Värmehandtag

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Vill man göra det själv så kan man köpa kanthaltråd på ELFA (ca 1 kr/m) och linda på lagom mycket.
Jag köpte en rulle 0,3 mm (19,1 Ω/m). Använde dubbel tråd för att kunna öka längden, minska trådtemperaturen och förbättra värmespridningen.
Funkar fint, men på gashandtaget har matarsladden gått av (vanlig lampsladd...).
Experimenterar också med värmesulor etc, nästan gratis. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Farmarn skrev:
V Saarela skrev:Om jag fattat det rätt, så har det hela kostat dig 634:- Lite väl häftigt dyrt för ett hemmabygge?

Varför bygger man själv?
Det ena är väl för nöjet att göra det själv och det andra för att det ska bli billigt.

Själv gör jag det för att det är billigt och har nu i dagsläget monterat på ca 10-15 hojar. Kostnaden brukar landa mellan ca 230:- med bara en on/off samt strax under 300:- om jag vill ha två värmelägen.

Elen direkt från halvljus eller parkering utan krusiduller(säkringar o dylikt) Värmarna har garanterat använts och än så länge har inget tokigt hänt vad gäller kortslutningar och....

5-56 är smörjmedel(som i värsta fall kan sätta sig i gummit och den sen glider bara runt). Bättre att använda tex snabbtorkande startgas vid demontering och bensin vid montering?
OK det är det här jag skulle vilja få bekräftat.. man skulle alltså kunna hänga på två 20 wattare på tex halvljuset utan att det börjar koka i kablar/ säkringar brinner upp/ halvljuset blir halvt halvljus etc? ni som har gjort så och kört med grejerna har ni fått problem?
Har kört TA600 med 20 wattare utan några problems. Dock blir det förbaskat varmt om man bara har en värmegrad.
Körde en gång från södra Finland en hel dag i några plusgrader. Under resans gång vande man sig i hettan från handtagen och dagen efter fick jag sitta och riva skinnbitar från händerna :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Tramsvalp skrev:Vill man göra det själv så kan man köpa kanthaltråd på ELFA (ca 1 kr/m) och linda på lagom mycket.
Jag köpte en rulle 0,3 mm (19,1 Ω/m). Använde dubbel tråd för att kunna öka längden, minska trådtemperaturen och förbättra värmespridningen.
Funkar fint, men på gashandtaget har matarsladden gått av (vanlig lampsladd...).
Experimenterar också med värmesulor etc, nästan gratis. :)
Åfan. ClasOhlson slutade med denna tråd för ett par år sedan. Bra tips!

Klockrent till bl a värmesulor. Gjorde själv ett par av värmehantag, blir lite väl hett i (skoter)skorna och man kan inte ha på dom länge....

http://www.saarela.se/vinter/vinterb19.html
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

ELFA skrev:Värmetråd som huvudsakligen används i hushållsapparater t ex spisplattor, brödrostar, hårtorkar
Trådarna i brödrosten brukar ju bli rödglödande efter några sekunder. Är det inte risk att tråden bränner igenom handtaget?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

AeroSol skrev:Är det inte risk att tråden bränner igenom handtaget?
Nej, man anpassar längden till den effekt man vill ha. Blir trådtemperaturen för hög så kan man ta dubbel tråd med dubbla längden för att få samma effekt. 1 meter tråd ger ca 8W.

Men tråden är oisolerad, så man får se till att den hålls på plats med t.ex silvertejp. Om det blir kortslutning så kan det bli för varmt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

V Saarela skrev:Om jag fattat det rätt, så har det hela kostat dig 634:- Lite väl häftigt dyrt för ett hemmabygge?

Varför bygger man själv?
Det ena är väl för nöjet att göra det själv och det andra för att det ska bli billigt.

Själv gör jag det för att det är billigt och har nu i dagsläget monterat på ca 10-15 hojar. Kostnaden brukar landa mellan ca 230:- med bara en on/off samt strax under 300:- om jag vill ha två värmelägen.

Elen direkt från halvljus eller parkering utan krusiduller(säkringar o dylikt) Värmarna har garanterat använts och än så länge har inget tokigt hänt vad gäller kortslutningar och....

5-56 är smörjmedel(som i värsta fall kan sätta sig i gummit och den sen glider bara runt). Bättre att använda tex snabbtorkande startgas vid demontering och bensin vid montering?
Självklart kan man komma biligare undan än att handla allt på elfa, men har man inte nära till tex biltema så... Visst clasohlsson har jag ju nära, men orkade inte åka runt till 4-5 butiker för att hitta billigaste lysdiden, billigaste relät, mm...
Detta var ett hemmabygge, inte tillika budgetbygge, personligen är det snyggar med en diskret kontakt än den låda man får om man köper ett färdigt kit, som kostar mer än det jag gjorde.
Priserna jag skrev på elfa är rena kontantpriser, inte vad jag betalade genom firman.
Transalp -01
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

AeroSol skrev:Jag pillade dit värmehandtag förra året, kolla in det på:

http://hem.bredband.net/b237096/

Där står i princip allt men man kanske skulle kunna ta elen nån annanstans än direkt från batteriet...

[Edit] Fixade länken...
Förba... jag tänkte göra ungefär exakt som din illustration, har fått hem grejorna från elfa och jag tror jag har gjort något dumt.. köpte gummihättan som heter 35-333-38, tror att jag kanske skulle ha köpt 35-333-46? gängen ser inte ut att vara rätt? stämmer detta AeroSol? gängen på strömställaren är mycket tätare än vanlig mmgäng.. ringer nog till elfa och gullar i morgon..

jepp, det var 46an jag skulle ha.. Snubben tyckte så synd om mej så han skickar 2 nya till mej! nu snackar vi service!! Elfa is the shit!
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Farmarn skrev:
AeroSol skrev:Jag pillade dit värmehandtag förra året, kolla in det på:

http://hem.bredband.net/b237096/

Där står i princip allt men man kanske skulle kunna ta elen nån annanstans än direkt från batteriet...

[Edit] Fixade länken...
Förba... jag tänkte göra ungefär exakt som din illustration, har fått hem grejorna från elfa och jag tror jag har gjort något dumt.. köpte gummihättan som heter 35-333-38, tror att jag kanske skulle ha köpt 35-333-46? gängen ser inte ut att vara rätt? stämmer detta AeroSol? gängen på strömställaren är mycket tätare än vanlig mmgäng.. ringer nog till elfa och gullar i morgon..

jepp, det var 46an jag skulle ha.. Snubben tyckte så synd om mej så han skickar 2 nya till mej! nu snackar vi service!! Elfa is the shit!
Jo du har ju rätt, switchen har ju amerikanska gängor i tum (6,35-40UNS). Då passar naturligtvis inte en gummihätta med M-gänga. Rätt artikelnr är som du skriver 35-333-46.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Molof
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 jul 2008, 00:10
Answers: 0
Ort: XL650V -05 / Habo

Inlägg av Molof »

Om man nu inte hinner (läs: vill) fixa till eluppvärmda hantag med hjälp av diverse folier och strömbrytare.
Vilken är, enligt ert tycke, den bästa färdiga produkten att köpa till en TA -05, med tanke på funktion/pris/kvalité?

//Mats
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

jan-Olov
Användarens profilbild
Molof
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 jul 2008, 00:10
Answers: 0
Ort: XL650V -05 / Habo

Inlägg av Molof »

Tackar! Det lutar åt Oxford HotGrips.

//Mats
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Köpte en sats värme-handtag hos Carlbarks i Kumla från Korea om jag inte minns fel, för 450 kr som jag monterade på en halvtimme i våras. Vad det är för märke tänkte jag inte på, om det stog överhuvudtaget på förpackningen innan jag slängde det. Men det står "Griep Heater" på den lilla instrumentlådan med den steglösa regleringen som sitter med dubbeltejp på säkringslocket framför styret.
Färdiga kablar med säkring draget direkt från batteriet under tanken till styret. Handtagen passade perfekt som jag sprejade med linolja innan monteringen som lim. Ger samma värme på båda handtagen som räcker och blir över. En röd lampa talar om att värmen är påslagen som tur är, eftersom det hela inte är kopplat via startnyckeln. Risken är väl att man en dag glömmer bort att stänga av den med tomt batteri som konsekvens.
Men den dagen den sorgen.
Det var iallafall lätt att montera och det funkar hittills bra efter en säsong som nu lider mot sitt slut för min del.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Hej

Eftersom jag själv tycker värmehandtag "is the shit", och fick ett par "hemmapulade" på hojen när jag köpte den, tänkte jag inför nästa höst skaffa ett par av dessa:
http://www.mc-boden.se/butiken/product_ ... 9fb903a224
MC-boden var för övrigt ett trevligt ställe, som jag gärna återbesöker (dock inte med bil, parkera var ingen lek)

Ser riktigt bra ut i mina ögon, och ett par hundringar extra kan det allt vara värt om det ser lika snyggt ut på hojen, trimpot för att reglera värmen känns inte heller fel.

Någon med erfarenhet?

Mvh /Stefan
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jamen det är ju samma som jag berättade om i mitt inlägg ovan. Rekommenderas och lätt att montera. :D

Monterade reglaget som jag tejapade på säkringshållaren upp och ned för att inte en kabel skulle vara i vägen för startnyckeln men det vänjer ögat sig snart vid.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Okej... sorry för överlappen. Kanske inte helt lätt att identifiera likheten :D Då är de alltså enligt din erfarenhet så bra som jag tycker att de ser ut. Och, som sagt, jag kan gott lägga ett par hundringar extra för att få det snyggt och prydligt med liten arbetsinsats 8)

Mvh /Stefan
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det var inte lätt kanske att idenfiera med den beskrivning jag gjorde. Men ser att det finns något slags fäste med som ser ut att passa till reglaget som jag inte känner igen. Annars är jag säker på att det är samma.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Här kanske fins något matnyttigt.
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=366
jan-Olov
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det finns det ja. Hittade den här firman som har extra pris http://www.fridsalls.com/shop/index.php ... oductId=62. Plus några kronor i frakt förstås.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Det är samma handtag som jag monterade på Varaderon fast med nya reglagen och ett billigare pris. Mycket bra värmehandtag. Problemet med handtagen är att det är för korta anslutningar för att kunna göra en snygg montering men det fins löddpenna och krympslang.
jan-Olov
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag som tycker att gördetsjälv-metoden är kul har gjort värmehandtag av kanthal-tråd*, silvertejp och svart lampsladd. :)

Men det kan nog bara rekommenderas för det som tycker sånt är kul.
Ca 15W/st. Funkar bra, men förra vintern gick lampsladden till gashandtaget av, den blev väl stel i kylan och klarade inte rörelserna. Lite bättre dragning nu, hoppas jag. Får väl bli tunnare siliconisolerad annars.

*Kanthal-tråd = Värmetråd/motståndstråd. Ø 0,3 mm har 19 Ω/m. Finns på ELFA.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar