Parkeringsbroms
Clever thinking Honda! Färjor o dyl tex
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jokern`s test av nya Affen
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Jokern`s test av nya Affen
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Jokern`s test av nya Affen
Som Skye skrev, "lite ovant". Den får man passa sig för, tur att den verkar sitta betydligt längre ut från handtaget än en normal koppling.
Jag minns när jag fick ut en skoter som "lånehoj" vid en service en gång. Rullade ner i det p-garage vi disponerade på den tiden. Sen blev det dags att hämta ut egna hojen, så jag skulle dra iväg. Garaget var trångt och med snäva svängar runt pelarna, och i någon sväng dök det upp en annan bil som jag behövde väja och bromsa för. Bromsar mycket lätt med bromshandtaget, och drar in kopplingshandtaget som man är van vid. och där låg ju skotern på sida
Den var automatväxlad och hade således bakbromsen på vänster handtag. Bestämd åtdraging av hand/bak-broms i 90-graders sväng i lågfart är obra för balansen Nu var det ju som sagt ingen fart, så själv klev jag bara av skotern och reste upp den igen. En snabb koll visade inga skador heller, så jag bara fortsatte, och var senare glad åt att sitta på min egen knarr igen.
Jag anar att det skulle kunna bli bökigare med 1000-kubikare i ett gathörn
Men, naturligtvis vänjer man sig rätt snart Och det borde ju gå enkelt att göra något så man inte helt automatiskt råkar dra i det. Annars verkar det ju väldans praktiskt med handbroms på en automatväxlad knarr
Jag minns när jag fick ut en skoter som "lånehoj" vid en service en gång. Rullade ner i det p-garage vi disponerade på den tiden. Sen blev det dags att hämta ut egna hojen, så jag skulle dra iväg. Garaget var trångt och med snäva svängar runt pelarna, och i någon sväng dök det upp en annan bil som jag behövde väja och bromsa för. Bromsar mycket lätt med bromshandtaget, och drar in kopplingshandtaget som man är van vid. och där låg ju skotern på sida
Den var automatväxlad och hade således bakbromsen på vänster handtag. Bestämd åtdraging av hand/bak-broms i 90-graders sväng i lågfart är obra för balansen Nu var det ju som sagt ingen fart, så själv klev jag bara av skotern och reste upp den igen. En snabb koll visade inga skador heller, så jag bara fortsatte, och var senare glad åt att sitta på min egen knarr igen.
Jag anar att det skulle kunna bli bökigare med 1000-kubikare i ett gathörn
Men, naturligtvis vänjer man sig rätt snart Och det borde ju gå enkelt att göra något så man inte helt automatiskt råkar dra i det. Annars verkar det ju väldans praktiskt med handbroms på en automatväxlad knarr
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Jokern`s test av nya Affen
Trevlig film Jokern och suget som varit stort blir absolut inte mindre
Av alla tester och recensioner som man sett och läst så börjar man nog att ana ett mönster av att Honda har fått till det riktigt bra med denhär hojen.
Kunde dessutom i ett annat "forum" se att det blev visst förlängd provtur för Jokern Gratulerar till det
Av alla tester och recensioner som man sett och läst så börjar man nog att ana ett mönster av att Honda har fått till det riktigt bra med denhär hojen.
Kunde dessutom i ett annat "forum" se att det blev visst förlängd provtur för Jokern Gratulerar till det
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Jokern`s test av nya Affen
Jäkla turgubbe
Enjoy the ride när det blir dags
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Enjoy the ride när det blir dags
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Jokern`s test av nya Affen
Ja det var ju riktigt roligt med flera överraskningar
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016032 ... 6b8e43.jpg[/img]
Så nu får jag lite mera tid på mig att filma o mysa med denna hoj
Skickat från min ajfån via Tapatalk
[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/2016032 ... 6b8e43.jpg[/img]
Så nu får jag lite mera tid på mig att filma o mysa med denna hoj
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Jokern`s test av nya Affen
Då får vi hoppas på kanonväder den helgen
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Jokern`s test av nya Affen
Bra film, och snygg var den också.. inte bara dansken.. hehe, rolig du. Jag ska prova den snart!
Re: Jokern`s test av nya Affen
Grattis till heldagen
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Jokern`s test av nya Affen
Kan bara fylla på med min körupplevelse... Skön sadel, enkel att styra, kändes lätt och följsam, bra vrid och acceleration. Det slog lite i hjälmen av fartvinden kände jag, men då var jag uppe i 180... Helt klart en beroendeframkallande mc... mycket glädje. Körde den manuella versionen i Eskilstuna
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Jokern`s test av nya Affen
@Ivaradero och Jokern
Nu kan jag förstå era reaktioner och exalterade uttalanden om ny Africa Twin. Passade på att provköra en hos E-son Maskin i Skellefteå, under tiden min servades. Även här den manuellt växlade versionen.
Här följer mina betyg på några punkter med 1-5 XL
En mycket lättkörd och välbalanserad hoj. Bra grunddrag i motorn. Inget blixt-paket, utan ett vrid som följer med långt över 180km/h. XL XL XL XL XL
Låg turbulens även vid hög fart. XL XL XL XL
Stabil och vridstyv ram. XL XL XL XL XL
Fjädring. XL XL XL XL plus
Motorvibrationer obefintliga. XL XL XL XL XL
Bränsleförbrukning känner jag inte till. Sittkomforten kändes helt okej, med pluskänsla. Efter att ha kört Transalp och nu även Africa Twin senior, är det uppenbart en klokare motorupphängning, eftersom den är i stort vibrationsfri, även på höga varvtal. Eller har paralell-twinnen mindre vbrationstendens?
Största och kanske enda nackdelen med Affen är väl priset.
Nu kan jag förstå era reaktioner och exalterade uttalanden om ny Africa Twin. Passade på att provköra en hos E-son Maskin i Skellefteå, under tiden min servades. Även här den manuellt växlade versionen.
Här följer mina betyg på några punkter med 1-5 XL
En mycket lättkörd och välbalanserad hoj. Bra grunddrag i motorn. Inget blixt-paket, utan ett vrid som följer med långt över 180km/h. XL XL XL XL XL
Låg turbulens även vid hög fart. XL XL XL XL
Stabil och vridstyv ram. XL XL XL XL XL
Fjädring. XL XL XL XL plus
Motorvibrationer obefintliga. XL XL XL XL XL
Bränsleförbrukning känner jag inte till. Sittkomforten kändes helt okej, med pluskänsla. Efter att ha kört Transalp och nu även Africa Twin senior, är det uppenbart en klokare motorupphängning, eftersom den är i stort vibrationsfri, även på höga varvtal. Eller har paralell-twinnen mindre vbrationstendens?
Största och kanske enda nackdelen med Affen är väl priset.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Jokern`s test av nya Affen
Ja vist är det en XL + poänger
Gör som jag, @Fibern, köp i Tyskland o ta hem.
Mycket pengar att spara på det.
Jag räknar med att ha sparat ca 60' inkl all utrustning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Gör som jag, @Fibern, köp i Tyskland o ta hem.
Mycket pengar att spara på det.
Jag räknar med att ha sparat ca 60' inkl all utrustning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Jokern`s test av nya Affen
Ja du ser @Fibern, en ruggigt trevlig hoj! Bränsleförbrukningen på min hoj är som följer:
Idel åka till/från jobb samt kortare sträckor - 0,5.
Körde till JanneBoj igår, och på landsväg snittade den 0,47, så det får ju anses som Med Beröm Godkänt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Idel åka till/från jobb samt kortare sträckor - 0,5.
Körde till JanneBoj igår, och på landsväg snittade den 0,47, så det får ju anses som Med Beröm Godkänt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Jokern`s test av nya Affen
Det är ju godkänt Ivaradero. Lite väl snål tankvolym kanske. Min rymmer 23 liter och jag kör lätt 50 mil.
Lite lustig känsla dessutom, att den känns lättare än min AT senior, fast den väger lika eller faktiskt har ett kilo mer tomvikt.
Däremot glömde jag nämna instrumenten. Lite på minuskontot. Då jag körde söderut och hade solen rakt mot mig, fick reflektionen av min ljusa (gula) jacka, det att bli spegling i instrumentglaset, som då gjorde det lite svårt att tyda siffror och tecken.
Men som helhet en riktig adventure-maskin med rejäl plusmeny.
Lite lustig känsla dessutom, att den känns lättare än min AT senior, fast den väger lika eller faktiskt har ett kilo mer tomvikt.
Däremot glömde jag nämna instrumenten. Lite på minuskontot. Då jag körde söderut och hade solen rakt mot mig, fick reflektionen av min ljusa (gula) jacka, det att bli spegling i instrumentglaset, som då gjorde det lite svårt att tyda siffror och tecken.
Men som helhet en riktig adventure-maskin med rejäl plusmeny.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Jokern`s test av nya Affen
Mm, tanken kunde få ha iaf 20 liter, men jag körde iaf 33,56 mil och fick då i 17,5 liter. Det funkar för mig
Jag har ju gult i min jacka också, men jag har inte upplevt att jag får svårt att se mätarna när solen lyser på...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har ju gult i min jacka också, men jag har inte upplevt att jag får svårt att se mätarna när solen lyser på...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Jokern`s test av nya Affen
Ju nu har jag jag haft "Mandela" en tid och hunnit köra några långa turer och kommit fram till att, en högre ruta inte är att förakta, så nu är en ruta på +9cm beställd och hoppas då att det kan ta den värsta turbulensen... Annars får det bli att korta ner original rutan, så vinden kommer rakt på istället..Jokern skrev:Lite snabbt om körställning och turbulens :
.....................................
Turbulensen är lite svår att bedöma efter en test på 3/4, men jag känner inte att turbulensen är nått bekymmer, så här..
Men det är nog för att det var roligt att gasa, och när man gasar på denna hojen, ja då händer det grejor..
Vinden träffar mig typ under halsen, närmare bröstet, om jag kan förklara det sådant, så nån jobbig turbulens får jag inte.. Men kanske jag ville ha en större ruta vid långkörningar, kanske inte
För med en ny SCHUBERT C3 Pro hjälm, då vill man ha det tyst.. Och det är den om jag står upp och kör..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming