Värmehandtag

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

biltemas värmehandtag

Inlägg av badlars »

Våren verkar ju dröja ett tag, men det är väl hög tid att fixa lite innan det är dags att starta på riktigt.

På mc-mässan i Stockholm visade Biltema värmehandtag som dom börjat sälja, är det någon som tittat närmare på dessa?

Priset 269:- är ju oerhört lockande för en som aldrig haft värme i handtagen förut och inte vet hur ofta det behövs, men om de är alltför dåliga är ju priset ändå för högt.

Tacksam för tips/råd

Badlars
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Ja, vad kan va fel på dem? Man brukar ju få det man betalar för iofs.
Men de kanske duger åt mig som bara behöver lite då och då?


http://www.biltema.se/products/product. ... mId=154588
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

joeng38 skrev:Ja, vad kan va fel på dem?http://www.biltema.se/products/product. ... mId=154588
Lite osäker här, men:
Om jag förstod rätt när jag läste på förpackningen så är Start/On-lägena parallell/seriekopplade. Start 40W och On 10W. Bra med "snabbstart", men 10W låter i minsta laget. Och 40W är för mycket i längden. Går förstås att koppla om med ett motstånd istf seriekoppling om 10W är för lite.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Petri

Inlägg av Petri »

Var nere i Halmstad på biltema o tumma lite på deras värmehandtag idag.
Dom var väldigt tjocka enligt min mening, vill känna att jag har ett stadigt grepp om styret på hojen.
Så jag ska nog kika efter en lite tunnare variant.
På min förra hoj satt det tjocka handtag, tyckte det var svårt o hålla fast ordentligt vid gaspådrag samtidigt som man skulle frikoppla vid växling.
Men dom passar nog alldeles utmärkt för dom flesta.

:P
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

olika värme

Inlägg av badlars »

Har införskaffat Biltemas "budget värmehantag" ganske "kraftiga" men för min del helt ok, dock var värmen i gashanden riktigt jobbig på hög medans det knappt kändes i vänsterhanden.
Vid låg effekt var det lågvärme i gas och ej märkbar i vänster.

Ni som haft värmehandtag, jag lindade inte vänster med tejp innan montering, trodde inte det behövdes för "färdiga" som det rekomenderas vid folie.
men det kanske behövs ändå?

Hur som helst var det underbart att komma ut på vägarna igen!!!

Lars
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: olika värme

Inlägg av AeroSol »

badlars skrev:Ni som haft värmehandtag, jag lindade inte vänster med tejp innan montering, trodde inte det behövdes för "färdiga" som det rekomenderas vid folie.
men det kanske behövs ändå?
Du har redan svarat på din egen fråga :P
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Inlägg av badlars »

Nja , det har visat sig att hantagen levererar lika värme till båda handtag, och att nån lindning ej behövs , problemet var att jag ville ha en "på" indikator och kapade en + ledning och satte en 2w kontroll lampa där.
Då blev resultatet massor av värme till gashandtag och mycket lite till vänster.

Om jag vill koppla in en"på" indikator måste den gå igenom ett relä eller har jag bara haffat fel kabel?

Bäst vore ju att koppla till ex halv ljuset, så nyckeln bryter strömmen.

Lars
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Parallellkoppla den så själ den ingen ström från handtaget. Använd lysdiod isf glödlampa så blir strömförbrukningen minimal.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Yepp... då var de nya handtagen monterade då. Jag tyckte nog jag fick det jag pröjsade för. Snyggt och prydligt montage (när jag väl lyckats peta undan klumpen med alla kopplingarna), och sjysst värme i tassarna :D
Någon nämnde att handtagen skulle vara för tjocka, och visst, lite fetare än original var de ju. Jag har dock långa händer (kör feta grepp på golfklubborna också), så för just mig var det mer av ett plus, tycker jag kan hålla mer avslappnat i fetare handtag. Dock var högerhandtaget en luring. När jag först satte dit det, kändes det som om om det satt och "skramlade" på gasrullen. Sedan satte ju dumskallen igång, men nu sitter de båda där i alla fall :oops: Och det känns riktigt bra :D
Själv fick jag också sladd över, så det kändes inte som ett problem. Och reglaget kom med ett fäste för mitt 7/8" styre, satte det mellan de nya höjarna, känns perfekt att ratta med vänster tumme. Bra med en lysdiod också, om man nu skulle föredra att ta direktström från batteriet, mina gamla hade strömmen tagen under säkringsdosan, som det såg ut på utgående till lyset, så jag tog samma väg med dessa. Skönt att de slocknar när tändningen går av, så slipper man anstränga teflonhjärnan i onödan 8)
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Satte på biltemas idag, lite tjocka handtag men vafn 269pix så kan man inte klaga.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Biltema

Inlägg av botte »

Monterade Biltemas värmare idag men ångrar att jag behöll orginalkablaget (ville inte ta bort kontaktdonen) borde klippt kablar och lött i stället. Nu blev det en stor klump kabel över som jag fick sätta fast med buntband, inte snyggt precis.
Strömmen stal jag från säkringen till fläkten, för som någon tidigare poängterat "går fläkten så behöver jag inte handtagsvärmare".
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

ångrar att jag behöll orginalkablaget
Jag med, det var rejält långa kablar som kom med. Jag snodde ström från P-ljuset.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Se där ja, första kylan kom idag och det visade sig att högra handtaget inte värmde, redan paj hmmm. Får kolla vad det kan vara för fel. Kanske dags att köpa ett snäpp bättre kvalité..
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Kablarna hade gått av, det gick att riva isär och löda ihop det. Kass koppling mellan sladd och kanthaltråden från början, en sketliten klamma påpressad. Nu ska det väl hålla denna säsongen ut hoppas jag.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Någon som vet eller kan sia om jag fipplar bort min 5 års garanti på min nya Transalp om jag monterar icke-Honda handtagsvärmare själv? Det är viss prisskillnad på Hondas och Biltemas..:D
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

cub skrev:Någon som vet eller kan sia om jag fipplar bort min 5 års garanti på min nya Transalp om jag monterar icke-Honda handtagsvärmare själv? Det är viss prisskillnad på Hondas och Biltemas..:D
Egentligen så får man ju bara använda orginalprylar....

Dock, montera på bara. Har aldrig hänt och kommer aldrig heller hända, att någon tappar garantin pga att dom monterar pirat värmehandtag.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Värmehandtag

Inlägg av Olle Å »

Av egen erfarenhet vet jag att om man börjar koppla in extra elprylar, så kan det bli lite krångel med var man skall sno elen någonstans. Det brukar lätt bli fler och fler prylar som behöver el. Kanske att ladda mobilen.
Gör så här. Köp en säkringsbox på ex. Biltema. dra fram ett par 2,5 mm2 kablar direkt från batteriet, så kan du koppla på efter behov senare och ändå få alla extragrejer säkrade.
På min TA finns det extra bromsljus, värmehandtag, extraljus, elurtag för elvärmda sockor och handskar, GPS. Det elurtaget är en stickkontakt som jag kan sticka i batteriladdaren i vid ex. underhållsladdning.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Värmehandtag

Inlägg av cub »

Olle Å skrev:Av egen erfarenhet vet jag att om man börjar koppla in extra elprylar, så kan det bli lite krångel med var man skall sno elen någonstans. Det brukar lätt bli fler och fler prylar som behöver el. Kanske att ladda mobilen.
Gör så här. Köp en säkringsbox på ex. Biltema. dra fram ett par 2,5 mm2 kablar direkt från batteriet, så kan du koppla på efter behov senare och ändå få alla extragrejer säkrade.
På min TA finns det extra bromsljus, värmehandtag, extraljus, elurtag för elvärmda sockor och handskar, GPS. Det elurtaget är en stickkontakt som jag kan sticka i batteriladdaren i vid ex. underhållsladdning.
Jo, jag funderar på att köpa original "Kabelstam för tillbehör" som man måste shoppa om man ska sätta på nåt annat original som behöver el. På så sätt borde det finnas utrymme att ta ut el för extraljus och värmehandtag. Hoppas jag. :lol: Kanske komplettera med en säkringsbox som ovan om inte det ingick i Hondas kabelstam.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Jaj vet inte men kan tänka mig att med hondas kabelstam så är det monterat proppar som passar deras orginaltillbehör, du får då om du köper pirattillbehör börja klippa och skarva så jag ser inte vitsen med orginal. Jag har skrivit på ett annat ställe hur jag gjorde.
jan-Olov
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Värmehandtag

Inlägg av cub »

Skye skrev:Fördelen med saito handtagen för det är stort sett samma pris var att de var tunnare, bättre känsla och mer funktionell strömbrytare med diod som lyser när de är på.
Vart köpte du Saito-handtagen? Bikeshop 565 kr mot Biltema 299 kr?
Skriv svar