Uppföljare efter Varadero???

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

Produktionen lades ned för Varadero 1000, 2011-2012, vilken nyproduktion blev dess närmaste "konkurrent" i Hondafamiljen tro??
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Daniel »

Kanske ATAS...!
Det gick ju iofs några år emellan Varaderons slut och att ATAS kom till försäljning, men i Hondasortimentet ser jag ingen äventyrlig touringmaskin i liknande viktklass som annat alternativ.

Edit.
Kanske VFR Crosstourer eller VFR Crossrunner, men jag tänkte inte på dem först då de inte är intressanta för mig pga att jag är för lång. :ffs


För att förekomma ordningsmakten - kan behörig person flytta denna tråd till rätt hemvist?
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av JanneBoj »

Hehe, ordningsmakten har gjort sitt.
Men tack Daniel för att du påpekade det uppenbara.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

Tackar för svaret! Ber såklart om ursäkt att det hamnade i fel kategori....klockan var 03 och ena ögat hade redan somnat :D
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Daniel »

Det är nog lugnt...! 8)
Jag brukar själv missa och hamna lite snett.
Men i längden är det bra att de håller lite koll på oss om man vill försöka hitta någon tråd, fråga eller annat i efterhand. Då är det lättare att navigera sig fram.


Åter till din fråga - vad tänker du själv?
Är det en övergång från XL1000 till crosstourer/crossrunner, eller är det ett glapp i tiden där den egentliga efterföljaren kom i och med CRF1000?
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ivar »

Jag har numera en 2018 Crosstourer.
Är 189 lång och det är också en underbar hoj i mina ögon.
Sitter bra trots längden och jag känner mig mer komfortabel på grus med Crosstoureren än med Varaderon.
Sen har den automatlådan också *thumb_up*
Let's be careful out there
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

Absolut, mycket bra jobbat av dom som håller koll, vill ju att det ska vara lite ordning i ledet.

Frågan ställdes egentligen av en bekant som visserligen gillar Varaderon men undrade lite vilken efterföljaren kunde vara.
Tanken från hans sida är då att ev skaffa en nyare cykel.
Själv är jag riktigt dåligt påläst och tänkte att från detta forumet lär han få bäst svar 8)
Ska tipsa honom att titta lite närmare på Crosstourern. Vill väl tro att den passar något bättre för landsväg än Affen?!
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Daniel »

Jag tror att landsvägskörningen får bli ganska avancerad innan AT'n inte längre duger. Speciellt nu med 2020-uppdateringarna. Iallafall vad jag hör om den i youtube-utvärderingar av diverse förståsigpåare så har Honda gett AT'n en bättre fjädring, så nu borde den vara närmre renodlade vägcyklar i prestanda..?!
Sedan kan du absolut hänvisa till Crosstourer'n då det i mina ögon verkar vara en jättefin hoj.

Varaderon slutade väl tillverkas 2012-2013? Crosstourern togs väl bort ur det Svenska sortimentet 2018-2019.... Det är ju några årsmodeller nyare, men det skiljer inte så många år egentligen.
Vad jag vill komma till är att det är mer beroende av tycke, smak och känsla. Din kompis "borde" köpa den hoj som han gillar mest. Provköra! Det är så viktigt med att hojjen ska kännas bra!!

Om det då tex är en Varadero som är lite äldre, så borde inte några få år spela jättestor roll (tänker JAG).
Jag tittar mer på miltal. Sedan väljer jag naturligtvis en en hoj som har ABS före en hoj utan, så visst spelar utrustningen roll också för mig.
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

Jag tror definitivt att ATn 2020 är för dyr..för honom. Det är säkert en superfin hoj men ganska saftigt pris dock.
Jag vet att han kört mycket Varadero och fullkomligt älskar den alla kategorier, men började tala om "man skulle kanske titta på något nyare i samma klass, finns det?" var hans fråga. Det var där jag tog på mig uppgiften att fråga er här.
Jag personligen byter inte bort min pärla på lääänge, den har verkligen allt jag önskar och mer där till. Haft några hojar genom åren som tex Affen 1998...men inget slår Varaderon.
Helt klart, han måste prova tex Crosstourern för att känna vad som passar honom bäst. Även jag kommer nog försöka få till en provkörning, skulle vara kul att få känna o klämma om den har några av de fina drag som Varaderon har
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Daniel »

En annan hoj som jag är lite nyfiken på, som i min fantasi kan vara lite lik Varaderon, är Suzukis V-Strom 1000...?
Jag har letat tillfälle att provköra en sådan, men inte fått till det.
OM det skulle vara så, så har du en hoj som varit i oavbruten produktion sedan Varaderon lades ner. Dock får jag erkänna att jag tycker att den blir fulare för varje år som går! Speciellt nu med den senaste uppgraderingen. Tydligen ska motorn vara om-mappad och behöva varvas mer...
Jag är själv lite lat och kan uppskatta att Varaderons kraft i hela registret gör att man kan ligga en växel ”fel” och ändå bara gasa.
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

Skulle vara kul att testa en V-Strom men har hört en del ris med denna. Dom jag vet som yttrat sig klagar på hur man sitter på den, alltså inte komfortabelt på en längre resa samt något med fjädringen och körkänslan. Någon klagade på klena bromsar också, trots försök att åtgärda det. Har dock ingen aning om vilka cyklar dom jämför med.

Din sista mening håller jag med dig till 100%...något jag gillar starkt hos Varaderon. Mkt kraft över hela registret :D
Senast redigerad av Ralf 246 den sön 03 jan 2021, 02:23, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Daniel »

Jag hoppas att ni håller oss uppdaterade med vad ni kommer fram till!
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

Absolut,jag skriver ett inlägg så fort köpet är klart. Det här kommer bli spännande. Min vilda gissning är att han väljer en Varadero till slut. Den gissningen grundar jag på, för de cyklar jag provat efter jag skaffade min så har jag inte fastnat för någon annan...än :D
Ralf 246
50cc
50cc
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 14 jun 2020, 00:33
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-06
Ort: Sthlm

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Ralf 246 »

En uppdatering. Kamraten la ner tänket på nyare hoj köpte en Varadero-06 med ca 6500 mil. Jag har inte sett den men ska vara i riktigt gott skick och finns tydligen inte en tillstymmelse till att kännas "sliten"
Varaderon verkar vara ett kraftbygge som gjord för att hålla måånga mil i ur och skur, mao en pålitlig maskin.
Jag behåller min, grymt fin maskin med mycket kraft och körglädje
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Daniel »

Minsann!

Då får vi gratulera till att bra val av MC!

När allt kommer omkring och köpepengen ska betalas - då är det svårt att komma under 100K för en nyare hoj, medans Varaderon kan köpas för mindre än hälften.... En icke obetydlig detalj som iallafal jag själv har svårt att komma runt.
Men varför iallsinda'r ska man inte köra en så trevlig hoj som Varaderon?!

Hoppas att kamratens båge är ett bra exemplar som håller länge och väl.
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av peppe »

Jag satte precis in en fråga om ev byte fr Varadero t en AT,
tänkte inte på crosstourer’n!
Men efter att ha läst denna artikel så lutar det mer åt att behålla sin Vara, en 2010 i nyskick!
Har kört Vara sen augusti 1999!!!!
Måste säga att man är riktigt nöjd!
Bäst är väl att man kör vidare o provar diverse hojar när de kommer i blicken då tillfälle ges!
Ha en Go Mc-körar-sommar!
Funderar på träffen.
Mvh
Peppe
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Uppföljare efter Varadero???

Inlägg av Stefan »

Kul om du kommer, Peppe!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar