Fibern: Gyllene Pantern
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Ledigvecka närmar sig. Då blir det en del att göra på Gyllene Pantern.
Byte av signalhorn. Montering av DLR-lyktor. Har förberett kabeldragningen till dessa. Ska även kolla upp drev och kedja. Och just ja, styrhöjare ska också monteras. Blir kanske en beställning hos vår ständige support och Honda-ikon Saarela om kedja/drev så kräver. I så fall gör jag mig väl en tur upp till Boden och hämtar varorna. Alltid trevligt språka med Veijo.
Byte av signalhorn. Montering av DLR-lyktor. Har förberett kabeldragningen till dessa. Ska även kolla upp drev och kedja. Och just ja, styrhöjare ska också monteras. Blir kanske en beställning hos vår ständige support och Honda-ikon Saarela om kedja/drev så kräver. I så fall gör jag mig väl en tur upp till Boden och hämtar varorna. Alltid trevligt språka med Veijo.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Med lagom skryt kan jag berätta att DRL-lyktorna lyser och signalhornen tutar.
Och styrhöjningen blev en höjdare.
Imorgon ska jag inspektera kedja och drev.
Och styrhöjningen blev en höjdare.
Imorgon ska jag inspektera kedja och drev.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Bilder tack!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
"Kej okej alltså", Stensi.
[image]148[/image] det syns. Alltså syns jag med.
[image]149[/image] dom hörs, alltså hörs j....ähh!
[image]148[/image] det syns. Alltså syns jag med.
[image]149[/image] dom hörs, alltså hörs j....ähh!
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Och statusen på kedja och drev föranleder ingen åtgärd åtminstone denna sommar. Dreven knappast nästa heller. Syns knappt någon förslitning på dessa.
Kedjan är inte sliten, men "fet-kladdig" som gör att länkarna får svårare att räta ut sig om den blir torr. Kanske byter innan nästa säsong och gör en Saarela. Alltså kör smörjfritt.
Kedjan är inte sliten, men "fet-kladdig" som gör att länkarna får svårare att räta ut sig om den blir torr. Kanske byter innan nästa säsong och gör en Saarela. Alltså kör smörjfritt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Blev bra det där.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Har med hjälp av ett par brädor (ca 35mm) fått upp hojen på centralstödet. Jag vet inte huruvida kanske närmare 40 mm, som ju borde vara högsta punkt innan stödet passerat mitten, är onormalt eller inte. Men även med brädorna under bakhjulet får jag ta i "na jäävulskt".Fibern skrev:Inte en chans att jag får upp hojen på centralstödet. Är nog åt helvete för vek.Nästa steg blir att försöka mig på tekniken som visas i videon.
Troligen inte ett originalstöd. Kanske inte ens till en Affe från början. Nu har jag tänkt kapa ner 20-25 mm och låta svetsa på nya plattor, plus en längre pinne för foten. Gsg. Inget att förlora.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Ja det känns som en nödvändighet att ha centralstöd på dessa hojar.
Det lär nog bli bra att korta av några mm på stödet.
Jag fick en tanke om att, han som ägde den innan, måste ha varit stärk som en oxe, om han har fått upp den på stödet
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Det lär nog bli bra att korta av några mm på stödet.
Jag fick en tanke om att, han som ägde den innan, måste ha varit stärk som en oxe, om han har fått upp den på stödet
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
När jag sänkte hojen och fick kapa centralstödet så tog jag lite förmycket för nu får jag inte bort hjulet när den står på stödet. Jag mins inte riktigt om det gick innan kapningen. Bara något att kolla.
jan-Olov
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Vitsen med centralstöd är ju att hjulet ska hänga fritt. Men det räcker ju med 5-10 mm. Inte som med min med 35 mm.
Och skulle jag korta av för mycket, är ju inte jordens undergång här för det. Inte ännu. Har mc-lyft här hemma, så meket klarar jag. En av fördelarna med ett fungerande stöd är ju om man till exempel behöver smörja kedja på resor. Men även det klarade jag på Transalpen och i värsta fall låter jag väl montera på en "Botte"-oiler.
Och skulle jag korta av för mycket, är ju inte jordens undergång här för det. Inte ännu. Har mc-lyft här hemma, så meket klarar jag. En av fördelarna med ett fungerande stöd är ju om man till exempel behöver smörja kedja på resor. Men även det klarade jag på Transalpen och i värsta fall låter jag väl montera på en "Botte"-oiler.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Tyvärr var det inte mycket ström i DRL-arna. För den har redan tagit slut verkar det som.Fibern skrev:Med lagom skryt kan jag berätta att DRL-lyktorna lyser och signalhornen tutar.
Upptäckte igår att bägge två är utan funktion. Duttade på dem, då blinkar de till ibland. Glappkontakt inuti. Märkligt då de jag kört med i 3 år på Transalpen fungerat felfritt hela tiden.
Ska kontakta Teknikproffset.se och klaga. Trist att de bara skulle hålla ca 2 månader.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
@Jan-Olov
Så sant så...ett centralstöd är en god hjälp vid en hel del smärre arbeten. Nu har jag kapat till en plankbit på 45 mm tjocklek. Backar upp hojen på denna och tar i utav hels...e och då får jag upp den på stödet. Och utan problem får jag dessutom bort plankstumpen som precis löper fritt under hjulet. Märkligt att ett centralstöd lyfter hela 45 mm. Men som sagt, ett stöd från någon annan hoj, om ens en Honda.
Så nu blir plankbiten ett av mina "original-verktyg" som får följa med på resor.
Fast, min granne har ju lovat hjälpa mig att korta ner stödet och svetsa nya plattor undertill. Det borde funka med att kapa 40mm utan att det ska bli för kort. Han har en karriär som licenssvetsare bland annat. Det får blir projekt till nästa säsong.
Är det någon där med AT, Varan eller Transa som kan mäta och berätta hur högt bakhjulet lyfter från marken.
Så sant så...ett centralstöd är en god hjälp vid en hel del smärre arbeten. Nu har jag kapat till en plankbit på 45 mm tjocklek. Backar upp hojen på denna och tar i utav hels...e och då får jag upp den på stödet. Och utan problem får jag dessutom bort plankstumpen som precis löper fritt under hjulet. Märkligt att ett centralstöd lyfter hela 45 mm. Men som sagt, ett stöd från någon annan hoj, om ens en Honda.
Så nu blir plankbiten ett av mina "original-verktyg" som får följa med på resor.
Fast, min granne har ju lovat hjälpa mig att korta ner stödet och svetsa nya plattor undertill. Det borde funka med att kapa 40mm utan att det ska bli för kort. Han har en karriär som licenssvetsare bland annat. Det får blir projekt till nästa säsong.
Är det någon där med AT, Varan eller Transa som kan mäta och berätta hur högt bakhjulet lyfter från marken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Ser ut att vara ca 45 mm luft mellan hjulet och marken när min Varadero står på c-stödet.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Tack för det MrH. Underligt då att min ska vara så ini helsefyr trög att få upp. Då beror det på något annat fenomen och inte på höjden. Har provat tillsammans med en bekant i Timrå, att lyfta och dra från var sin sida, utan att lyckas. Men jag kommer hur som helst att korta ner det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Sådär ja. Nya DRL-ljus. Då de förra slocknat efter ca. 2 månader, köpte jag nya på Biltema. Något större och hus av alu.
[image]169[/image]
Dessutom passade dessa att montera i fästöglorna i staget framför kylarna. Blev hur bra som helst.
[image]168[/image]
[image]169[/image]
Dessutom passade dessa att montera i fästöglorna i staget framför kylarna. Blev hur bra som helst.
[image]168[/image]
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Det där blev ju bra.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Ja det sitter då ordentligt. Får väl annars vänta till hösten för att avgöra ljusbilden. Men fyra 1-wattare och liknande typ som de jag hade på Transalpen, vilka hade 9 st. 0,5W, borde inte medföra några problem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Nej, 8 watt lär ju knappast knäcka generatorn eller påverka laddningen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Fibern: Gyllene Pantern
Tänkte väl främst på eventuell bländning av mötande. Har fäst dem i så pass kraftiga järn att det blir svårt att vinkla ner ytterligare, utan att demontera lyktorna först. Men jag lär nog bli varse om andra blir bländade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM