera rejält... På Suckan jag hade innan den nuvarande alpen, så "bara dog" batteriet över en natt, helt utan belastning Fick ju ett nytt på garantin, men det var alltså originalbatteriet i en flång ny hoj.
Med motror och tändning avslaget, bör det ju ligga runt 12 volt. Prova sedan att slå på tändningen (antar att ditt lyse tänds då, om inte tänd det). Sjunker då spänningen drastiskt, skulle jag ändå misstänka det.
Bara min lilla enkrona...
Även om batteriet är nytt (vad är det för fabrikat på det, original Yuasa eller Biltema?), kan det inte uteslutas. Batterier är varelser med ett eget liv, och kan variera rejält... På Suckan jag hade innan den nuvarande alpen, så "bara dog" batteriet över en natt, helt utan belastning Fick ju ett nytt på garantin, men det var alltså originalbatteriet i en flång ny hoj.
Med motror och tändning avslaget, bör det ju ligga runt 12 volt. Prova sedan att slå på tändningen (antar att ditt lyse tänds då, om inte tänd det). Sjunker då spänningen drastiskt, skulle jag ändå misstänka det.
Bara min lilla enkrona...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Laddning Varadero -02
Kolla också hur mycket spänningen i batteriet dippar när du startar hojen. Ett friskt batteri ska inte gå under 12V. Och som sagts innan, den ska ladda runt 13.5V med motorn igång!
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Ok, tack för info. Ska testa imorron.
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Detta är med lyset på och motorn på tomgång (ca 1100 r/m). Vid start med lyset på går den ner på 10,2V. Samma om jag startar utan lyse på. Kan man då dra slutsatsen att nya batteriet är kaputt
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Nytt batteri 995:- Check! :-0
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning Varadero -02
Tolkar det som att du bytt och problemet upphörde?
För annars hade jag tänkt föreslå dålig kontakt i elektromagneten i cellunoiden.
För annars hade jag tänkt föreslå dålig kontakt i elektromagneten i cellunoiden.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Dom kollade batteriet i butiken - kasst. Köpte nytt på Batterigrossisten. Förra var - Biltema. Dom köpte tillbaka det för det var ju bara en månad gammalt. Första och sista batteriköpet på Biltema!
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning Varadero -02
Okej, anade nästan det. Men bra att din maskin inte var "obra", som vi säger här,
Då kan du puttra på vidare.
Då kan du puttra på vidare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Obra använder även jag flitigt, liksom andra uttryck såsom "flidd", "schjo"(på inandning) mm. Kommer ju från Malå i Västerbotten
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Laddning Varadero -02
Ja, men du ser Sjysst att det fixade sig så smidigt
Nä, Biltemas batterier får väl ses som lite av ett lotteri, har du tur får du ett bra bra, men oddsen väger allt över åt ett "obra" Men, grattis till nollkostnad på felköpet
Nä, Biltemas batterier får väl ses som lite av ett lotteri, har du tur får du ett bra bra, men oddsen väger allt över åt ett "obra" Men, grattis till nollkostnad på felköpet
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Laddning Varadero -02
Jag satte i ett Biltemabatteri nu i våras. Det ska bli spännande att se hur länge det håller!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Laddning Varadero -02
Jaså Ivaradero, jer du ein Malå-pajk?!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Jajjemen! Å som ve bruk säj, he som hänn he hänn hänna! En annan fras som begagnas emellanåt är " He mått ha gulle, men he gall int".
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Nu har jag gjort precis som säljaren sa när jag köpte batteriet till min Varadero -02.
När jag nu skulle sätta i batteriet i hojen fick jag en liiiten klump i magen då jag tyckte att det kändes stort i handen.
Plockade bort sadeln och - BATTERIET ÄR 1,5 CM FÖR LÅNGT!!!
Ringde säljaren på studs och talade om hur det var, och att jag varit noga med att tala om vilket batteri jag skulle ha (iofs klantigt av mig att inte dubbelkolla, men men..)
- Jaha förlåt - då tog jag från fel hylla, dom står ovanför varandra. Kom hit med batteriet så byter vi.
- När stänger ni på lördagar?
- Om 10 minuter.
- Hinner inte, har ni söndagsöppet?
- Nej, men kom in på måndag. Det batteri du ska ha kostar förresten 200:- mindre ser jag...
Suck. Nåväl, får vänta två dagar men sparar 200 bagis....
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Laddning Varadero -02
Suck... Känner med dig, Lasse
Lagom kul att någon lyckades slarva så här års, skulle INTE bli särdeles glad själv
Hoppas det fixar sig på måndag nu då
Lagom kul att någon lyckades slarva så här års, skulle INTE bli särdeles glad själv
Hoppas det fixar sig på måndag nu då
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Sing Hallellujah!! It's alive Tänk vad ett nytt batteri kan göra
Over and out.
/ Lasse via iPhone
Over and out.
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Laddning Varadero -02
Apropå batteriers eventuella egenliv och Biltemas ibland lite obra rykte (jag säger förresten också "schjo" på inandning, jag jobbade tillsammans med en Kiruna-kille i många år) så hade jag ett Biltema i förra hojen och det fungerade hur bra som helst. Å andra sidan hämtade jag ut ett flång nytt Yuasa hos Lillemans mc i Lund för en dryg månad sedan som vägrade att gå över 5,2V hur jag än laddade det............
(Fick ett nytt.)
(Fick ett nytt.)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Laddning Varadero -02
Hehe.. Ja, some you win - some you loose
/ Lasse via iPhone
/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Laddning Varadero -02
Kan jeg også kjøre med parklys??
Har en 2005 modell registrert i Norge, og regner med at det var likt i Sverige.
Trodde at jeg måtte starte og kjøre med hel eller halvlys hele tiden.
Hva er det jeg ikke har skjønt???
Byttet batteri i våres, og originalen imponerte med å start på første slaget uten opplading, tross 8 år.
Regnet med at det måtte byttes i år, og da er det greit å ta det om våren.
Har en 2005 modell registrert i Norge, og regner med at det var likt i Sverige.
Trodde at jeg måtte starte og kjøre med hel eller halvlys hele tiden.
Hva er det jeg ikke har skjønt???
Byttet batteri i våres, og originalen imponerte med å start på første slaget uten opplading, tross 8 år.
Regnet med at det måtte byttes i år, og da er det greit å ta det om våren.