Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Kabeln behöver inte vara grövre än ledningen på laddaren, säkringen är inte kritiskt skall mest skydda mor kortslutning. Läs på laddaren var den ger o utgå från det.
jan-Olov
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

@ J-O
Tack för tipsen!
Får se om jag får tummen ur... men det vore smidigt att ha när man ska växla mellan olika hojjar, helt klart!

@Nisse
Tack för din input också!
Min avsikt var den enkla hemmasnickrade varianten, så inga tech-produkter som drar tjyvström...!
:D
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

I dagarna har jag mött massor av motorcyklister...

Hur ligger vi till i forumet - är det några här som påbörjat säsongen?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Nä inte än. Men den är polerad, vaxad och klar så fort det blir lite temperatur ute
Det närmar sig

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Hehe... jag får väl säga som Hr. G. Fylking, ÄNTLIGEN!

I dag blev dags för säsongspremiär. :rock-on *thumb_up*

Det har varit en (ur vår synpunkt) ogynnsam start på våren (den startar ju idag). Varma dagar men kalla nätter och kvällar, vilket lett till kalla vägbanor.

Här i köpingen ligger det ännu kvar snö på sina håll och is på andra håll. Och det är ju inte för kul att bara hålla sig på de stora, vältrafikerade vägarna. Hade en lite halvläskig grej idag. Skuggiga kurvor håller man ju ett extra öga på och saktar in en hel del, men jag satt lite avslappad på en helt rak sträcka och hann inte sakta in nog genom ett skuggat parti. Där var det HELT isbelagt med undan tag av två spår av ungefär samma bredd som ett bildäck :shock: Det var bara att sakta ner så gott det gick och försöka hålla sig i ett spåren. Det kändes som hojen studsade fram och tillbaka mellan isväggarna runt spåren, klart obehagligt. Som tur var rörde set sig bara om ett par hundra meter innan man kom ut i solen igen *PUH*

Men annars var det en fin dag, temperaturen låg och pendlade mellan 12 och 14 grader och i öppen terräng var det torrt och fint, bara grus att se upp med. Det blev bara 2-3 timmar, men det kändes bra.

Extra trevligt var det att hojen startade på bara ett par varv av motorn :clap I fjol fick jag nöta på ett tag innan han ville, men nu var han nog själv lite sugen på att komma ut *yes* Tyvärr ska det ju bli svalare igen en bit bort i tiden, så man får försöka passa på i veckan som kommer.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

Idag hände det!
En liten kort vända i byn. Liten översyn inför besiktning i veckan...
Äntligen!!!

:clap
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jaha... så vaknar man till ett vitt landskap igen :frust:

Tycker att konceptet vinter börjar gå till överdrift nu. April är en vårmånad!

Jag vill ut och köra hoj :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Här vräker snön ner i kombination med kraftiga vindar. De ca 20 cm vi fått tidigare under veckan ska ökas på med minst lika mycket idag.
Ingenting däremot än de vi fick 13 januari ifjol. Mellan 40 och 60 cm i storm under det dygnet, som till råga på allt gav oss en ny snöstorm veckan därpå, med åtminstone 40 cm.
Då kände vi oss insnöade, bokstavligt. :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...åkte jag o frugan runt Lygnern och vidare på ett par småvägar. En tur på ca 1,5-2h. Väldigt trevligt att vara igång på riktigt igen!!
:clap

På södra sidan sjön var vägen helt fantastisk.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

HEEJ!
Nu är det avklarat. Startade upp hojen idag. Gick igång bra efter batteriladdning och några drag på startmotorn.
Tog på mig de nödiga "kroppsskalet" för hojåkning och gick ut för en åktur.
Dra på....nej inte gasreglaget, utan på belsebubs trissor. :shock: Ett veritabelt aprilskäm....eh, aprilväder drar över nejden precis då. Hagelstorm ungefär. Nå vad fasen tänkte jag, startade och åkte iväg. Snodde ute vid storvägen och vände hemåt.
Nåja...fem minuter i alla fall. Alltid något. :clap
Gamle Pantern gick lika bra som vanligt. Någon fler tur blir det allt vid bra väder framledes, nu då tjälen börjar släppa även i grusvägarna.
Så småningom ska ju Hondan som sagt säljas.
Kör varsamt gubbs och flicks. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Bra jobbat @Fibern. Bra hojkläder klarar alla väder. Men tråkigt att gammelkroppen säger ifrån. Ha en bra sommar ändå!
Och du, vi kanske ses. Helgen före midsommar åker jag upp till dina trakter.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Härligt om du tittar förbi @JanneBoj. Har jag kvar "gamle Svarten" så kan vi ju göra en mindre tur. Fiket i Drängsmark till exempel. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Sådär, nu är vårturen ordentligt avklarad. Nästan en timme i härligt 15-gradigt vårväder.
Troligen sista åkturen på Africa twinnen.
Via Drängsmark ner till Frostkåge. Rundan tillbaka till Drängsmark, därifrån till Kusmark och upp förbi guldgruvan i Björkdal och via Svedjan hem.
Katten spinner på hur fint som helst. Nog kommer jag att sakna hojåkandet en aning, men allt roligt har ett slut.
Nej, nej, det blir ingen moped. Hellre då en traktor.
Ha det bra damer och gubbar. :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Du har nog samma väder som vi har. Men jag har suttit i traktorn och svettats. Har sått in en ny hage idag. Man börjar bli som en riktig bonde snart.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Så där, då kan jag konstatera att hojen fått oljebyte, nya däck, nya bromsklossar runtom och lite annat smått och gott under våren. Känns bra så här inför sommaren. Hoppas bara vädret blir lite bättre igen. Körde hem i regn efter däckbyte. Nya däck på våt vägbana kändes sådääär.... Så, fort gick det då inte, speciellt i rondeller. Märkte i regnet att värmehandtagen inte ville vara med, fixade det idag, liksom en del smågrejer efter däckbytet på verkstad ( *face*). Siktar på att ta en repa i morgon på förhoppningsvis lite torrare vägar och "skrubba in" däcken. Och på måndag blir det besiktning. Sen ska det nog rulla en säsong till, hoppas jag *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Låter bra Stefan. Regnet igår behövdes verkligen. Sen vi flyttade ut på landet har jag fått en helt annan syn på vädret och har verkligen längtat efter de där dropparna igår. Nu får jag hoppas att den nya hagen jag sått in kommer att börja gro ordentligt. Hojen är klar för körning men Trafikverket har lagt ny beläggning på vägen och då de är lite trafik utanför oss så ligger det fortfarande massor med grus på ytan. Hojen får stå minst en vecka till.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Sisådär då, då var besiktningen avklarad, givetvis med blankt papper som brukligt bland oss hojåkare *thumb_up* Så slipper man det ett par år.

@Janne, tråkigt med trafikverkets numera vanliga "underhåll". På med tjära och grus, så får trafiken lösa resten :roll: Snabbt och billigt för dem men kostsamt för andra, såsom stenskottsskadade bilar och omkullkörda hojar :frust:

Ja, nog behövdes regnet allt, det kunde även en "stadsbo" som jag se. En annan fördel är ju att mycket gruset efter vintern och bilisters genande i böjarna på de små asfaltsvägarna spolades undan, det blev tydligt idag :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Min hoj gick också som vanligt igen besiktningen men fick ett lite påpekande som jag missat. Ett litet läckage från packboxen höger gaffelben. Men turen till besiktningen var årets första tur (bortsett från ett par hundra meters provkörning dagen före) så packboxen kanske tätar nu när den fått lite smorsel. Torkade ordentligt rent innan jag åkte från besiktningen och det är torrt och fint fortfarande.
Och det där med stenskott. Körde hustruns bil igår och fick jordens stenskott från en mötande bil mitt i synfältet. "Glömde" berätta det för henne. Lär väl få nån fråga ikväll när hon kommer hem. Men sent igår var de här och sopade ner grusöverkottet i dikena efter vägen. Helt otroligt, varför tar de inte upp gruset. Vem tror de ska rensa dikena efter dem? På vissa ställen ligger det decimeterdjupt med grus.
Och som sagt, vi hade en jämn och fin asfaltväg (svart riktig asfalt) som dessutom hade blivit snabellagad på några ställen för några veckor sen. Nu har vi en dammande, otroligt bullrig väg som ser ut som en grusväg då det ju fortfarande ligger kvar mycket grus på vägen.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Jag vet inte om jag har rätt men jag har under alla åren sprayat gaffelbenen med lite silikonspray då och då inte mycket men ha bara bytt en packning en gång. Jag inbillar mig att det gjort skillnad.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Inget ont över din klagan på vägen JanneBoj. Jag har däremot kunnat jämföra massor av vägar från norr till söder i vårt land, och kan konstatera vilken enorm skillnad i vägstandard vi har över landet.
Jag behöver nog inte nämna var landets sämsta vägar finns. Tror det var ifjol NTF gjorde en undersökning som visade att Västernorrland och Västerbotten låg risigast till.
Kommer du upp i sommar kan du åka runt lite i närområdet kring Bjärkadalsgruvan, där grusbilar åker i alla väderstreck med sina överlastade 75-tons ekipage som bara sen jag flyttade hit, förstört de flesta vägar i området. Nästan samtliga av de vägarna är inte byggda för det tonnaget, men Trafikverket har klassat upp dem för att tillgodose vindkraftsutbyggnaden. Till och med har två bilister härifrån byn kört sönder sina bilar, då det legat stenar i 35 X 45 cm storlek på vägen, tappade från dessa överlastade fordon. Jag har själv sett tre sådana bumlingar längs några vägar.
Ett av skräckexemplen är vägen Sandfors - Svanström, där även Bk4-klassen har förlängts längs vägen som fortsätter rakt fram över 95:an och till Krångfors. Som är en grusväg. :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar