"Klickande" ljud vid acceleration

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
frippesvensson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 22:12
Answers: 0

"Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av frippesvensson »

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp att lokalisera ett eventuellt fel.

Jag köpte hojen i våras. 2200 mil och nyservad. Nu har den gått ca 2900 mil och det är först nu under och efter en resa till Norge som "missljudet" har uppstått.

Tydligast märks det när jag kör på låg växel, exempelvis 1:an eller 2:an, samtidigt som jag accelererar eller kör i lite uppförsbacke eller liknande. Det som hörs är ett klickande (eller tickande, knackande) ljud. Jag tror det kommer från trakten kring det främre drevet/växellådan/kopplingen? Ljudets frekvens ökar i takt med att farten ökar. Kör jag över 50 km/h kan jag inte höra något för det mesta.

Först trodde jag att det hade med drev och kedja att göra eftersom detta är väldigt slitet men det tror jag inte längre. (Tror dock inte heller att det är bytt någon gång så det börjar bli dags antar jag :roll:). Jag kan inte mycket om motorer och kan därför bara spekulera men jag tror att det kan ha med kopplingen att göra...?

Någon som tror sig veta vad det kan vara?

Det påminner ju lite om Fridas problem, men mitt "missljud" hörs bara när jag accelererar. Står jag still eller kör på rulle så hörs ingenting.

Tacksam för tips.

Frippe
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jag skulle nog satsa på att byta drivpaketet i första hand för att kunna utesluta den möjligheten, eftersom det ändå tydligen är utslitet. Sätter en krona på att framdrevet är slut och orsakar det här trots allt.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Håller med GeCe.
Kuggarna på framdrevet blir som hajfenor med tiden, och när spetsen på fenorna till slut börjar haka tag i den kedjerulle som just lämnat drevet så knäpper det.
Men det blir tyst vid motorbroms, eftersom den sidan av kuggarna knappt slits alls.
Hoppas att det är så enkelt i ditt fall.

Råkade ut för det en gång i Norge, och löste det tillfälligt genom att ta bort drevet, låna en vinkelslip på en verkstad, och slipa bort "överhänget" i framkant på kuggarna. :)
Bytte förstås när jag kom hem.

Jag rekommenderar dig att köpa Honda originaldrev fram. Pirat kan förstöra axeln (även om inga butiker/verkstäder nånsin verkar ha hört talas om det...). Vill du ha 16 kugg istf 15 så passar AfricaTwin 650 (obs 650) på TA650.
Bak går det bra med pirat.

Edit: Vet inte om AT650-drevet passar på alla TA600.
Senast redigerad av Tramsvalp den mån 20 okt 2008, 14:25, redigerad totalt 2 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
frippesvensson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 22:12
Answers: 0

Inlägg av frippesvensson »

Nytt drivpaket är beställt. Får byta och se om det löser "problemet". Jag lovar att höra av mig om hur det går.

Tack för era kommentarer och tips.

Frippe
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

Tramsvalp skrev:Jag rekommenderar dig att köpa Honda originaldrev fram. Pirat kan förstöra axeln
Varför? Har det nåt att göra med att orginaldrevet är gummiklätt som du skrev i nån annan tråd?
Förresten körde jag långt över 3000 mil med mitt gamla paket (överdriver inte) men då var kuggarna på båda dreven som små böjda piggar och kedjan som ett oljigt snöre 8)
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

AeroSol skrev:
Tramsvalp skrev:Jag rekommenderar dig att köpa Honda originaldrev fram. Pirat kan förstöra axeln
Varför? Har det nåt att göra med att orginaldrevet är gummiklätt som du skrev i nån annan tråd?
Skulle tro att piratdreven är för hårda, för att hålla länge. Har själv kört med pirat, eftersom alla butiker jag besökt nästan bara säljer det, och blir förvånade när jag frågar efter original. Jag förträngde "transalpgurun" Per Öhls varning i MC-Nytts stora TA650-test i nr 10/11 2000:
"Motorn renoverade Per efter drygt 17 000 mil, inte för att det var absolut nödvändigt, utan för att ett piratdrev på utgående axeln hade fördärvat splineskopplingen, vilket krävde att motorn måste tas isär. [Per] varnade samtidigt för att använda drev av främmande ursprung."

Min axels splines är nu slitna medan det gamla drevets (JT) är absolut som nya, vad jag kan se. Har läst flera trådar på Honda Trail Bike Forums om detta, t.ex:
http://www.xrv.org.uk/forums/showthread ... ht=splines
http://www.xrv.org.uk/forums/showthread ... ht=splines

Jag har förvisso inga bevis för att det skulle vara piratdrevens fel, men det vore olikt Honda att behålla en dålig konstruktion i 20 år.

Möjligen kan det indirekt bero på att originaldrevet är gummiklätt, vilket möjligen skulle kunna ge lite "reservslack" och förhindra axelslitage pga för hård kedjespänning. Men det är bara en gissning, jag har inte sett något originaldrev på länge.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Om det är som du misstänker Tramsvalp och inte låter för otroligt så är det allvarligt och helt uppåt väggarna. Och sådana drev om de är av hårdare material än motoraxeln skulle de inte få säljas. För det är självklart att slitaget skall komma på drevet och inte på motoraxeln. Tänkte faktiskt på det när jag nyligen själv nytte drivpaketet att det fanns ett slitage på drivaxeln men tänkte tyvärr inte på att kolla hur drevet såg ut i sina splines. Beroende på att jag visste att föregående ägare hade inställningen att slacket på kedjan inte skulle vara för stort och höll det för tight enligt min mening. Bra kanske att det var ett orgindrev med ryckutjämnare som satt där. Så det första jag gjorde när jag hämtade cykeln var att slacka på kedjan.
Har bara kört c:a 400 mil med det nya paketet men har ett litet drev Honda orginal hemma som jag nu får byta till i vinter. Anledningen till att jag köpte ett extra litet drev var att jag ville ha möjlighet att byta till ett nytt framdrev efter en tid och då rekommenderade killen på firman där jag handlar att köpa ett orginaldrev till en kostnad av c:a 240 kr om jag inte minns fel.

En möjlig förklaring till att piratdrev kan vara för hårda kan kanske vara att de härdar hela drevet som blir enklare än att bara härda drevets pereferi och kuggarna och det får den här konsekvensen. För självklart borde drevets splines var mjukare eller motsvarande som motoraxeln och slitaget komma där som sagt.
Med den här misstanken så blir det nog till att försöka köpa orginalpaket i fortsättningen även om det kostar lite mer för stunden då det säkert lönar sig i längden om man slipper riva motorn. Att Honda valt att förse sitt drev med en ryckutjämnare är säkert inte utan anledning om deras drev också är härdade helt igenom vilket kanske trots allt är nödvändigt av hållfastighetsskäl.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
frhog
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 21:13
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V-00
Ort: Löddeköpinge

Re: "Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av frhog »

Gammal tråd men jag chansar på att frippesvensson är online ibland. Upplever exakt samma fenomen med klickande/knackade ljud på framförallt ettan och tvåan. Blev du av med ljudet efter drivpaketsbytet?
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: "Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av shadowgunnar »

Precis detta fenomen med knäppande ljud som också kändes i fotpinnarna fick jag förra veckan, blev till att byta drivpaket när jag kom hem och då försvann det helt.
Som tur var hade jag köpt hem ett från louis.eu som hade extrapris på det, bara 129.95 euro

http://www.louis.eu/_209a6cbe4ed71a9dfa ... cmd.y=-130" onclick="window.open(this.href);return false;
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: "Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av shadowgunnar »

Glömde säga det att detta kedjepaket hade en färdignitat kedja så jag var tvungen att lossa svingen för att få dit den.
Om du inte vill göra det så kan du köpa ett clipslås eller ett nitlås till kedjan när du ändå beställer.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: "Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av Stefan »

Häpp :shock:

Överallt där jag läst och hört om det, är clipslås INTE att rekommendera på hojar i vår storlek!!! Om kedjan delar sig i fart, lär det vara mindre trevligt, rent av obra :ffs

Nä, hel kedja (Varan sägs ju vara lätt att plocka undan svingen på) eller nitat ska det vara, "clipsat"lås kan man möjligen ha som en tillfällig nödlösning :rtfm

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: "Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av Wiseguy »

Man kan ju silicona clipslås för att öka säkerheten lite, men jag håller med dig Stefan. Motorcyklar skall ha nitad kedja.
Kedjeverktyg går ju att köpa på E-bay eller via svenska E-butiker hyffsat billigt nuförtiden.
Klart en vettig investering.
Annars brukar det ju alltid finnas folk på forum *wink, wink* som har kedjenitverktyg som kan hjälpa till.
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: "Klickande" ljud vid acceleration

Inlägg av Vagabond »

Mnjaaa..........

Man ska ju aldrig säga aldrig men jag har alltid kört med clipsad kedja.
Under mina 30 år i hojvärlden har jag bara hört talas om / sett en hoj där kedjan gått av och i det fallet så litar jag inte riktigt på att ägaren verkligen sett till att hålla efter grejorna.
Fast man ska nog vara noga med att sätta dit ett färskt lås om man delar kedjan och inte återanvända det gamla.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Skriv svar