Sida 1 av 1

Hovedsikring XL1000

Postat: sön 19 mar 2017, 18:28
av geirius-1969
Hei,
Jeg har problemer med at hovedsikringen ryker.
Dette skjedde under en kjøretur høsten 2016.
Jeg fikk tak i ny, men den gikk med en gang, og uten at tenningen var på.
Setter stor pris på om noen har gode tips på hva som kan være problemet.
At sikringen går uten at tenningen er på, eliminerer vel en del feilkilder?

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: sön 19 mar 2017, 20:24
av Fibern
 ! Meddelande från: Fibern
Tråden flyttad till rätt kategori.
Undersök batterikabeln som går till startmotorns relä. Kan ju vara en skada på isolering någonstans på kabeln. Om inte där, så följ huvudkabeln upp till tändlåset. Det är dom två möjligheterna jag just nu kan komma på.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: sön 19 mar 2017, 21:42
av geirius-1969
Takker for svaret Fibern.
Jeg holder på å strippe sykkelen, slik at kablene blir godt visuelle.
Håper at løsningen på problemet er såpass enkel som en synlig skade på en kabel.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: mån 20 mar 2017, 00:58
av NoISv
På tre Varaderoer jeg vet om; min inkludert; har kontaktstykket under tanken på venstre side vært synderen til sikringsproblemer. På min motorsykkel begynte det til og med å brenne under fart. Bare ett "heads up" da dette virker å kunne være ett problemområde. Lykke til.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: mån 20 mar 2017, 08:39
av geirius-1969
Takker for innspillet!
Holder som sagt på å strippe sykkelen, for å se alle kabler og kontakter.
Jeg melder tilbake her, hvis jeg ikke finner synlige skader. Da trenger jeg sikkert mer god hjelp fra den "gode nabo" :)

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: mån 20 mar 2017, 20:59
av Bønne
Fibern skrev:
 ! Meddelande från: Fibern
Tråden flyttad till rätt kategori.
Undersök batterikabeln som går till startmotorns relä.
Kablet mellem batteri og startrelæ er før sikringen, så en skade her vil ikke brænde hovedsikringen, men kortslutte batteriet :wink: .

Fra hovedsikringen går der to ledninger videre (de eneste der er spænding på når tændingen er slået fra), den røde går til tændingslåsen og en 10A sikring i sikringsboxen (giver spænding til ur og km-tæller), den kan du prøve at tage ud og se om det gør en forskel, men jeg tror nu ikke det er dér fejlen er. Den anden ledning, den rød/hvide, er den der leverer spænding fra generatoren via spændingsregulatoren, jeg tror nærmere det er her du skal lede. Spændingsregulatoren sidder bag det højre plastik sidedæksel, tæt ved væskebeholderen til bagbremsen. Check stikket på den, samt det stik der er på de tre gule ledninger der går fra spændingregulatoren til motoren, tror det er det sorte stik der kan ses på NoISv´s billede.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: mån 20 mar 2017, 21:50
av geirius-1969
Takker for tipset og god beskrivelse Bønne.
Jeg har kjøpt ny spenningsregulator også, så skifter den når jeg nå holder på.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: tis 21 mar 2017, 21:28
av Bønne
Ja, kan meget vel være spændingsregulatoren der er skyld i problemet, men er den brændt af kan det også være noget andet der er skyld i at den er det. Så inden du monterer den nye må du være sikker på der ikke er noget andet galt, ellers risikerer du at den nye spændingsregulator også brænder af. Check også de grønne stelledninger omkring regulatoren, lav gerne en kraftig ledning, f.eks. 4 kvadrat, fra hvor de grønne ledninger er skruet på stellet og til hvor minus-ledningen fra batteriet er skruet på motoren, da er du sikker på at have en god stelforbindelse.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: tis 21 mar 2017, 22:09
av geirius-1969
Godt tips Bønne.
Jeg fortsetter med stripping av sykkelen i morgen og kommer til å melde tilbake om hva jeg finner.

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: fre 24 mar 2017, 11:17
av geirius-1969
Hei,
Ingen synlige skader på kabler eller kontakter.
Jeg skiftet spenningsregulator + hatt løs og sprayet hver eneste kontakt, og da holder sikringen!
Jeg har også hatt litt ekstra isolasjon på en kabel som lå veldig stramt mot ramma på 3 plasser.
Jeg vet dessverre ikke hva som var årsaken til feilen, men tror jeg holder en knapp på spenningsregulatoren.
Synes dere at det høres sannsynlig ut, at det kunne være den?

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: fre 24 mar 2017, 12:10
av Bønne
Jo, det kan meget vel være spændingsregulatoren der har haft en kortslutning til stel. Grunden til kortslutningen kan være en dårlig forbindelse et sted, men nu du har været det hele igennem og sikringen holder, så skulle det jo være ok alt sammen. *thumb_up*

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: fre 24 mar 2017, 12:26
av geirius-1969
Takker alle sammen for gode innspill.
Nå starter arbeidet med å sette alt sammen, skifte olje, filter og ha på nye dekk.
Ønsker alle sammen en lang og trygg sesong på 2 hjul :)

Mvh Geir-Arne

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: lör 25 mar 2017, 14:50
av Fibern
Bønne skrev:
Fibern skrev:
 ! Meddelande från: Fibern
Tråden flyttad till rätt kategori.
Undersök batterikabeln som går till startmotorns relä.
Kablet mellem batteri og startrelæ er før sikringen, så en skade her vil ikke brænde hovedsikringen, men kortslutte batteriet :wink: .
Naturligtvis, helt rätt Bönne. Jag får skylla på att jag började skriva innan jag tänkt färdigt. :oops:

Re: Hovedsikring XL1000

Postat: lör 25 mar 2017, 17:57
av Bønne
*thumb_up* :)