Värmehandtag

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
redtroll
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 13:34
Answers: 0
Ort: Malmö TA600 -95

Värmehandtag

Inlägg av redtroll »

Det här är kanske inte en fråga för denna säsongen...

Men har ni erfarenhet av att installera värmehandtag på TA'n?
Det finns ju en hel del modeller, och lite erfarenhet från dessa skulle vara intressant.
Användarens profilbild
Thomas
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000VA - 05
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Thomas »

Jag använde "skotermodellen" till min TA. Det är den där sorten man klistrar runt hantagen. Funkar finfint :lol:
Köpte även ett effektmotstånd för att ta ner effekten på gassidan, annars blir den betydligt varmare eftersom gasrullen isolerar från styret.

Jag kopplade allt över en på/av brytare. Vill man vara lite snitsig kan man koppla så man får hel/halvfart på värmarna, men jag tycker det räcker gott med bara på /av.

Detta är en god investering för kalla händer......

:D

/T
"Kvinnor älskar den starke som faller...men även den veke som står..."
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Gillar också "skotermodellen av värmehandtag, framför allt för att det är billigt och funktionellt. På en av mina Transalper hade jag lite för mycket watt på, så gasrullen blev till en semestergas(läs svällde)

Bättre då att tejpa ordentligt på vänster sida istället.

Har en liten bildsekvens på hur jag monterar värmehandtagen......utifall. Visserligen på frugans ER-5:a, men principen är ju densamma.

http://www.saarela.se/vinter/varmehandt ... ehand.html
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Inlägg av Tony »

Jag fick med original hantagsvärme när jag köpte min TA. Den gick sönder efter 4-5 månader.Efter garantireparation har värmen fungerat bra, (när det snöade i slutet av Mars så önskade jag att handtagen var lite varmare ändå!)
Tony
TA-05
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

nu när det börjar bli lite kallt på morgorna undrar jag vad ni rekomenderar?

Skulle gärna ha nått med halv/hel fart på värmen, och hellst inte nån jätteklumplåda på styret.
Transalp -01
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

vart köper man folien? billigast och bäst..
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Farmarn skrev:vart köper man folien? billigast och bäst..
Om det ör "skotermodellen" du menar Farmarn med folien, så....

Säljs av åf av Duells och Allrights produkter, dvs i princip alla mc-butiker.
Duells modell är av on/off-typ. Kostar strax unde 200:-. Man får också köpa on/off-brytare till den, tex hos biltema för ca 30:-
Allrights modell är en med två värmelägen. Komplett med on/off brytare. Kostar strax under 300:-
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

funride, har den enklare för en 200ing.. jag tror det blir att köpa den eftersom jag ska montera på 2 hojar och då kan jag köpa en sats på 15w och en på 20w.. vad anser ni?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Farmarn skrev:funride, har den enklare för en 200ing.. jag tror det blir att köpa den eftersom jag ska montera på 2 hojar och då kan jag köpa en sats på 15w och en på 20w.. vad anser ni?
Klockrent optimalt. Linda ändå ett varv eltejp på v.sida. Direkt på styret snor värme som tusan....
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag pillade dit värmehandtag förra året, kolla in det på:

http://hem.bredband.net/b237096/

Där står i princip allt men man kanske skulle kunna ta elen nån annanstans än direkt från batteriet...

[Edit] Fixade länken...
Senast redigerad av AeroSol den sön 16 sep 2007, 02:00, redigerad totalt 1 gånger.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

AeroSol skrev:Jag pillade dit värmehandtag förra året, kolla in det på:

http://hem.bredband.net/b237096/index/hoj.jpg

Där står i princip allt men man kanske skulle kunna ta elen någon annan stans än direkt från batteriet...
Om man redigerar din länk lite kommer man inte bara till bilden :D

http://hem.bredband.net/b237096/

Riktigt bra guide, smart fastsättning av kopplingslådan och smart med olika dioder för hög/låg.
Transalp -01
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

Aerosol: angående plastlådan från elfa så ser det inte ut som 35 35 15 50-348-63,, det måste väl vara 50 35 15 50-348-06 eller 60 35 15 50-348-14 ?? går det bra att beställa från elfa som privatperson? såg att dom hade nåt som hette brevleverans eller något,, är det dumt att sno strömmen från typ halvljuset, då kan man ju skippa hela relähistorien? eljest var det en mycket snygg illustration!
Användarens profilbild
Roadman
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 maj 2006, 10:33
Answers: 0
Ort: Sthlm skärgård Transalp -96
Kontakt:

Inlägg av Roadman »

På Honda verkstäderna så tar man strömmen från
bromsljuskontakten vid handbromsen :!:

Bara som ett tips!

// Peter
HOORC #95
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jag föredrar att ta strömmen direkt från batteriet, via en sladdsäkring och ett relä styrt av te.x parkeringsljuset. Så gjorde jag med extraljusen, och där kan jag koppla in andra saker också.

Minimal åverkan på elsystemet, lätt att återställa i originalskick.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Farmarn skrev:Aerosol: angående plastlådan från elfa så ser det inte ut som 35 35 15 50-348-63,, det måste väl vara 50 35 15 50-348-06 eller 60 35 15 50-348-14 ?? går det bra att beställa från elfa som privatperson? såg att dom hade nåt som hette brevleverans eller något,, är det dumt att sno strömmen från typ halvljuset, då kan man ju skippa hela relähistorien? eljest var det en mycket snygg illustration!
Tack Farmarn! Ja, du har rätt, jag har använt en 50-347-15 (60x35x20 mm), fel av mig, det är nu ändrat.

