Här lite information om tillbehör som hojen kan utrustas med från fabriken.
http://www.advpulse.com/adv-bikes/new-a ... s-farkles/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fabrikstillbehör
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Fabrikstillbehör
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Fabrikstillbehör
Nice
Då varar det väl inte länge förrän GIVI och dom andra kommer med mera godis till denna modell
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Då varar det väl inte länge förrän GIVI och dom andra kommer med mera godis till denna modell
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Fabrikstillbehör
Fast en del av det här är sånt som gör mig alldeles....
Om det nu behövs "The upper and lower wind deflectors reduce buffeting and turbulence for smoother highway riding." som, vad jag kan se på bilden, är ett par små extra plastflärpar - Varför i halva h-e sitter de inte integrerade med kåpan från början????
Om man nu redan innan den börjat säljas vet om att det bildas turbulens bakom kåpan, varför inte lösa det i designen?
Den lilla extramängden plast lär inte kosta många ören om den gjuts dit från början! Men jag kan ge mig hum-hum på att de extra tillbehörsbitarna kommer att lämna ett ordentligt hål i plånboken.
Om det nu behövs "The upper and lower wind deflectors reduce buffeting and turbulence for smoother highway riding." som, vad jag kan se på bilden, är ett par små extra plastflärpar - Varför i halva h-e sitter de inte integrerade med kåpan från början????
Om man nu redan innan den börjat säljas vet om att det bildas turbulens bakom kåpan, varför inte lösa det i designen?
Den lilla extramängden plast lär inte kosta många ören om den gjuts dit från början! Men jag kan ge mig hum-hum på att de extra tillbehörsbitarna kommer att lämna ett ordentligt hål i plånboken.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- rolfmm
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
- Hoj: Transalp XL600V -97
- Ort: Billingsfors, Dalsland
Re: Fabrikstillbehör
Och varför inte panniers med öpning i toppen a-la Touratech?
Annars en grym hoj - <dregla>
Annars en grym hoj - <dregla>
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Fabrikstillbehör
@Vagabond
Jag tänkte exakt samma tanke då jag såg domdär extra "wind deflectors". Löjligt små plastbitar som säkert kunnat vara där direkt från början.
Lite samma med 12V uttaget... finns det nån som INTE är i behov av det numera?
Jag tänkte exakt samma tanke då jag såg domdär extra "wind deflectors". Löjligt små plastbitar som säkert kunnat vara där direkt från början.
Lite samma med 12V uttaget... finns det nån som INTE är i behov av det numera?
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Fabrikstillbehör
@Vagabond och @Ralf-fin, +1
Löjligt enkelt att fixa från början, men då tjänar dom ju inga pengar på accessories....
Löjligt enkelt att fixa från början, men då tjänar dom ju inga pengar på accessories....
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Fabrikstillbehör
Dom gör nog ingen skillnad ändå.
Kan tänka mig att dom hade gjort det på en CBR eller en annan raket.
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan tänka mig att dom hade gjort det på en CBR eller en annan raket.
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Fabrikstillbehör
Vill du då mena att denna modell inte direkt är menat för asfalt körning?
Isåfall skulle alla asfalt cyklar ju ha såna som standard.
Med dom "racer" cyklar jag har haft, tror jag inte dom hade hjälpt mycket och att skulle jag sätta såna på min Varadero, hade det nog varit lik 0 i känslan.
Men det det väl baken o smaken.
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Isåfall skulle alla asfalt cyklar ju ha såna som standard.
Med dom "racer" cyklar jag har haft, tror jag inte dom hade hjälpt mycket och att skulle jag sätta såna på min Varadero, hade det nog varit lik 0 i känslan.
Men det det väl baken o smaken.
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Fabrikstillbehör
Bra skrivit, Skye
Det är nog mest en dörröppnare för USA.
För att köra med 250+kg på sand och lera, det är nog bara en promille som bemästra det.
Den bliver nog mest använd, som alla andra on/off road, på traktor vägar om ca 2-3 mil pr 10-15 mil rundor.
De som jag känner, som kör i skogen med lera o stubbar, har inhandlat sig gamla Suzuki, Yamaha etc, på en vikt av 160+kg o Max 600cc.
Jag hade inte tagit Varaderon eller nya Affen ut i skogs slingan iallafall.
Kanske en gammal transalp.
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är nog mest en dörröppnare för USA.
För att köra med 250+kg på sand och lera, det är nog bara en promille som bemästra det.
Den bliver nog mest använd, som alla andra on/off road, på traktor vägar om ca 2-3 mil pr 10-15 mil rundor.
De som jag känner, som kör i skogen med lera o stubbar, har inhandlat sig gamla Suzuki, Yamaha etc, på en vikt av 160+kg o Max 600cc.
Jag hade inte tagit Varaderon eller nya Affen ut i skogs slingan iallafall.
Kanske en gammal transalp.
Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fabrikstillbehör
Transalpen är gränsfall för en enduro/off road. Åtminstone för de flesta "normal-starka" förare som innehar dessa till resor och lite äventyr.
Skogsvägar och traktor dito och vad kommer sen? Off road och skog, var hittar du avlysta sådana banor? Som alla vet så tillåter inte ens allemansrätten färd överallt.
Som du säger Jokern, de som kör sånt har cross/off road mellan 250-600 cc. Lättare såna maskiner. Oftast.
Finns ju de som behärskar TA:n till detta men inte är dom många.
Skogsvägar och traktor dito och vad kommer sen? Off road och skog, var hittar du avlysta sådana banor? Som alla vet så tillåter inte ens allemansrätten färd överallt.
Som du säger Jokern, de som kör sånt har cross/off road mellan 250-600 cc. Lättare såna maskiner. Oftast.
Finns ju de som behärskar TA:n till detta men inte är dom många.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Big boss vara
- 50cc
- Inlägg: 87
- Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
- Hoj: varadero xl1000-99
- Ort: Stockholm
Re: Fabrikstillbehör
Hej har kört en hel del i skog mark . För min del är en maskin mellan 250-400 mest effektiv . Xt jag har funkar bra men lite vätt tung i långa loppet så där 2-4 mil ok men sen är jag i alla fall ganska mör . Har en trevlig skogs bus bana på ca 3mil kraftlednings DI verse krigiska ko stigar . Sen puh puh .
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Fabrikstillbehör
Jag har sett den, suttit på den och hört den igång.
En presshoj som råkade mellanlanda i Sverige på väg till provkörningar ute på kontinenten, och det var en ren slump att jag råkade snubbla över den.
Den är en positiv överraskning!
Den bär verkligen CRF-epitetet med stolthet. Ur varje vinkel man ser hojen så slås man av hur liten och behändig den ser ut. Första associationen går faktiskt till 450!
Detta är det bästa betyget jag kan ge - där alla andra äventyrshojar sväller ut till rent groteska dimensioner så är CRF 1000 en närmast näpen historia.
Det lär komma en mer landsvägsanpassad variant på temat senare - den får ni gärna bygga på hur mycket plastflurpar och utrustning som ni vill på.
Jag stod närmast och kollade vad jag kunde ta av från CRFen.
Det var inte så himla mycket...
Hojen får gamla XRV 750 att se ut som en överviktig tax, och den närmar sig egentligen mer gamla 950 Super Enduro än nuvarande 1190 Adventure i utstrålning.
Okay, mot 950 SE fattas det hela 50 mm fjädring fram och bak, och dessutom en massa testo i stancen, men den känns ohyggligt kompetent när man ser den och klättrar på den.
Lät arg gjorde den också! Med reservation för att den startades inomhus, så lät den mer än väntat, och rapp därtill.
Denna hojen låter sig inte radas upp bland Crosstourer, Varadero, Transalp och allt det vi sett förut från Honda med X-beteckningar. Den står för sig själv, och trivs bättre bland de andra i CRF-familjen.
...och den skickar plötsligt XRVn 20 år tillbaka i tiden - där den hör hemma och där den slutade utvecklas. Gamla Africa Twin har överlevt och levt högt dessutom på att den inte blev efterträdd i tid.
Nu ser den i ett slag ohyggligt gammal, trött och klumpig ut.
Välkommen, CRF 1000!
Speciellt i den lilla exklusiva hard-core upplagan utan låsningsfria bromsar, som tas in med produktionsår 2015 i pappren för att undkomma EUs dråpslag med tvingade ABS.
Snygg gest och blinkning bakåt mot epoken när körning var upp till föraren.
(Traction control kommer man inte undan, men den kan kopplas ur)
Hampe
En presshoj som råkade mellanlanda i Sverige på väg till provkörningar ute på kontinenten, och det var en ren slump att jag råkade snubbla över den.
Den är en positiv överraskning!
Den bär verkligen CRF-epitetet med stolthet. Ur varje vinkel man ser hojen så slås man av hur liten och behändig den ser ut. Första associationen går faktiskt till 450!
Detta är det bästa betyget jag kan ge - där alla andra äventyrshojar sväller ut till rent groteska dimensioner så är CRF 1000 en närmast näpen historia.
Det lär komma en mer landsvägsanpassad variant på temat senare - den får ni gärna bygga på hur mycket plastflurpar och utrustning som ni vill på.
Jag stod närmast och kollade vad jag kunde ta av från CRFen.
Det var inte så himla mycket...
Hojen får gamla XRV 750 att se ut som en överviktig tax, och den närmar sig egentligen mer gamla 950 Super Enduro än nuvarande 1190 Adventure i utstrålning.
Okay, mot 950 SE fattas det hela 50 mm fjädring fram och bak, och dessutom en massa testo i stancen, men den känns ohyggligt kompetent när man ser den och klättrar på den.
Lät arg gjorde den också! Med reservation för att den startades inomhus, så lät den mer än väntat, och rapp därtill.
Denna hojen låter sig inte radas upp bland Crosstourer, Varadero, Transalp och allt det vi sett förut från Honda med X-beteckningar. Den står för sig själv, och trivs bättre bland de andra i CRF-familjen.
...och den skickar plötsligt XRVn 20 år tillbaka i tiden - där den hör hemma och där den slutade utvecklas. Gamla Africa Twin har överlevt och levt högt dessutom på att den inte blev efterträdd i tid.
Nu ser den i ett slag ohyggligt gammal, trött och klumpig ut.
Välkommen, CRF 1000!
Speciellt i den lilla exklusiva hard-core upplagan utan låsningsfria bromsar, som tas in med produktionsår 2015 i pappren för att undkomma EUs dråpslag med tvingade ABS.
Snygg gest och blinkning bakåt mot epoken när körning var upp till föraren.
(Traction control kommer man inte undan, men den kan kopplas ur)
Hampe
IBA #40701
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Fabrikstillbehör
Traction controllen har även en stor knapp, så den kan stängas av i farten. Inget piller med inställningar som andra hojar har.
Mycket intressant att läsa Hampe. Alla recensioner jag läst och videos jag sett så tycker alla att den er fenomenal.
En länk till mer om utrustning till den http://www.africatwinforum.com/forum/97 ... ories.html
Jag har en plan för crf.. Den skall stå i garaget här hemma om fem sex år, när den kanske säljs för runt 90-100 000.
Mycket intressant att läsa Hampe. Alla recensioner jag läst och videos jag sett så tycker alla att den er fenomenal.
En länk till mer om utrustning till den http://www.africatwinforum.com/forum/97 ... ories.html
Jag har en plan för crf.. Den skall stå i garaget här hemma om fem sex år, när den kanske säljs för runt 90-100 000.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Fabrikstillbehör
Uppdatering och bumpar tråden Hardcoremodellen saknar (eller rättare sagt är befriad från) både abs och tractioncontrol. Dom två sakerna sammantaget lättade hojen 12kg
Efter att ha kört den på motorväg i knappt 80 mil med en hel del blåst tidvis efter vägen kan jag säga att dom små plastflärparna för att få bort turbulens är HELT onödiga. Den ligger hur stadigt som helst även i farter över 160
Personligen tycker jag att den går betydligt stabilare än Varaderon jag hade innan, trots att den är 40kg lättare!
Här har Honda fått in en fullträff
Efter att ha kört den på motorväg i knappt 80 mil med en hel del blåst tidvis efter vägen kan jag säga att dom små plastflärparna för att få bort turbulens är HELT onödiga. Den ligger hur stadigt som helst även i farter över 160
Personligen tycker jag att den går betydligt stabilare än Varaderon jag hade innan, trots att den är 40kg lättare!
Här har Honda fått in en fullträff
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fabrikstillbehör
Efter att ha läst din beskrivning Ivaradero, men framför allt Hampes, får jag nog som ettårig XRV Africa Twin-ägare säga, bäst jag håller mig ifrån alla chanser till provkörning av denna nya skapelse. Har provsuttit den, när jag höll på köpslå om Africanen jag nu är ägare till.
Jodå, den var även skön att bara sitta på.
Nej, jag får försöka undvika någon som helst provtur, så att jag inte kommer ur min villfarelse om att jag har en väldigt lagom maskin.
Grattis Lasse till din dröms uppfyllelse.
Jodå, den var även skön att bara sitta på.
Nej, jag får försöka undvika någon som helst provtur, så att jag inte kommer ur min villfarelse om att jag har en väldigt lagom maskin.
Grattis Lasse till din dröms uppfyllelse.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Fabrikstillbehör
Tack@Fibern! Haha, ja jag har högst medvetet avhållit mig från att provköra den innan jag köpte den! Hade jag gjort det hade det blivit en dyr provkörning
Affen du har är riktigt fin och av den gamla ädla stammen, så du har all anledning att vara stolt över din afrikan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Affen du har är riktigt fin och av den gamla ädla stammen, så du har all anledning att vara stolt över din afrikan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse