Kedjan.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Kedjan.

Inlägg av christer »

Det är så att en kompis tyckte att Mc n låter lite konstigt när jag åkte för bi honom.
Tycks vara kedjan som låter.
Efter en inspektion på drivningen så kan man se att kedjan vobblar ger ifrån sig ganska högt rassel ljud eller vad man ska kalla det. Sen om man ligger o kör med hojen accelerera och slår av om vart annat så hackar den till precis som det finns ett spel nånstans.Dreven ser bra ut o kedjan ok,men kan den vara för slapp,ser lite hängig ut : )
kan det vara så att dreven inte går i linje med varandra ?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kedjan.

Inlägg av V Saarela »

Vet inte hur ni har inspekterat men....

Finns oftast en märkning på hojens sving var. Även om den inte riktigt stämmer så ska den inte spela någon större roll mot det du beskriver.

Man ställer kedjespelet som den ska. Lyft upp hjulet från marken. Snurra runt sakta med ena handen bakhjulet. Stanna till var cirka 1 decimeter och känn med andra handen om kedjespelet är fortfarande densamma på varje ställe. Är den inte det så tyder det på att nån länk i kedjan har skurit.

Har du ingen möjlighet att lyfta upp hjulet så rullar man den istället.....ett par decimeter i taget.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Kedjan.

Inlägg av christer »

ok ska kolla den.
Men vad beror som jag beskrev tidigare.
Om man accelerera och slår av om vart annat så hackar den till precis som det finns ett spel nånstans ?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kedjan.

Inlägg av V Saarela »

Lite svårt att bedöma utifrån bara en beskrivning. Det ena tyder på att kedjan är slut och den andra att ryckutjämnaren är slut.

Av- och påslag tyder på att ryckutjämnaren är slut. Men det kan lika gärna vara ospänd kedja i kombination att den är helt enkelt slut.
Ryckutjämnaren brukar inte påverka när man är i fart

Den är enkel att kolla om den är glapp. Är den rejält glapp så kan du ta med handen och vrida på bakdrevet, eller bara med växel i knuffa med foten på bakhjulet. Man ser då glappet direkt.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Kedjan.

Inlägg av christer »

Tack grabbs :D
ska kolla upp den ordentligt i helgen.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Kedjan.

Inlägg av christer »

Hej
Tänkte ge mig på att spänna kedjan i helgen,några som tittade på den på jobbet i dag och sa att den var rätt slak.
Något man ska tänka på när man spänner den ? hur hårt ska man dra bulten till hjulet efter ?
Mvh kricka
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Kedjan.

Inlägg av christer »

Klart, blev bättre,men kedjan är nog slut.
Blir nytt drivpaket till våren.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kedjan.

Inlägg av Fibern »

@christer Kan du dra kedjan från kugghjulet rakt baktill, ca 3 mm, då är det dags byta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Kedjan.

Inlägg av christer »

Ja har ett spel där typ som du säger Anders.
Konstigt att kedjan är så sliten o dreven fina ?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedjan.

Inlägg av Stefan »

Gissar att det kan stavas underhåll... smörja, rengöra och tocke tråkigt :D
Upplevde samma sak i fjol somras, kedjan var inte kass, men inte bra heller, så jag bytte dirivpaket. Såg då att dreven inte var slitna alls. Så, jag kan nog nöja mig med bara kedja ett eller två byten framåt.
Å andra sidan kostar en kedja inte skjortan från Motorradteile *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Kedjan.

Inlägg av christer »

Stefan skrev:Gissar att det kan stavas underhåll... smörja, rengöra och tocke tråkigt :D
Upplevde samma sak i fjol somras, kedjan var inte kass, men inte bra heller, så jag bytte dirivpaket. Såg då att dreven inte var slitna alls. Så, jag kan nog nöja mig med bara kedja ett eller två byten framåt.
Å andra sidan kostar en kedja inte skjortan från Motorradteile *thumb_up*
Byter nog allt inklusive gummina.
Men den vart helt klart bättre o köra efter vi spänt.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kedjan.

Inlägg av V Saarela »

En ny kedja med nya drev kan man inte röra ens en millimeter(när man tar ta längst bak och drar ut). Bilprovningen brukar ge tummen ner när dom kan trycka in en normalstor skruvmejsel mellan kedja och drev.

Att en kedja kan då röras från drevet betyder inte att den är slut. Istället ska man lyssna hur den låter och framför allt, känna att spänningen är lika mycket när man snurrar på hjulet(som jag beskrivit längre upp). En kedja är alltså slut när någon länk skurit.

Personligen byter jag alltid både drev och kedja samtidigt. Drevet fram är dessutom tre gånger mindre och snurrar då alltså också tre gånger mer.

När jag köpte mitt drivpaket så var inte märket på kedjan det viktiga, utan att det var rätt märke på drev. JT drev är bäst tycker jag och sen om kedjan är nån av dessa nämnda, EK, Regina, DID eller RK kommer i andra hand.

Ryckutjämnaren(gummit) bak är ganska svag punkt på vissa märken(läs speciellt Kawa), dock inte på Varaderon. Nu är den ju typ 10 år gammal så kanske den är då berättigad att gå i pension.

Drivpaket är ju inte dyrt nuförtiden. Jag driver numera en mindre rörelse från mitt garage och har hemma just nu till Varadero EK O-rings kedja med JT drev för 1029:-. Har på väg dito med X-ring som kostar 1239:-
Transalpens drivpaket från 600-700, JT drev och JT-kedja(ingen aning om kedjan, visste inte ens att dom gjorde kedjor också) kostar 899:-

Ryckutjämnarna finns för under femhundringen(då är det ett Honda original)
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kedjan.

Inlägg av shadowgunnar »

louis i tyskland har extrapris på drivpaket med did kedja

Transalp 650 129.95€ + frakt 7,95€

I mitt fall var kedjan färdignitat så jag fick lossa svingen, gick förvånansvärt lätt att byta.

http://www.louis.eu/_201bdacd38ab994a96 ... tikelliste" onclick="window.open(this.href);return false;
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kedjan.

Inlägg av Stefan »

@shadowgunnar, det vore kanon om du ville göra en liten "så gjorde jag" på den processen, fast den bör väl hamna under "Mek och teknik - Transalp" då tänker jag. När jag först hörde "lossa svingen", tänkte jag "vilket jobb :shock: " Så, det kan nif vara fler än jag som gärna får lite tips i den frågan. Jag har nitverktyg, men fabriksnitat "borde" ju vara ett säkert kort *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar