Livet lite från sidan...

Pratas, snackas om sådant som inte rör motorcyklar alls
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

Hoj på er "alla-body" å "every-hopa".
Hur går det där ute längs vägarna? Jag tycker ni är alldeles på tok för ordknappa, ni som "bebor" detta forum.
Var är reseplaneringarna, resorna, träffar, dagsturer? Nog för att bränslet håller nere åkandet, men varför håller det även käften på er? :conf:
Det är fortfarande roligt att få lite info då och då, om vad ni gör med hojarna. Inte bara när ni är ute och åker, även hemmavid och i garaget etc.

Själv har jag ju bara trampcykeln, ja och åkklipparen så klart, men det går bra det med. Har inget suuug efter hojen, men antar att det dyker upp ifall jag/vi dristar oss till en tripp till Norge. I BIL! :evil:
Nej nu byter vi ämne.
Nu tänker jag fortsätta med lite jaktrelaterat, men eftersom det övriga inte har med jakt att göra landar inte inlägget i den tråden. Den startade jag i september 2015 och inget är skrivet där sen två år tillbaka, för övrigt.

Jag håller på och experimenterar med olika lösningar för älg-pass med lite form av bekvämlighet. En gammelgubbes sätt att slippa bli blöt, "blåsa bort", frysa mm.
Jag bygger en liten, lätt, lättflyttad passkoja på ett släpunderrede.
IMG_0211.JPG
Det som återstår, förutom gavelspetsarna fram och bak, är öppningsbara skjutgluggar i vardera långsida samt i bakgavel.
Sen är det bara hoppas att "korthuset" håller ihop tills jag kommit på plats ute på den ganska knöliga skogsvägen som går inne i marken. Det blir en hel del lågväxel-rally misstänker jag.
Den är helt i boardskivor på lätt trästomme. (oljehärdad board) Allt på ett chassi från en combicamp-vagn. Ni vet de där små tältvagnarna som var populära under 60-70-talet.
I den ska jag sitta och mysa under jakten. Blir jag less ena stället, byter jag plats med förhoppning om vilt.
Kan då ha spritvärmaren (Heat-pal) i ena hörnet om det blir kallt.
Ett experiment som projekt.
Nu vill jag se lite förbannat högre aktivitet här. Kör ni hoj lika slött, så sälj maskinerna, det här är ju rent skamligt. :ffs
Hörs eller syns nästa gång systrar och bröder. *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av JanneBoj »

Bra rutet där @Fibern. Jag kan bara till mitt försvar säga att jag bara gjort en tripp med hojen i år. Ja, bortsett från att köra till affären och köpa mjölk. Återkommer i annan råd om nästa tripp.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
engson
250cc
250cc
Inlägg: 334
Blev medlem: mån 29 jun 2015, 22:58
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -06
Ort: Perstorp

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av engson »

Jag körde en liten Österlen-runda häromdagen. Brukar göra det en gång om året.
I hamnen i Simrishamn, rullade det in två feta HD, med Skellefteå AIK-vimplar på topboxarna.
Då tänkte jag lite på dej... :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

@engson
Det finns ju supportrar till förra decenniets bästa lag, över hela landet. Det behöver ju inte vara så, men låter som allas vår "Affe" här i Skellefteå, på en av hojarna då. En välbekant AIK- och Harley-profil.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
lindzan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 21:51
Answers: 0
Hoj: Transalp700VA -2012
Ort: Borås

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av lindzan »

Lite dåligt med resor här med, blev Mariestad över midsommar & Tjörn över en helg. Hoppas på bättre resor nästa år!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

Nu var kanske denna tråd inte tänkt för reseskildringar, vilket ju även indikeras av underrubriken.
Nej mer som en "prata-av-sig-tråd" när vardags-tristessen sätter in. Eller som av att sitta och leta nya inlägg på detta forum. :wink:

35 dagar kvar till älgjakten. Trots besvärande rörelseproblem tänker jag fortsätta, om än med minskat antal dagar och timmar. Åtminstone tills jag tvingas gå med kryckor eller sitter i rullstol... :conf:

För att göra det lite mindre obekvämt med mitt jagande senaste åren, har jag under ett antal år fixat några kojor på olika platser. Bland annat tre som är övernattningsbara. Nu i sommar satte jag igång med, som jag skrev i första inlägget, ett mobilt pass. Jag får kalla det husvagn. Jaktkoja på hjul.
Den blir i dagarna färdigställd och ska någon vecka innan den första september köras ut på jaktmarken.
Man bör få ha det bekvämt alla timmar man sitter och väntar på att något ska hända. Och ofta är det ingenting som händer. :?

Ny säsong i ishokeyn väntar. Skellefteå laddar för fullt (@engson) och jag hoppas på en bättre insats i vinter. På tal om idrott, så måste jag bara få lovorda vår nye mästare från friidrotts-vm. Armand Duplantis. Man kan ju inte jämföra olika grenar, men när det gäller överlägsenhet i just en gren, så sticker han ut rejält. Efter att just ha tagit ett VM-guld, kunna sätta ett sånt fantastiskt världsrekord, är hur stort som helst. :clap

Nej nu stänger jag "prathörnan" för denna gång. He en trevlig helg i Kapellskär och på Ålandsbåten nu, systrar och bröder.
Akta er i trafiken så hörs vi nästa gång. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

En liten "inblick" i vad som väntar mig kommande höst.
20220724_134331.jpg
Alltså admin, fortfarande är något oknytt med bildinfogandet klicka för att förstora
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Daniel »

@Fibern

Du skriver att jagandet kan ev avslutas vid rullstolskörning...
Kanske ett framtida projekt att skissa på - en terränggående rullstol med stöd för bössan?!
Jag kan nog tänka mig att det kan komma tips på hållare för fler saker!?

8)
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av JanneBoj »

Jag ser @Fibern. Intressant om inte annat. Men, jag har lite svårt att fixa med sånt nu. Är i Skåne nu och drar i morgon bitti ut på Europaturné i en dryg månad. Har jag bara tillgång till bra bandbredd så.....
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

@Daniel
Den dagen jag inte kan hålla upp geväret, då är mina jaktdagar räknade. (ca 3800) nej skämtar :)) Bara 44 år hittills.
Nej men kommen så långt att inte kunna gå, så finns ju möjlighet att få dispans mot förbud att jaga från motorfordon. Men då gäller nog bara sådana fordon som ATV och liknande, så det är nog inget för mig.
Huvudsaken är att jag kan få tag i älgkött, vilket jag nog får. Så länge jag kan tugga maten själv vill jag unna mig den lyxen. *thumb_up*

Dagens etapp ser ut ungefär så här;
https://kartor.eniro.se/m/TAOI6
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

Då kör vi....
20220808_140223[1].jpg
Kanonväder. 20 grader och nästan vindstilla.
Kan inte komma på nåt bättre att ägna sig åt, en sån här dag, med tanke på min situation. :clap
Tidigare turer har ibland varit liknande som denna. En bild från tidigare.
20220617_171700[1].jpg
På väg in mot bryggan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av JanneBoj »

Mysigt @Fibern. En annan har det lite jobbigt i värmen. Just nu 26 grader men det ska bli rejält varmt idag med. Vi har haft runt 35 varje dag. Tur att vi har bil och kan köra runt och kolla in alla otroliga hojvägar det finns här. Vore det inte så varmt skulle jag hyra hoj.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
lindzan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 21:51
Answers: 0
Hoj: Transalp700VA -2012
Ort: Borås

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av lindzan »

Ser trevligt ut!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

@lindzan
Vid sidan av mc-åkning, är det en av den mest avkopplande och sköna aktivitet man kan ägna sig åt.
Framför allt när det är nästa vindstilla och runt 20 grader varmt.
Vår och sensommar använder jag våtdräkt, utifall att... :shock: ...olyckan skulle vara framme, plus naturligtvis, alltid flytväst. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Livet lite från sidan...

Inlägg av Fibern »

En varm dag sommaren 2021 fick jag besök av två trevliga Pite-bor Janne och Håkan. Janne han till höger, har jag varit kollega med i ca 37 år.
Båda två körde Varadero och vi åkte till Sörsvedjan, där man tillverkar Svedjan-ost och även driver ett sommarcafé som är väldigt populärt inom Skellefteå kommun. Jag visade vägen dit på grussprättaren Africa Twin.
Har du besökt stället @JanneBoj?
IMG_0015.JPG
Sonen i huset, Alfred, är den som startade upp detta och på Södermalm i Stockholm kan man numera även få sig samma fikabröd till kaffet som i Svedjan, bara 2,5 kilometer från min by, Storkågeträsk.
Brännkyrkogatan 93 är adressen till Svedjan Bageri.
https://whiteguide.com/se/sv/news/3076- ... l-pop-uppå Södermalm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar