Honda NX 650 Dominator

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Honda NX 650 Dominator

Inlägg av hogge »

Hej på er
Funderar på att utöka garaget lite till. Tänkte att köpa en Honda NX 650 Dominator. Tänkte ha den som lite pendlarhoj men framför till grabben att övningsköra på.
Någon som har några erfarenheter av den att dela med sig av?
Visste inte vilken tråd jag skulle lägga frågan i. Det är ju ingen XL maskin men bra nära. Verkar vara mycket hoj för pengarna och sen är det ju en HONDA. *thumb_up*
Hogge
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av Peter »

Kan han inte övningsköra på vingen *visslar*
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av hogge »

@pne64
Han ska ta mellanklasskort så bussen har för mycket effekt. Hade nog inte varit så bra för mitt blodtryck heller att köra bakom. :D
Hogge
EkeröMicke
250cc
250cc
Inlägg: 403
Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v -00
Ort: Skå - Färingsö

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av EkeröMicke »

Annars måste väl vingen vara perfekt för krypkörningen ;)
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon :D
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av Peter »

@Hogge. Går det inte att strypa den?
Fast då kanske du inte får tillbaka den
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av hogge »

Vilken bredd vi har här på Sveriges trevligaste forum.
Hogge
PGF
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 mar 2015, 20:08
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA -08
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av PGF »

Jag körde Dominator av årsmodell 2000 innan jag bytte upp mig till Transalpen. När jag köpte den bodde jag i 08-området och använde den främst som pendlarhoj mellan Haninge och Solna, ungefär 2,5 mil enkel resa tvärs genom Stockholm eller via Essingeleden. Den var mycket ändamålsenlig för denna typ av körning, eftersom man sitter högt och har god överblick över trafiken på en Dominator.

Några gånger körde jag längre turer, som mest 50 mil asfaltsväg i ett sträck. Till detta var den inte särskilt lämplig, encylindrig och lågt växlad som den är. Valet av däck har såklart betydelse för körkomforten.

Dominator är en sidvindskänslig hoj. Den är lätt för sin storlek, och man sitter högt och upprätt. Framför allt att köra längre turer i hård byig sidvind kan bli påfrestande. När man möter bussar eller lastbilar i hög fart på smal väg kan man bli ordentlligt omruskad av turbulensen efter mötet. När jag hade bytt upp mig till Transalpen märkte jag genast hur den gick mycket stabilare i sidvind.

Dominator är en konstruktion från sent 1980-tal. Den moderniserades inte mycket under årens gång. Bensinmätare saknas, så man får hålla noga koll på trippmätaren när man kör i områden där det är långt mellan mackarna. Reservläge finns på bensinkranen. Man bör kunna ta sig omkring 28 mil på full tank vid körning i någorlunda jämn fart 80-90.

Dominator är en driftsäker maskin. Jag kom upp i lite mer än 5000 mil under tio år utan några mekaniska eller elektriska problem. Under garantitiden skulle den servas var 600 mil och man skulle byta olja var 300 mil. På grund av torrsumpsmörjningen kunde oljenivån vara lite besvärlig att kontrollera.

Största problemet som jag upplevde det var att den ibland kunde vara svårstartad när motorn var varm och hade stått avstängd en stund. Detta uppträdde slumpmässigt. Byte till nytt luftfilter verkade kunna lösa problemet.

Jag är lite tveksam till om Dominator är lämplig som övningskörningshoj. Min högst personliga åsikt är att den är i största laget för detta. Jag skulle nog överväga att istället börja med en hoj på omkring 400 kubik, och uppgradera till något större efter något år eller så när körvanan verkligen sitter.

Liten avslutande utvikning: under åren som Dominatorägare behövde jag bara stanna och plocka fram verktygen en (1) enda gång -- och det var för att hjälpa en olycklig HD-förare på en enslig väg i Roslagen. Han hade råkat sätta stöveln på tändspolen (utvändigt monterad) så att kabeln gick av. Vi löste problemet och han kom igång igen.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av hogge »

Tack PGF för ditt inägg och erfarenheter av dominatorn. :D
Hogge
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av Jokern »

@PGF :
Det va en riktig bra info om just denna hojen :clap
Sånt är värdefullt för detta forum :respekt:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
arvikathomas
50cc
50cc
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:27
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 955i
Ort: Arvika

Re: Honda NX 650 Dominator

Inlägg av arvikathomas »

Körde en dominator-99 i 1,5 säsong, köpte den som komplement till VFR-en jag hade då. Väldigt kul hoj på grus, lätt och fin och med TKC 80 på så blev den väldigt underhållande på småvägarna. Att köra landsväg längre sträckor var dock inte särskilt kul, delvis beroende på däckvalet givetvis, men det kändes som man ansträngde den hårt, trots allt inte speciellt mycket effekt i enstånkan. Frugan började övningsköra med den, men den var rätt hög, så jag köpte en extrasadel som jag gröpte ur. Lite orolig att köra sakta med, krävde rätt växel och varvtal för att inte hoppa fram som en groda. Finns nog betydligt mer lättkörda hojar att övningsköra med, men den är som sagt tålig, frun la den en gång och jag sladdade i diket en gång vid lite för yvigt grusbus, men motorbågarna och topboxen tog smällen, förutom en backspegel som blev lite krokig också :lol:

Sammanfattningsvis, kul på grus, inte på långtur på asfalt, hög och kräver rätt varvtal......
En svensk tiger
Skriv svar