Kedjekoll: 23 mil...
Postat: mån 27 okt 2014, 09:47
Det nya drivpaketet var monterat, kedjan justerad och jag skulle bara åka någon kilometer eller så och kolla så allt var OK.
23 mil senare var den "kontrollen" klar!
Men då ingick tre stopp, fram med verktygen, lossa hjulbulten och skruva, skruva för att 1/ få rätt slack och 2/ få hjulet i linje med ramen, vilket var svårare än jag trodde. Eftersom hjulet satt väldans snett uppstod ett metalliskt sjungande ljud från kedjan. Illa, men nu är det tysts och fint igen!
Turen gick från hemmet i Gothem via Slite och Lärbro till Fårösund. Fika med termos i hamnen.
+15 grader och sol: jag drar söderut. Hamnade i Visby och for vidare till Västergarn och snirklade hemåt på höstfina vägar. Dock med många blöta skuggpartier där löven packats och gjorde asfalten slipprig.
Hemma utan tillbud. Efter att bakhjulet varit av tar bakbromsen inte lika distinkt, kräver hårdare tryck på pedalen. Har inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt. Att få trycka lite extra kan ju också vara ett sätt att minska risken för sladd. Inga problem att få hjulet att låsa, det är bara att trycka till lite extra.
När det skrivs är det måndag 27 oktober och väderprognosen ser lovande ut. Det kan bli en tur till Halmstad också innan avställning för i år!
23 mil senare var den "kontrollen" klar!
Men då ingick tre stopp, fram med verktygen, lossa hjulbulten och skruva, skruva för att 1/ få rätt slack och 2/ få hjulet i linje med ramen, vilket var svårare än jag trodde. Eftersom hjulet satt väldans snett uppstod ett metalliskt sjungande ljud från kedjan. Illa, men nu är det tysts och fint igen!
Turen gick från hemmet i Gothem via Slite och Lärbro till Fårösund. Fika med termos i hamnen.
+15 grader och sol: jag drar söderut. Hamnade i Visby och for vidare till Västergarn och snirklade hemåt på höstfina vägar. Dock med många blöta skuggpartier där löven packats och gjorde asfalten slipprig.
Hemma utan tillbud. Efter att bakhjulet varit av tar bakbromsen inte lika distinkt, kräver hårdare tryck på pedalen. Har inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt. Att få trycka lite extra kan ju också vara ett sätt att minska risken för sladd. Inga problem att få hjulet att låsa, det är bara att trycka till lite extra.
När det skrivs är det måndag 27 oktober och väderprognosen ser lovande ut. Det kan bli en tur till Halmstad också innan avställning för i år!