XRV 750 Africa Twin

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Okej Peter, kan ta med prylen till stan och titta in på Momentum. Dom håller till här också. Tack för tipset. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Skadar aldrig att prova om man kan spara en slant

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av dasf »

Enligt den här länken https://www.xrv.org.uk/threads/rd07a-cl ... ing.91330/ på ett engelsk forum så heter nållagret 91024-MB0-003 och är samma som finns på VFR800 och till den säljs detta lager löst för £59.46.
Kan inte gå i god för att ovanstående stämmer men det borde ju vara lätt att kolla upp med Honda.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Det är sånt här man har ett forum till

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av dasf »

Slösurfar vidare.....

Om 91024-MB0-003 är rätt lager och du vill köpa svensk kvalité från SKF så är deras beteckning K 35X42X30 och efter vad jag kan se på amerikanska och europeiska webshoppar kostar det ungefär 200 kr.
Se länk https://www.skf.com/uk/products/rolling ... 2035X42X30
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

@dasf
Måtten stämmer. Däremot finns inte nållager med samma mått i lista hos Momentum. De har trots allt Skf:s lista över lager dom tillhandahåller.
Jag kommer dock att hälsa på dem om några dar.
Tack för hjälpen i vart fall. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Hårdsurfat vidare...
Har efter någon timmes sökande kommit fram till att lagret 91024-MB0-003 hör till Hondas V-modeller, t.ex. Honda VF750C 1999 E-6. Men tillverkas av Toyo.
Även om måtten stämmer så infinner sig osäkerhet, då det kan vara olika djup i inpressning å dylikt.
Men som sagt...besök hos Momentum stundar. SKF hänvisar ju till dem i sin sajt som dasf länkade till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Sökte vidare å djupare. Hittade en intressant sida, Nederländsk, där kopplingskorgen saluförs ca 3000 kr under de två andra jag sett. Tysk och Norsk.
här: https://www.cmsnl.com/honda-xrv750-afri ... 836EVVKjIV
Samt ett lager (ej skf) med de mått jag sökt, samt samma mod.nr som dasf hittade.
De anger 250 Honda-modeller som det passar till, men säger samtidigt att det ska passa till 881st. Wow! Vore väl tusan om inte min AT finns med bland dessa.
Har mejlat en förfrågan.
https://www.cmsnl.com/products/brg-ndl3 ... 837EFVKjIV

ps: Nu vet jag att just detta lager inte går att köpa löst. Märkligt då Haynes menar att det måste bytas om det är slitet eller på nåt sätt skadat. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Nu är i alla fall nya delen halvvägs.
Sk ha nått Järfälla för en halvtimme sen. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Då ska väl inte ens Postnord misslyckas med att du kan få den som julklapp

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Jag vet inte om dom är leverantör. Jag hoppas på DHL eller Schenker, så jag får paketet till byns affär. CMS använder sig av de speditörerna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Peter »

Då borde det bli bra
Då håller vi tummarna att det är rätt grejer och att afrikanen kommer på banan igen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Nog blev det bra allt. Igår eftermiddag kom en kille med budbil och levererade paketet vid dörren. Excellent. *thumb_up*

Däremot har jag missat ett ställe i Haynes om en åtgärd vid urtagandet av kopplingskorgen.
Har missat detaljen om att låsa yttre delen på drevet på motoraxeln, mot huvddrevet. (GEAR ASSY,PRIM DR, i sprängskiss) Den tunna yttre kuggkransen går att vrida ett par cm. Vrider man helt medsols kommer den till fjädrande mothåll. Frågan är, i vilket läge ska man ställa det yttre drevet?
Jag kan ju bara nätt å jämt hoppas att någon här har den kunskapen.
Det borde ha någon funktion i vilket läge den ska vara. Längst i motsols mot fjädrarna får man kuggarna att matcha, vilket det gör vid varje "kuggläge" när man vrider runt. Dock längst motsols är fjädringen helt intryck och då ställer jag mig frågan, vilken uppgift det hela har. De båda kransarna ligger dessutom an mot kuggkransen på kopplingen.

https://www.cmsnl.com/honda-xrv750-afri ... 9ni0VVKjIU
Drevet nr: 13. De två sitter ihop med att det går att vrida yttre ett par cm. klicka på detaljbilden

Detta är väl ungefär som 10000-kronorsfrågan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Skoogsnisse »

Vad jag förstår att det är bara ett läge man kan stoppa i bulten och då ska kuggarna ligga i linje.
Kugghjulet med fjäder är till ta bort glappet i kuggarna så att det inte ska skramla.
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

@Skoogsnisse
Det låter som en vettig förklaring och den enda orsaken till det utförandet.
Då borde ju yttre drevet sitta an mot fjäderläget. Det som "stör" är att det finns två hål. Ett gängat 6 mm och ett utan gänga.
Haynes anger att drevet kan säkras med antingen en 6 mm bult eller "a rod". Alltså rundjärn, pinne.
Ska titta på det i eftermiddag och återkommer senare. Tack för tipset Nisse. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av dasf »

Kolla in ca 3:50 in i den här videon. Ser ut som att han justerar in läget där före installation. Ryskan förstod jag dock inget av.
Länk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Språket var det allra minsta besväret..... :lol: :wink:
Nej, skämt åsido, 8) 8) tack dasf, det var en klockren beskrivning. Det syns tydligt hur han håller ytterdrevet mot fjädrarna.
Däremot lägger han inte de två tunna ringarna, 7 och åtta i sprängskissen, i samma ordning som sprängskissen visar. I den ligger en lamell före, men det tror jag är fel. Varför skulle de två ligga mellan en lamell och friktionsplatta?
Tur även att jag inte beställde nya fjädrar. Var skulle jag då ha placerat den sjätte överblivna...?... :conf:
Mången tack dasf för den här videon. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Arbetet fortsätter.
Nu är kopplingen på plats, kåpan återmonterad och vajern ditsatt. På tal om vajern...jag gjorde misstaget att bara dra ut den gamla. Det visade sig...och det rekommenderas i Haynes...att knyta ett snöre i änden på vajern innan man drar ut den. Då finns ett spår hur den nya bör dras.
Vajern löper fint och känns betydligt "direktare" vid både frikoppling och när man kopplar ihop.

Jag hittade dock så småningom en dragning som innebär noll kontakt med främre avgasrör. Mycket pillande och bändande för grenrören för övrigt. Vet inte om det är samma som tidigare. Fungerar och den kommer inte i kläm pga styrning. Kvar lite där, bland annat fastdragning av ett stag vid främre nedre motorfäste.

Sen är bara resten kvar. Fastdragning av grenrör. Återmontera fotpinna för passagerare, koppla ihop ljuddämpare, tillbaka med tanken och lite smått o gott.
Sist ska nytt filter dit och olja fyllas samt hasplåten kapas på mitten. Där sätter jag sen ett par "piano-gångjärn" för att enkelt bara behöva lossa bakre bulten och fälla ner plåten när filter ska bytas.

Angående kopplingskorgen, så har den ett litet glapp mellan alu-korgen och stora kuggdrevet. Ungefär en mm kunde kännas när jag vred på korgen med kuggarna ihop med motoraxeln. Det har inte den nya korgen, det fanns i vart fall två anledningar till byte.
IMG_0011.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Fibern »

Ta mig tusan, han blev klar. Strax innan jul dessutom. Lämplig julklapp.
Han får nog stå kvar i verkstan till våren.

Tror jag ska fira med lite vin å goda ostar. :rock-on
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: XRV 750 Africa Twin

Inlägg av Speederman »

Se deer du, som man säjer i Karlstad...Hur enkelt som helst när man är fokuserad. Hoppas du har möjlighet att provköra, imorron.
Wasted time can not be recycled
Skriv svar