Tappar orken
Postat: tor 07 apr 2016, 09:26
Så här var det: efter genomförd ventiljustering och byte av stift var det dags att testa. Svårstartad, men tickade igång med choke och nyladdat batteri. På med utrustningen och iväg. Efter 2 mil börjar den f-n pusta och stånka, svarar inte på gasen och jag ser redan framför mig hur jag försöker skaffa fram hjälp med släp och lastramp, remmar m m. Men innan den dör, återkommer livet och kraften. Drar på rejält och lyckas få upp den i 130. Allt verkar sedan OK till jag ska stanna och stänga av: förgasarsmällar, några stycken, och innan jag hinner stänga av slocknar motorn alldeles själv.
Den startar dock snällt och har sedan tuffat på fem, sex mil utan protester.
Har jag lyckats få skit i förgasarna när tanken lyftes?
Kan det tunna membranet i bensinkranen ha tagit skada när jag försiktigt gläntade på lockat för att stilla min nyfikenhet? Såg dock helt och fint ut.
Kan det ha att göra med ventiljusteringen som jag inte är 100 på att jag lyckades göra perfekt? Fast då skulle den väl ha gått illa hela tiden och låtit konstigt. Tycker dock att det försvann en del slammer och rassel efter justeringen, men det lät kanske för att ventilerna tidigare hade för stort gap?
Tja, inte vet jag. Men om några veckor bär det av på en 70-mila på fastlandet och jag vill ju helst inte att det ska sluta med bärgning.
Någon som har en hint? Eller ska man vara glad och tacksam för att det trots allt slutade med normalläge, jämna gång, inga missljud men kanske att motorn inte har full kraft?
Robert G
Gotland
Gothem
Den startar dock snällt och har sedan tuffat på fem, sex mil utan protester.
Har jag lyckats få skit i förgasarna när tanken lyftes?
Kan det tunna membranet i bensinkranen ha tagit skada när jag försiktigt gläntade på lockat för att stilla min nyfikenhet? Såg dock helt och fint ut.
Kan det ha att göra med ventiljusteringen som jag inte är 100 på att jag lyckades göra perfekt? Fast då skulle den väl ha gått illa hela tiden och låtit konstigt. Tycker dock att det försvann en del slammer och rassel efter justeringen, men det lät kanske för att ventilerna tidigare hade för stort gap?
Tja, inte vet jag. Men om några veckor bär det av på en 70-mila på fastlandet och jag vill ju helst inte att det ska sluta med bärgning.
Någon som har en hint? Eller ska man vara glad och tacksam för att det trots allt slutade med normalläge, jämna gång, inga missljud men kanske att motorn inte har full kraft?
Robert G
Gotland
Gothem