XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Berätta vad som är på gång. Bjud in eller tipsa kompisarna.
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av peppe »

Då vet vi, tackar o ser till att din text fixas.
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av peppe »

Hello alla Björkeby-anhängare, vi som skall ta Vikingline fr Sholm t Åbo på torsdagskvällen skulle ju kunna sammanträffa längs vägen om ni så önskar.
Hojta till här på forumet så skapar vi några träffplatser.
Jörgen o Peppe utgår fr Sölvesborg i v Blekinge.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av JanneBoj »

Jag är hemskt ledsen att berätta att jag försökt i det längsta att komma iväg på årets träff men har stött på ett oöverstigligt hinder.
Dottern börjar skolan i Stockholm i höst och renoveringen av hennes nya lägenhet har blivit försenad. Igår fick jag den definitiva tidplanen av projektledaren. Rivningsgänget kommer först den 3 juli och hantverkarna kommer att vara där till i mitten av augusti. Då jag själv gör en del jobb som tex att lägga golv måste jag passa de bestämda datumen och just den helgen när träffen är ska jag lägga köksgolvet för att schemat ska hållas. Tidschemat är nog tight som det är då hon börjar skolan den 24/8 så det finns ingen möjlighet att slira ett par dar hit eller dit.
Vi avslutade Nordic Tour 2019 med att stanna till hos Ralf på Björkö och det blir garanterat inte sämre denna gång. Jag vet att den här träffen kommer att bli jättekul. Har såååå sett fram emot att träffa alla glada XL-are och att komma ut till Björkö och skärgården igen. Att få åka en vansinnesfärd i "plotbot" och käka och dricka gott i glada vänners lag och allt orkestrerat av den förträfflige värden Ralf. Kommer att sakna er grabbar.
Så, härmed avanmäler jag mig men med en klump i magen.// Janne
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

@JanneBoj

Jo det är en konst detdär att kunna planera i förväg, alla har ju inte fått den gåvan :mrgreen:

Nä riktigt tråkigt att det inte lät sig göras, men noterat och jag uppdaterar anmälningslistan.

Fast det blir ju mer över åt resten av oss :D *drinking_cheers*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av JanneBoj »

Byggare verkar vara tidsoptimister. Jag godkände deras offert i slutet av april och de skulle påbörja jobbet i början av juni. Men det har skjutits på och skjutits på och hoppas nu de håller den tidplan jag fått.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Försöker du skjuta över skulden på byggarna nu :conf: De är väl kända som det mest punktliga skrået... ja strax efter rörmokare och elektriker då förstås :mrgreen:

Men som du skrev.. du har ju fått uppleva en ganska liknande båtutflykt redan en gång, så du vet vad du missar. Vi får ta nån stänkare nästa gång vi ses *drinking_cheers*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av peppe »

Tråkigt o se/läsa dina tankar/text! Hoppas det kommer fler tillfällen o ses.
Kanske Janneboj kommer till nästa års träff, se förslag nedan:
Hantverkare är oftast optimister, själv elgubbe, dock finns undantag.
Om det funkar skulle nästa års träff kunna bli i Blekinge, boende i MjällbyHus, med nyrenoverade lokaler.

Kollar med ägarinnan, om ingen misstycker?
Nu är upp t Raif o fixa vädret.
https://www.mjallbyhus.com/
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

@peppe

Ja väder är beställt *thumb_up* Sen så har vi ju med @Peter som brukar ha en förmåga att få till bra väder åt oss (påstår han nu i alla fall) :mrgreen:

Senast vi var i den sydligaste ändan av Sverige så var ju i Torrlösa 2016, så visst kan det väl börja vara dags igen att ha träffen där i syd *thumb_up*

Det brukar ju bestämmas på XL-träffen var det ska vara följande år och förslag brukar uppskattas :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av peppe »

Tja, kom på detta med lakan etc, det behövs inte eller, kan ej hitta ngt i ngn info?
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Hej @peppe

2-pers och 3-pers rummen är som på hotell, dvs sängkläderna ingår i rumspriset *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Daniel »

@Ralf-FIN

Jag gissar att Finland och Sverige är lika på så sätt att man inte behöver ha kontanter, utan i princip alla använder kort vid köp.?
Du antydde någonstans (har jag för mig) att vi behöver ha kontanter i samband med båtturen...
Finns det uttagsautomat i närheten, eller behöver jag fixa detta i förväg? Isåfall - mellan tummen och pekfingret - har du någon uppfattning om ungefär hur mycket cash jag behöver ha i fickan?

/DP
Användarens profilbild
Rippling
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:38
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 VA 2005
Ort: Tullinge

XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Rippling »

Bra fråga [mention]Daniel [/mention]

Undrar exakt samma sak.


Jag ska ju vidare uppåt efter vår träff. Vill någon haka på så gör det, hela vägen eller nån bit. Vet att [mention]Ralf-FIN [/mention] och ett gäng till också ska norrut men jag kommer hålla mig mer mot kusten.

Håller på att lägga upp alla etapper i Detecht (finns som .gpx-fil). Så om någon vill ha den vägen jag tänkt ta till Björköby från färjan så tjoa till. Annars samåker vi väl tänker jag? Det är i mångt samma sträckning som Ralf föreslagit men någon liten ändring kanske.

Träffas vi på färjan eller ska vi försöka sammanstråla innan o åka på tillsammans o hjälpas åt med surrning osv?
Användarens profilbild
Rippling
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:38
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 VA 2005
Ort: Tullinge

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Rippling »

Jag verkar förövrigt ha en ledig plats i ”min” stuga om någon vill dela på kostnaden istället för att ta en själv. [mention]Kim [/mention][mention]Speederman [/mention][mention]lindzan [/mention]
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Hej på er...

Jo det är nog kort som gäller här också, så man klarar sig nog bra med det. Han som vi ska ut på båtturen med är en kompis, så därför så samlar vi slantarna och betalar åt honom. Priset för det så lär väl då som sagt landa på 15 - 20 Euro och där ingår maten som det bjuds på den turen. Så jag skulle väl rekommendera att det är en bra ide att lyfta en 50 euro att ha på fickan. Uttagsautomat finns väl närmast i Vasa, men man kan lyfta cash i samband med köp i de flesta affärer och tror mig veta att det är möjligt i Björkö. Men som sagt... säkrast att ta ut en 50 lapp i förväg *thumb_up*

@Rippling
Priserna för boendena är som meddelat i första inlägget satta per person, så det är samma pris vare sig du är ensam eller delar en stuga.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Rippling
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 05 nov 2020, 13:38
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 VA 2005
Ort: Tullinge

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Rippling »

[mention]Ralf-FIN [/mention] Underbart! Tack för info. Ska bli så jäkla kul det här!
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av JanneBoj »

Ja, vad är väl en bal på slottet (suck)
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Joo @JanneBoj ..jag lider med dig :( Du hade varit mycket välkommen (igen) *drinking_cheers*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Daniel »

@Ralf-FIN
Toppen! Då kan jag vara förberedd på den delen också!



@Rippling
Vad jag har hört om vägarna i Finland så kan det vara så att de nyare vägarna är ganska raka och kan vara lite "tråkiga"...
Om du ska norrut ser jag två alternativ:
1. Raka vägar, transportsträcka, komma fram fortare, västerut?.
2. Äldre vägar, grus?, långsammare, österut?.

Om du ändå är där - att du inte haka på Ralf-FIN på den östligare sträckan och upplever Finland fullt ut, med en "lokal guide"...?
OM du då inte hinner hela vägen upp till norr - det ligger kvar, och du kan ta ett annat år - och kanske följa Norge hela vägen upp.
Nu trillar jag ju dit igen i min fula ovana att tala om för andra hur de ska göra - vilket jag vet är riktigt korkat!
Det blir nog bra oavsett!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

@Rippling @Daniel

Det stämmer bra som Daniel säger. De större vägarna i Finland är planerade för det som vägar är till för, dvs ta sig så fort som möjligt från punkt A till punkt B, så har man transportsträckor så uppfyller de "större" vägarna det kriteriet, men spännande vägar är de inte från ett hojperspektiv. Fördelen däremot med Finland är att det finns ett tätt nätverk med bra mindre vägar samt även en hel del (massor) grusvägar som håller bra standard. Så det är bara att själv välja då vad man vill köra beroende på den tid man har.

Vi är ju ett gäng som drar vidare efter träffen, så ska nån norrut så går det bra att hänga med första dagen till Puolanka och sen nästa dag upp till Kemijärvi. Där svänger vi då österut på lite "specialbokade" äventyr :mrgreen:
Så fortsätter man då norrut från Kemijärvi så hinner man gott till t.ex Tankavaara guldgrävarby för övernattning. Nästa dag hinner man då hur bra som helst upp till någon av campingarna mellan Honningsvåg och Nordkapp. Det är att föredra att man besöker Nordkapp på morgonen/förmiddagen denhär årstiden då vädret brukar vara stabilare då *thumb_up* Fast det är ju NordNorge vi pratar om så det finns ju inga garantier för det :D Det kan vara fyra olika väderlekar på en förmiddag också.
Drar man däremot bara på de större vägarna... ja då är det väl ca. 1300 km som ska avverkas på två dagar, så inga problem fast inte så skoj.

@Daniel Att hjälpa till är inte korkat. Vilja att hjälpa till så uppskattas alltid *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: XL-M #12 - 2023 - Björköby, Finland

Inlägg av Skye »

Jag dyker upp i Korsholm via Haparanda

Tält är med. Följer sedan med österut och sedan norrut mot Nordkapp då det är i min Bucketlist.

Mot Tromsö och sedan Lofoten och söderut.
Nån ville ha sällskap. Inga problem för mig. Kör dit näsan pekar
Skriv svar