Ja, det går att beställa som privatperson. Det kostar 75:- i frakt :shock: och 45:- om du inte betalar med kort. Jag köpte dock mina prylar direkt i butiken.

Beträffande att sno elen från halvljuset så vet jag inte om kablaget är dimensionerat för det, kanske det blir överbelastat om du kör med helljus och full värme en längre tid? Du bör hursomhelst säkra av även om du tar ström nånannanstans än direkt från batteriet. Och som Tramsvalp skrev "Minimal åverkan, lätt att återställa".
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

jo, det var det där med dimensionering av kablarna jag var rädd för.. kanske får kopiera dej rakt av :)
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

Kopierade nästan AeroSol:s exempel rakt av.

Köpte folien på Honda City i väsby, 199:-

Div från Elfa
Strömställare 35-222-65
Gummihätta 35-333-46
Plastlåda 50-347-15
Bilsäkringshållare 33-166-19
Kabel RKUB 0,75mm2 8meter 55-301-00
Bilrelä slutande 37-007-42
Krympslang 10m box 55-060-36
Lysdiod 12v röd 75-031-39
Lysdiod 12v gul 75-030-48
Hållare till lysdiod 75-042-85

Totalt på elfa 435:-
Sen använde jag div kabelskor och buntband, sånt man har hemma.

På vänster handtag tog jag en krympslang, modell tjockare och krympte på, sen klistrade jag folien på den, blev total 3mm tjockare diameter innan men med en del våld gick det gamla handtaget på.

Använde inget klister eller nått nu, men får se hur bra dom sitter.

Självklart lyckades jag sätta switchen åt fel håll, så när man satte på halvfart pekade pinnen åt fel lampa... suck, men bara att ta loss och vrida runt den, fick löda om lite sladdar och så i lådan, men det gick ju bra. För att få loss gummina på handtagen tog jag 5-56 och tryckte in, sen lossnade dom direkt.

Blir ordentlig testkörning imorn påväg till jobbet. :lol:
Transalp -01
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Om jag fattat det rätt, så har det hela kostat dig 634:- Lite väl häftigt dyrt för ett hemmabygge?

Varför bygger man själv?
Det ena är väl för nöjet att göra det själv och det andra för att det ska bli billigt.

Själv gör jag det för att det är billigt och har nu i dagsläget monterat på ca 10-15 hojar. Kostnaden brukar landa mellan ca 230:- med bara en on/off samt strax under 300:- om jag vill ha två värmelägen.

Elen direkt från halvljus eller parkering utan krusiduller(säkringar o dylikt) Värmarna har garanterat använts och än så länge har inget tokigt hänt vad gäller kortslutningar och....

5-56 är smörjmedel(som i värsta fall kan sätta sig i gummit och den sen glider bara runt). Bättre att använda tex snabbtorkande startgas vid demontering och bensin vid montering?
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

V Saarela skrev:Om jag fattat det rätt, så har det hela kostat dig 634:- Lite väl häftigt dyrt för ett hemmabygge?

Varför bygger man själv?
Det ena är väl för nöjet att göra det själv och det andra för att det ska bli billigt.

Själv gör jag det för att det är billigt och har nu i dagsläget monterat på ca 10-15 hojar. Kostnaden brukar landa mellan ca 230:- med bara en on/off samt strax under 300:- om jag vill ha två värmelägen.

Elen direkt från halvljus eller parkering utan krusiduller(säkringar o dylikt) Värmarna har garanterat använts och än så länge har inget tokigt hänt vad gäller kortslutningar och....

5-56 är smörjmedel(som i värsta fall kan sätta sig i gummit och den sen glider bara runt). Bättre att använda tex snabbtorkande startgas vid demontering och bensin vid montering?
OK det är det här jag skulle vilja få bekräftat.. man skulle alltså kunna hänga på två 20 wattare på tex halvljuset utan att det börjar koka i kablar/ säkringar brinner upp/ halvljuset blir halvt halvljus etc? ni som har gjort så och kört med grejerna har ni fått problem?
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Jag köpte bara det nödvändigaste på ELFA = dyrt! och det andra på Biltema = billigt.
Några jämförelser (moms 25% är tillräknat på ELFA:s varor):
Relä ELFA: 57,90 Biltema: 19,90
Kabel ELFA (8 m) 30,50 Biltema: (10 m) 16,90
Lysdioder med hållare ELFA 56,50 Biltema: 25,80

Alltså i runda slängar mindre än halva priset hos Biltema än hos Elfa för vanliga, ej specialgrejor. Tyvärr bor ju inte alla nära en sån butik man kan köpa billiga elgrejor (Biltema, ClasOhlson etc).
Jag byggde mina värmehandtag själv främst för att de skulle se snyggt ut och för att jag lärde mig nya saker, om man bygger själv så slipper man dessutom det där fula värmevredet och de där tjocka customliknande handtagen. Dessutom blir det lite billigare, vilket var en ren bonus för mig ;)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar