Centralstöd

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Centralstöd

Inlägg av hogge »

Hej på er alla
Jag satte på ett Honda orginal centralstöd på min TA 600 -99.Något som jag absolut inte ångrar.Medföljer även ett lyfthandtag att sätta vid bakre fotpinnefästet.Praktisk vid tvätt av hoj och allmänt puts och däckbyten+service.Något som svedd var däremot priset Ca 2000:-.Värt att veta är att ni som funderar på det skall veta att den är fruktansvärt tung att få upp på stödet.Jag har haft många cyklar tidigare men ingen har varit så tung att få upp på stödet trots mina 195cm och 100kg.Min tidigare Gold Wing 1500 samt olika BMW:s var mycket lättare att få upp!!!!!
Ha det gott
Mvh Hogge
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Det finns billigare centralstöd än Hondas egna, köpte mitt på www.louis.de Finns till 600:an också, kostar väl en 1300:- inkl frakt.
Jag har inga som helst problem att få upp min 650 på centralstödet, det handlar bara om teknik, om nån undrar kan jag berätta hur. Det kan väl inte vara någon större skillnad med 600:an?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Skulle tro att det är skillnad på centralstödets infästning mellan de olika modellerna eftersom du säger att på din TA650 går det lätt. Har samma erfarenhet som Hogge från TA600, det är helt enkelt skittungt och t.o.m. en guldvinge är betydligt enklare att få upp på stödet.

Jag provade på en lånecykel förra året, en TA600. Vilket misslyckades trots att jag tog i för kung och fosterland och kostade mig kompression på två ryggkotor som gjorde mig 2 cm kortare. Men då led jag av bensköret också som jag då inte var medveten om vilket jag nu får medicin för.

Är helt övertygad om att det inte bara handlar om teknik med andra ord. Skulle aldrig falla mig in att sätta på ett c-stöd på min cykel.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

En annan hoj jag hade fick jag upp genom att att hålla ner stödet med ena foten, dra in handbromsen, fjädra ner framgaffeln och dra till ordentligt i styret.
Vet inte om det funkar på TA, den är tyngre.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

GeCe skrev:Vilket misslyckades trots att jag tog i för kung och fosterland och kostade mig kompression på två ryggkotor som gjorde mig 2 cm kortare.
Åh fy! :shock: Då måste det verkligen vara skillnad! Jag hade vissa problem på körskolan med centralstödet, men efter man lärt sig tekniken var det inga problem. Det var på en CB750 förresten.
Jag tycker centralstöd är bra då man tankar - man får i mer soppa, och då man ska smörja/spänna kedjan. Använder aldrig cstödet då jag bara ska ställa ifrån mig hojen. Eftersom jag använder det bara inland så har det kärvat fast och fälls inte upp när jag tar ner cykeln, man får putta upp det med foten. :|
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Mr K
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:55
Answers: 0
Ort: Transalp 650 -04 Täby

Inlägg av Mr K »

På min är det inga större problem att få upp den på centralstödet.
70% teknik 30% råstyrka! :lol:
Man ska ställa sig på sidobygeln och trycka ner benet medans man lyfter uppåt bak och drar i styret!
Pressa kraften ner i benet istället för att försöka lyfta cyckeln.
Skriv svar