Vems Demokrati?

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Vems Demokrati?

Inlägg av Fibern »

Nu kan jag inte hålla käft längre. Jag har länge funderat över varför organisationer som inte står för demokrati ska skyddas i demokratins namn. Nazistiska och kriminella organisationer framförallt.
Som nu då polisen till häst kör över motdemonstranter som endast skrikit slagord. Allt i demokratins namn. Vems jävla demokrati stödjer de där lakejerna då? Vore intressant att veta.

Ursäkta min hätskhet, men det som hänt i Malmö idag är helt oacceptabelt. :x
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jimmy.s »

demokrati eller inte, jag var inte där och kan inte skaffa en egen uppfattning men med tanke på hur vissa upplopp varit och hur dom har betett sig mot polisen. (som det var i Jönköping, kastar gatsten på hästar och poliser för att dom står barriär mot aggressiva antidemonstranter, och i en demokrati ska alla få säga sitt, även om dom själva inte vill ha demokrati annars har vi ju inte ett demokratiskt samhälle eller hur?) Jag tycker att det är bra att polisen tar i med hårdhandskarna, knappast troligt att det var helt oskyldiga personer som har gått åt sidan när polisen bett dom som råkar illa ut.

Detta skriver jag inte för att jag stödjer nazismen utan att jag vill att det ska vara ordning i samhället och tyvärr så ska polisen lyckas flytta på hulliganer och annat löst folk som bara är där för att slåss och förstöra!
Dessa individer tror sig stå över lag och ordning och även demokratin!
läs http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19413568.ab" onclick="window.open(this.href);return false; (Under det andra tillfället kastas gatstenar och ammoniak mot polisen, skriver de i ett uttalande.
”polisryttarna och våra hästar får också motta sparkar och slag), ser inte så roligt ut för poliserna :(
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Fibern »

Jag är mycket medveten om att det alltid finns en klick som tar tillfället i akt och ger sig in i sådana situationer för att slåss och ställa till kaos. Precis som vissa gömmer sig bakom epitetet idrottssupporter för att starta upplopp. Men det får inte legalisera ordningsmakten att agera likt "Israel vs Palestinier". Trots allt var flertalet på plats för att visa sin avsky mot nazisterna. Och bilderna som Rapport visade återspeglade inte något upplopp, men däremot hur polisen gjorde en chock till häst genom en grupp människor, där ingen stenkastning pågick. Och hur man kör på en stillastående demonstrant tills han ramlar och hamnar under piketens framhjul. Var det upplopp så var det inte just där detta visades.

Fast själva kärnfrågan återstår, vems demokrati ska värnas? I ett uttalande säger justitieministern bland annat detta; "Oavsett åsikter har man rätt att söka tillstånd för att uttrycka dem".
Varför har vi den ordningen att även de mest odemokratiska fraktioner ska, i "demokratins namn", tillåtas demonstrera och hålla torgmöten?
I Tyskland, har jag för mig, har man väl noll tolerans mot liknande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jimmy.s »

Håller med dig Skye "Vi kommer nog ingen vart Broder Fibro. Det är för komplext och när folk inte vill svara i tråden, tror jag det är svar nog."
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av mel »

Allas rätt att ha och uttrycka en åsikt är värd att skydda-kraftfullt. Brottsliga handlingar ska stoppas och straffas. Ingen lätt eller avundsvärd uppgift för ordningsmakten....
Men det är uppdraget och att låta blicken vika åt ena eller andra hållet leder bara till elände.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Stefan »

Det är så sant som Skye säger, man avhåller sig från att svara för att det finns för många sior/aspekter på den frågan.


Inte säker på att jag tänker rätt här, men var det inte Ådalen -31 som bidrog till just vår rätt att demonstera?

Nu är väl kanske min bild att polisens agerande inte var i första hand politiskt betingat, utan snarare av en stressig situation och en del mindre erfarna poliser som hetsade upp sig. Naturligtvis inte acceptabelt, men jag tror inte det är så alldeles enkelt att hantera de värsta av huliganerna heller, vare sig de jävlas med idrott eller politik som förevändning. Helst vill vi väl ändå hålla fast vid ett parlamentariskt samhälle, där man gör upp i debatt m.m. i stället för våld.

Tilläggas kan väl att jag också ändå kan vara lite tveksam till ytterkanternas framträdanden, vare sig det handlar om nazism, kommunism eller anarkism (heter det så?) Men, det är det system vi valt, och jag kan min själ inte se alternativet :conf:

Nog om detta från mig, jag återgår till att iaktta.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Laffe »

Att vara länsman kan då inte vara lätt heller :shock: Antingen agerar dom för lite och får skäll för det, eller så tar dom i med hårdhandskarna och då får dom skäll för det. Och gud förbjude om dom skulle öppna verkanseld och skjuter nån dåre som kommer med en yxa eller beskjuter dom, då tar det hus i det där varma stället.

Alla har rätt att uttrycka sina åsikter, fine - så måste det få vara. Man kan tycka vad man vill om olika falangers särskilda budskap, men så är det faktiskt skrivet i grundlagen.
När motdemonstranter (eller sporthuliganer), vilka det nu än må vara, agerar på så sätt att det triggar igång våldsamheter eller upplopp med stenkastning osv mot såväl talare som polis - så har jag faktiskt liiite svårt att tycka synd om den som får på nöten av ordningsmakten. Hade vederbörande uppfört sig som folk med begåvning av normalgrad så hade detta med stor säkerhet slutat annorlunda (tex om NN hade tagit nåt steg åt sidan när en polisbuss med ylande sirener kommer körandes).

Det "enkla" sättet torde väl vara att göra som dom gjorde i Dorotea när Jimmie Åkesson (OBS! Lägger ingen värdering i det, men det råkade vara han i detta nämnda fall) skulle tala. Ingen kom och han stod ensam på torget, eller om det var en parkering kanske.
Den, eller dom som inte får någon uppmärksamhet får ju svårt att göra sin sak hörd...(iaf i en något enklare värld.. :roll: )
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Peter »

Jag får yttra mig lite om detta också.
Det var nån klok man som sa "jag gillar inte dina åsikter, men jag kan dö för rätten att du får yttra dom"
Det jag inte förstår med dessa motdemonstranter, är att det alltid blir våldsamheter.
Om dessa "nassar" får stå och säga vad dom tycker, så är det upp till var och en att hålla med eller inte.
Tycker man inte om dom är det bara att hålla sig därifrån.
Men att kasta gatsten och ammoniakfyllda ballonger mot polisen och deras hästar är ett grovt brott och om dessa kriminella element får rejält med stryk av polisen har jag inga problem med. Ett brott är ett brott oavsett om det är nazister eller kommunister.
Nu har vi en journalistkår som tycker om dessa vänsterelement och försvarar dom.
Därför har jag tappat respekten för aftonblasokorna som inte skriver hela sanningen.

För övrigt tycker jag inte att vi ska politisk diskussion på detta forum.
Vi har alla olika åsikter om politik och det är lätt att det blir dålig stämning.
Jag tycker om er allihop oavsett vad ni röstar på och det vill jag fortsätta att göra :hug:
Det var mitt lilla inlägg om detta.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag måste nog hålla med om att politik kan föras på andra forum, det är lätt att någon ta vid sig och blir förbannad.
jan-Olov
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av mel »

Inte för att vi är rädda för att vi är rädda för att någon ska bli sur (det har ju några lyckats bli ändå vill jag minnas...) utan för att det här är ett mc-forum.
Gott att höra lite starka och bra åsikter, men det räcker kanske med det här och nu?
Bara man inte tystnar i vardagen.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Laffe »

+1


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Vems Demokrati?

Inlägg av Peter »

Där håller jag med mel

skickat från S3-luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Fibern »

Det är nog riktigt det samtliga skriver här. Mitt råd, radera tråden.

Då jag inte har någon att vädra min frustration och upprördhet med, så är det lätt att forumet blir "säkerhetsventil".

Deleta skiten.

edit: Eftersom flertalet i denna tråd anser att vi inte ska föra sån här diskussion i forumet så är det bara för admin att ta bort tråden.
Samtidigt kan jag undra om ni sett samma bilder som jag gjorde på Rapport den kvällen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jokern »

Man kan ju införa att mc polisen va på plats Bild
Då blev det lite mc i tråden BildBildBild
//Jokern Bild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av mel »

Nej, deleta inte! En bra tråd med många bra idéer och åsikter. Alla kan läsa om några gånger och fundera på egen hand. Jag tvivlar på att någon blir upprörd om du dessutom lägger till något. Om tråden lever vidare så är det en bra tråd. Det lät som om de flesta kom fram till att det var ett svårlöst dilemma (att man både ville försvara demokratin allmänt och samtidigt hade lust att klappa till både demonstranter och motdemonstranter och kanske en och annan Kling och Klang) och att vi i det läget gjorde som vi ofta brukar göra, började söka oss tillbaka till mc-snacket.....
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jimmy.s »

ja det är viktigt att kunna ventilera sin frustation Fibern, jag kan inte säga att det är ok att varken köra på folk eller rida över dom!

Men samtidigt måste ju polisen göra något drastiskt för att inte tappa respekten helt o hållet för att kunna hålla isär grupperna, men det borde gå att lösa bättre än att använda våld som är direkt livsfarligt eller åtminstone kan ge men för livet?

Jag tycker att stora kraftiga vattenkanoner borde göra betydligt större nytta än suicideuppdrag med häst, och räcker inte det så kan man väl fylla på med såpa i vattentanken så det blir skumbad ;) Då blir det nog inte så lätt att bråka när man har 2-3 meters badskumsvägg framför sig :rock-on

edit: Nej jag såg aldrig rapports bilder den kvällen, bara infon på aftonblaskan och lite på fejsboken
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jan-Olov »

Med mitt inlägg tänkte jag mest på det stundande valet, forumet får inte bli ett sätt att sprida partiers åsikter eller ideer. att diskutera händelser måste ju vara ok, liksom vad vi tycker om det.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jimmy.s »

skye!

Den här sidan är tyvärr inte tillgänglig

Länken kanske är trasig eller sidan kan ha tagits bort.

står det på fejjan


Absolut Jan-Olov, valfrågor och intressen inom detta platsar ej här, då blir det bara splittrade grupper och helt plötsligt så är vi inte Sveriges trevligaste forum :)

Men att Fibern reagerar som medmänniska för mänskligheten är ju aldrig fel, visar bara vilket stort hjärta han har :clap
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag förstod det och det var inte reaktionen som jag menade utan den eventuella fortsättningen. Jag ber om ursäkt om någon tog det på ett sätt jag inte avsåg.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vems Demokrati?

Inlägg av Fibern »

Politik eller inte, demokrati är värt att försvara. Och dit hör inte den sortens fraktioner som "svenskarnas parti".
Och jag kanske inte var helt fel ute.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19452946.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar