Klonk i gaffeln och konstig inbromsning

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Klonk i gaffeln och konstig inbromsning

Inlägg av Richaud »

Just blivit ägare av en 2001ans Varadero som har 2100 mil på mätaren. 2 st tidigare ägaren med den sista sedan 2007.. Den har stått still sen 2007 innan jag köpte den... tyvärr ingen servicebok men första ägaren var mek och har tagit hand om den som den skall ....

Har plockat bort alla kåpor och tank och gått igenom den m.m. för m.m. utan rengjort den tills tvättsvampen är ren efter en tvätt och hittar absolut inget som är fel.. Bytt vätskor som olja, broms olja m.m. men inte gaffelolja.... Gick igenom besiktningen i måndags UA Men han sade bes. mannen att det klonkade lite i fram gaffeln..inget värt att skriva nåt om i protokollet men han har rätt....

När jag provocerar gaffeln i skarpa gupp klonkar det och vid KRAFTIGA inbromsningar har jag en svårdefinierad känsla i fronten som jag tror har med gaffeln att göra.. (olja bytt i bromsar) känns som om gaffeln vibrerar på nåt skumt sätt i fram o bakåt led,,,,

Nu till frågan.. Med lite för lite olja o gafflarna kan detta vara förklaringen? Är det nåt elakt jag måste ta hand om nu eller kan jag köra mina 200 landsvägsmil till hösten och se ta hand om det?
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Klonk i gaffeln och konstig inbromsning

Inlägg av maua »

Hej och välkommen till forumet!!

Har du kollat så att styrlagret är ok. Ryck i framhjulet fram och tillbaka och se om det glappar!

Framgaffeln är mjuk på de tidiga modellena. Vissa har haft problem med att vatten tränger in i gaffelbenen. Det är att rekommendera att sätta i nya progressiva fjädrar och hälla i ny olja. Det gör underverk!
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Klonk i gaffeln och konstig inbromsning

Inlägg av Richaud »

Japp styrlagret var ok . eller antar jag.. tyckte besiktningsmannen borde sagt nåt efter han ryckt i styre o hjul? Ja jag fynderar på progressiva fjädrar.. fattar det som att det skall vara bra....

Bara hitta ekonomin i det bara:) Yips på vart jag hittar sånna?
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar