Sida 1 av 1

Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 12:57
av Trelle61
Min gamla dam från 02 dricker för tillfället ca 0,8 l/mil när den lastad och klar för långtur. Nu ska den in på 9000 mil check och det skall kollas förgasare,tändning,stift med mera. Men ni därute som har förgasare vad ligger er bränsle förbrukning?? Gärna när ni kör på semester med väskorna fulla och kanske passagerare eller tält där bak, och ni som har nyare insprutnings motor, vad ligger ni på per mil när ni ska köra långt och med full packning.????

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 13:17
av Jokern
På min 350 mils runda i Norge i sommar låg förbrukningen på ca 0,56 enligt data på instrumenten ;-)
Min varan är en 08:a med insprutning o hade väl ca 40 kg i bagage.

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 15:19
av Laffe
Min -02 tog 0.47/mil under vår roadtrip. Topbox och sidoväskor och ännu en väska framför topboxen. Detta i hastigheter mellan 80-90 km/h. Tilläggas bör att vi endast körde småvägar och inga motorvägar (med högre hastigheter som följd :wink: )

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 18:44
av Kompis
0,47 er jo som å være i himmelen, å dit kommer jeg ikke.
Vi trillet litt fort fra Kiruna og østover, og da fant vi ut at hastigheten hadde stor betydning for bensinforbruket. Ble nesten bensintom midt i skogen. Nå fylles det hver morgen, både med bil og mc, når vi er på ferie/tur. Sentralt i Norge og Sverige er det jo døgnåpne/automat stasjoner, men der er vi jo ikke i ferien.
Bagasje og raske fartsforandringer krever også mye mere energi en å trille i turfart på bra vei.
Klarer kanskje i nærheten av 0,6 med pen kjøring og tom sykkel.
Normalt +-0,7 blandet kjøring. Har jeg ikke penger til mc bensin, får jeg heller selge mc`n.

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 19:36
av Laffe
Ja jag blev oxå väldigt nöjd. Visar tydligt sambandet, högre hastighet = kortare aktionsradie (rätt så basic..).
Det "konstiga" är att den av nån anledning drar mer nu, utan packning...förändrad körstil kanske...nääääähää.. :naughty: :naughty: *drinking_cheers*

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 19:40
av Stefan
Men inte då... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 19:53
av Jimmy.s
min -04 ligger runt 0.5-0.55 vid touring= oftast ej snabbare än 100-120 och några omkörningar här o där (packväskor och topp box + tält på pasagerar sadeln), ca 270mil blandad körning Sverige/Norge (Mötte förövrigt och såg vissa forum medlemmar som var på väg söderut efter XL-träffen, och ja Jokern, dina pipor mullrar gott).
När jag körde vättern runt med ett gäng glidare förra året var jag nere runt 0.47 men då gick det saaakta

Vid bankörning snittade jag runt 1L/milen :twisted:

Hojen har effektpipor och bortplockat spjäll i luftburken, möjligt att detta sänker förbrukningen?

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 21:43
av bodensaren
Min -10 ligger på strax under halvlitern, ca 0,45-0,47, mycket av det jag kör är pendling, 50 mil i veckan pendlar jag sen kör jag en hel del under helgen, oftast lite mindre vägar, hastighet 90-100 km/h, som är nämnt tidigare i tråden så tror jag hastighet och körsätt har större påverkan än hur mycket packning man har. Då vi var i väg i somras med packning så var det ingen större skillnad på bränsleförbruknngen, jag tankar som regel lite mindre bensinlitrar än halva miltalet på trippmätaren, och ja, jag kan få den att förbruka hur mycket som helst om hornen växer ut........

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: tis 20 aug 2013, 23:13
av Fibern
Jo, farten har mer påverkan än lasten. Det fick jag belägg för när jag och damen åkte med minst trettio kg överlast från Årjäng och upp genom Norge för Geiranger och Trollstigen. Förbrukningen låg då på samma som när jag besökte Geiranger första gången och var ensam på maskinen, dvs ca 0,44. Farten mellan 70-90. Men när jag kör E4 och har hemlängtan blir det 100-110 och då ökar den till 0,55 ungefär.

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: ons 21 aug 2013, 00:12
av Stefan
Visst är det så- Men det är ju rätt självklart, ökar man varvet från säg 4500 Rpm till 5500 Rpm, så lär ju cylindrarna suga i i sig mer luft. Med mer luft kommer ju också mer soppa. Så, vid längre körning på högre varvtal, LÄR ju vilken hoj som helst suga i sig mer luft, och därmed också mer soppa. Och, skulle en knarr lyckas komma längre på det, då har man ju snart hittat "perpetuum mobile". Fixar du det, har du snart bensinbolagen i farstun, och vad de vill, låter jag vara osagt :wink:
Sedan lär ju en glad högernäve knappast minska förbrukningen, men hallå, nog har man väl hojen lite till nöje också?

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: ons 21 aug 2013, 08:04
av Donner
Har ju lite med motorns effektiva område att göra, en hoj kan dricka mer på lågt varv än på högt varv. Allt har ju sin gräns och kommer man över/under tröskeln så börjar det dricka soppa. Ta som exempel min Vfr, den dricker mer soppa om jag puttrar rundor under 3000rpm och som minst mellan 3000-5000rpm. Inne i Berlin drog den mycket mer än ute på Autobahn vid sista resan.

Min Transalp med packning drog 0,47 på min Smålandskörning, småvägar/landsväg 60-100km/h. Eftersom motorvägsfart bidrar till för högt varvtal + lite hk så dricker den mer där till skillnad från min Vfr.

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: fre 23 aug 2013, 07:46
av Trelle61
Ok, tycker mig få en bild av att det spelar en viss roll med insprutning eller förgasare men att hur jag använder höger handen kanske spelar störst roll. Jag tänkte bygga på den här tråden lite, rätt eller fel, för anledningen till min fråga är att det är så jävla tråkigt när jag och min sambor kör långt, hon har en nyare CBF 1000 med insprutning och så fort jag vill tanka så gnäller hon för hon har halv tank kvar. Därför har jag börjat titta på blocket efter en nyare Varadero ( inget som är aktuellt just idag mest för att kolla läget ) men när jag nämnde detta för min Honda handlare så menade han på att Varaderon byggde på en gammal teknik och skulle jag köpa nytt så var det bättre med en begagnad Crosstourer tex. Själv kan jag känna en trygghet med en beprövad modell för alla barnsjukdomar vet vi ju om och det är ju lite lättare att felsöka, alltså min fråga är alltså, Varaderon omodern och förlegad eller trygg och tidlös??

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: fre 23 aug 2013, 08:19
av rydde
Insprutning här, normal touring 0,55l/milen men hemlängtanrejs på stora raka vägar i 140-150 blås så blir det 0,65-0,70l/mil.

Re: Bränsle förbrukning??

Postat: fre 23 aug 2013, 08:53
av Torbjörn
Ligger man under 0,7 så kör man för dåligt, är ni inte rädda att motorn sotar igen??