Östra Finland Juli 2014

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Östra Finland Juli 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

En runda genom Savolax, Karelen och Kajanaland


14.7
http://goo.gl/maps/Km3nC

Tidig väckning kl 07 och dags att packa klart och göra den sista översikten innan jag drog iväg. Kollade väderprognosen och såg att det var åska och regn på gång i hela södra delen av landet som dessutom rörde sig uppåt. Kom iväg kl 09.30 och hann inte köra långt innan det började komma små droppar mot visiret, körde vidare i alla fall och det kom aldrig mera heller.
Första korta drickapausen i Ähtäri och sen lunchstop i Petäjävesi. Sen iväg mot Jyväskylä där himlen nu var täckt av mörkblåa åskmoln. Lyckades undgå skyfallen som kom i Vasatrakten och i Jyväskylä under dagen, så en sista kaffepaus i Kangasniemi innan jag drog sista sträckan till St Michel (Mikkeli) och dagens slutmål som var ett värdshus med B&B i Ristiina.
10 minuter efter att jag anlänt så kom Olle och Margareta, de hade kommit över med färjan från Stockholm till Helsingfors och kört via Lahtis där de tyvärr inte undgått åskregnen. Middagen intogs på en restaurang i Ristiina i form av hamburgare och jag tror inte att nån Michelinstjärna kommer att hänga ovanför dörren inom någon överskådlig framtid :wink:

Bastun/Stranden vid vårt B&B i Ristiina.
Ristiina1.jpg
15.7
http://goo.gl/maps/MBSQr

Frukost med några finska specialiteter kl 08 och därefter packade vi hojarna och drog iväg.
Ristiina.jpg
Målet för dagen var Ilomantsi och vi for via Sulkava och Nyslott (Savonlinna) på vägen som kallas “Vihreän kullan kultturitie” dvs. ”Gröna guldets kulturväg”. Trevliga kuperade och kurviga småvägar i ett vackert insjölandskap.
sulkava.JPG
Maten inhandlades i Nyslott där vi också hade trevlig eskort då vi körde genom stan *thumb_up*
savonlinna.JPG
Halvvägs till Kitee så hittade vi en rastplats bredvid en sjö där vi fick fyr i Olles Trangiakök så att vi kunde steka korven som avnjöts med bröd och finsk senap.
korvstek.jpg
Sen drog vi vidare mot Kitee där jag då inte litade fullt på GPSen så det resulterade i en liten sväng söderöver :oops: innan vi nådde delmålet Värtsilä, där stannade vi på glass och drickapaus för nu var temperaturen uppe i 30 grader.

Paus i Värtsilä bredvid ryska gränsen, notera vakttornet i bakgrunden.
vartsila.jpg
Sista sträckan upp till Ilomantsi gick igenom nästan total ödemark och det fanns inte mycket annat än skog och natur att betrakta.
Väl framme så installerade vi oss i ett B&B och efter en runda på “stan” kunde vi konstatera att skulle vi ha nån mat så fick vi köpa den själva i mataffären. Olle och jag körde “klassikt finskt” så det blev mikrouppvärmd leverlåda med lingonsylt :shock: men Margareta föredrog av nån orsak ugnsvärmd pizza :conf:
I köket på B&Bn fanns också en TV så efter maten rattade jag in “Allsång på Skansen” så att inte hemlängtan skulle bli för stor för svenskarna :mrgreen:

Utsikt från vårt B&B strax utanför Ilomantsi
anssila.jpg
16.7
http://goo.gl/maps/IsbVY

Frukost kl 08, sen packa hojarna och iväg. Första delmålet Eno och sen norröver efter småvägar innan vi nådde Lieksa, där inhandlades maten och efter att ha kört en bit norröver mot Kuhmo så hittade vi en lämplig strand där vi tog lunchpaus.

Flera kockar gav denna gång bra resultat så efter att ha avnjutit bacon/chiligrytan med Keso och tunnbröd så fortsatte vi norröver.
baconchili.jpg
Fina vägar med långa svepande kurvor i lite kuperat landskap men temperaturen kring 30 så det var svettigt under kläderna. Strax innan Kuhmo stannade vi till vid ett krigsminne där vi gick runt en stund och tittade på lämningarna som fanns där och läste och begrundade vilket läge som mitt land hade befunnit sig i just då.

Gamla pansarvagnshinder i skogarna utanför Kuhmo
kuhmotankhinder.jpg
Vi anlände tidigt till vårt övernattningsställe strax utanför Kuhmo så vi tog bort packningen från hojarna och for på en liten utflykt till gränsövergången vid Vartius.
vartius.jpg
Sen tillbaka via en annan väg tillbaka till Kuhmo där vi avnjöt en god middag på restaurang. Ett kvällsdopp i sjön innan det var läggdags och inte så mycket slappande utomhus då myggorna kom i tusental.
lentuankoski.jpg

17.7
http://goo.gl/maps/a5W4W

Vi vaknade halv 9 och åt frukost i stugan vi sovit i och sen var det dags att packa hojarna och dra åt var sitt håll. Regnet började direkt efter Kuhmo och sen regnade det hela vägen till Idensalmi (Iisalmi), efter att ha ätit lunch och tankat där så for jag iväg hemåt via Viitasaari. Resten av dagen bjöd på vackert väder och jag svängde till slut in på gården kl 18.30.


Vill tacka Olle & Margareta för det trevliga sällskapet :D *thumb_up* Det är enkelt att skapa nya bekantskaper då man möter folk med samma intressen som en själv, men visst... det gick lätt att prata om allt möjligt och umgås, så nog är det ju lättare då folket i fråga är genuint trevliga också :D

Åsså förstås... utan detta forum så skulle ju detta knappast blivit av, så ännu en gång tummen upp för forumet och alla som på sitt sätt bidrar till att göra det till den trevliga “plats” det är :clap :clap
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Ralf-FIN den tor 24 jul 2014, 21:26, redigerad totalt 2 gång.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Östra Finland Juli 2014

Inlägg av Stefan »

Ralf, trevlig beskrivning och fina bilder (väl man kunde se dem i naturlig storlek :lol: )

Tack *thumb_up*

Och, jooodå, värmen känner vi av på den sidan viken oxå... :?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Östra Finland Juli 2014

Inlägg av Sonka »

Härlig reseskildring! Och bra bilder!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Östra Finland Juli 2014

Inlägg av Fibern »

Hyvää Ralf. Du får utnämnas till forumets specielle Finlands-guide. *thumb_up*
Och Vartius är sig likt, ser jag. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Östra Finland Juli 2014

Inlägg av twowheeltours »

Jag instämmer med Fibern-att åka till Finland utan att först konsultera Ralf är oförståndigt. Så kände min hustru Margareta och jag själv när vi i Kuhmo hade vinkat adjö och på återseende till Ralf och nu var tvungna att klara oss på egen hand. På väg västerut mot sitt hem i Vasa var vår guide, tolk samt föråkare medan vi själva färdades norrut på vägen Via Karelia. Med Ralf försvann också solen och istället färdades vi genom duggregn och trettongradiga temperaturer vilket stämde bättre med min bild av hur det är att resa i Finlands ödemarker. Ganska skönt också efter några svettiga dagar. En gång stod vi på en parkering och såg två bilar mötas mitt framför oss. I närheten av Suomussalmi lämnade vi turistvägen och vände västerut mot kusten, mot Sverige. Efter ett antal mil kom vi till Pudasjärvi och hittade en stuga på campingen. Liksom i Illomantsi gick vi bet på att hitta en restaurang så det blev snabbköpet istället. Kål och köttfärslåda till mig och finska piroger till Margareta nedsköljd med Sven Duvas öl. Sedan avslutade måltiden med Koskenkorva med lakritssmak! Lika gott som det låter. Vår sista kväll i Finland avslutades alltså i god stil, dock utan nakenbad. Vi vaknade klockan sju av att vår stuggranne varmkörde sin Kawasaki ZZR 1100 och vid lunchtid såg vi Max och IKEA i Haparanda. På vägen hem till Örebro bodde vi två nätter hos goda vänner i Lillpite och en natt i Sundsvall.

Facit: 295 mil. Vi gillar Finland ännu mera än tidigare. God mat, god öl, god Koskenkorva. Ibland står vi i vägskäl och saknar dig Ralf. Vi lyssnar på de finska nyheterna.

Tack Ralf och välkommen hit!
Senast redigerad av twowheeltours den lör 26 jul 2014, 06:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Östra Finland Juli 2014

Inlägg av Fibern »

En liten snutt OT.
@twowheeltours
Eftersom ni har bekanta i Lillpite så har ni kanske hört smeknamnet på den äldre av galleriorna här i Piteå...
...just det...Lillpite, eftersom den döptes till Småstaden. :naughty:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Östra Finland Juli 2014

Inlägg av Ralf-FIN »

@Skye... jo jag kom ju på det till sist :D ...och som tur är så ser det ut bara nästan som Sverige :mrgreen:
@Fibern... Vartius var sig likt och jag lyckades hitta ett 1 Rubelmynt där vi stod :D ...tjohoo :banana

@twowheeltours
Nå det lät ju som att ni klarat det galant och utan problem kommit er till Sverige tillbaka *thumb_up* Så riktigt så svårt är det väl knappast att köra på egen hand här... men ni hade ju en viss vana då redan och började ha koll på flera finska ord :D

Tackar för välkomnandet och måhända vi syns då vi passerar området där efter XL-träffen *drinking_cheers*

Nakenbad i insjöar är toppen efter en lång o svettig dag på hojen... och som jag sa, så går vi ju alla tillsammans i bastu här i princip från det ögonblicket vi blir födda, så ingen bryr sig egentligen huruvida man har simkläder på sig eller inte :)
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar