Hjälp att välja hoj.

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
_nsquare_
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 nov 2020, 19:44
Answers: 0
Hoj: Inte än
Ort: Haninge, Stockholm

Hjälp att välja hoj.

Inlägg av _nsquare_ »

Hallå, jag är ny här och tänkte be om lite input.
Jag är i tankarna att börja köra året runt, min budget ligger väl egentligen runt +-35000kr.
Vad är bäst att ha som pendlarhoj i Stockholmstrafiken. Jag har kollat på allt möjligt som typ V-strom, BMW GS, sen lite Honda cyklar, NC, Varadero, Transalp.
Är det TA man bör köra om man ska pendla året runt eller fungerar nån annan hoj bättre?

Nedan två annonser jag har tittat på.

Transalp
https://www.blocket.se/vi/93651650.htm

Varadero
https://www.blocket.se/vi/93503507.htm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av JanneBoj »

Hej och välkommen till forumet.
Jag är väl partisk men jag skulle utan tvekan välja en Varadero före en TransAlp. Har pendlat i Stockholmstrafik i många år med min Varadero och sen jag flyttade upp till Uppsala så pendlade jag ett år till Solna med den. Men dessutom är det den perfekta långfärdshojen. Otroligt bekväm och lättkörd. Transan är mindre och lättare och passar förstås också jättebra för pendlande men får storstryk när det kommer till långfärd. Hoppas att @Ivar läser detta och kommenterar. Han har stooooor erfarenhet av pendling efter Nynan in mot centrum.
Lycka till med hojköpet.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av Ivar »

Hade en XL700 innan jag köpte Varaderon. Jag ledsnade efter en långtur med mycket motorväg då motorn fick jobba lite väl hårt.
Jag bor i dina trakter och jobbar på Djurgården. (mitt i soppan) Det betyder ju en del motorväg för mig i alla fall.
Har numera pendlat med Varaderon i 5 år UA.
Komforten man får på en XL1000 får man leta länge efter och följer man service intervallarna (även om man gör jobbet skälv) får du en hoj som är bekymringslös.
Du får också en hoj du kan lasta mycket på resor mm. En perfekt allrounder.
Hade jag däremot bott i Norge hade jag vald XL700.

Lycka till med sökande och välkommen till forumet.
Skicka gärna ett PM så tar vi en kaffe, bor i Tungelsta så du är alltid välkommen.
Let's be careful out there
_nsquare_
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 nov 2020, 19:44
Answers: 0
Hoj: Inte än
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av _nsquare_ »

Tack för snabba svar, kör någon av er på vintern också eller ställer ni hojjarna när säsongen är slut?
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av JanneBoj »

Jag har faktiskt kört med Ivar i slutet av december och i mitten av februari men is och slask undviker då jag i alla fall. Men har man bara bra däck (dubbat) så ska det väl inte vara nåt hinder. Kolla in vår forummedlem Veijos körning med sin vinterpreppade -Skramlaha R1 på http://www.saarela.se/film/youtube.html
Han räds inte vintern. Bor man i snöns rike så.....
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av Ivar »

Jag kör fortfarande men kommer sluta när dom börjar salta.
Mycket aluminum på mc.
Då skall man i sådana fall spolar av hojen efter varje tur.
Let's be careful out there
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av Daniel »

Input från en som inte kört speciellt länge, och aldrig i snö o halka. Men jag filurar en hel del på vilken hoj som är intressant den dagen Varaderon tackar för sig...

Att välja hoj är för mig en fråga om känsla.
Den ska ha minst 94 kusar.
Jag ska sitta bra (knävinkel, höft, axlar) och den ska vara bekväm att sitta länge på.
Frugan ska sitta bekvämt på bönpallen.
Vindrutan ska "synka" med hjälmen.
Låga mil (i den prisklassen du anger ser jag endast begagnatköp).
Den får gärna vara så billig som möjligt att ge service åt (nu blir det svårt att äga en nyare BMW....).

Sedan kommer det där med att köra i snö och halka...
Jag gissar att det då är intressant med vikt och viktfördelning? Varaderon är allmänt betraktad som en hoj med hög vikt och hög vikt - dvs många kilon placerade högt upp. Då blir jag lite tvekande till min älskade Varadero, och jag tror att alla lite större "Adventure"-hojjar är lika olämpliga. Jag är iofs på grund av bristande erfarenhet och körförmåga aningen skeptisk till denna typ av körning överhuvudtaget.

Spontant skulle jag nog köpt en väldigt billig väglaglig crosshoj av lite lättare modell och köra med i snön och saltet, en som jag inte behöver vara så rädd om. Sedan hade jag tittat på vilken hoj som passat mig för sommartrafik genom att provköra och testa tills jag hittat "min" hoj som passar just mig. Då kan jag verkligen rekommendera Varaderon, även om jag fått modellera om min hoj lite. Jag är ca 188 cm och har kämpat lite med knävinkeln, men med sänkta fotpinnar och tjock dyna på sadeln funkar det prima!

Lycka till, och berätta gärna hur du tänker och hur det går!
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av Daniel »

Letade lite snabbt på Blocket. Om du verkligen vill köra på "skitväglag" kanske du kan köra något liknande denna:

https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... o/92384433
_nsquare_
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 nov 2020, 19:44
Answers: 0
Hoj: Inte än
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av _nsquare_ »

Tack för svar, snacka att man får beslutsångest.
Jag börjar fundera på om man inte ska börja med nåt enklare i 10-15000kr klassen och testa lite över vintern för att se om man vill fortsätta på det spåret.
Typ den här kanske?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/92506462
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Hjälp att välja hoj.

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja det finns en hel del erfarenhet på detta forum, men kanske en del partiskhet också :mrgreen:

Om du är ny på hojåkning och har planer på att pendla året runt, då skulle jag välja Transalpen av de två du har i ditt första inlägg, den är lättare och smidigare. Om du ska ha en första hoj att testa hela konceptet med, så då är det nog vist att börja med nåt ganska lätt, billigt i inköp och billigt att äga, så då kan det nog hända att du är in på rätt spår med dendär billiga Suzukin. Men rekommenderar ju nog också en äldre Transalp, du kan hitta riktigt billiga och är de någorlunda omskötta så spelar det ingen roll vad miltalet visar.

Känner du då att hojåkningen ger mersmak och du vill vidga dina vyer med hojresor, ja då kommer en helt annan diskussion om vilken som är rätt för det ändamålet *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar