Sadel till 600 TA?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Sadel till 600 TA?

Inlägg av Stefan »

Hej

Är det någon som har koll på var man kan köpa en annan sadel till TA 600?

Är väl kanske inte helt nöjd med originalet (Nästan det enda jag inte är helnöjd med på denna härliga hoj so far), får efter några mil lite träsmak typ "högt upp på arslet", upp i trakten av svanskotan. Jag skulle vilja ha något med en inte fullt så framåtlutande sittyta, och kanske en valk som stopp bakåt i stället.

Det jag sett hittills är http://www.topsellerie.com/fr/accueil_module_selle.php

Andra tips mottages tacksamt.

Take care!

Mvh /Stefan
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

www.corbin.com säljer sadlar i Sverige som dock är svindyra om det finns någon till vår årsmodell. Sadeln du länkar till är ju inte heller billig.

Och lite grand att köpa grisen i säcken är det ju att köpa via internet för man vet ju inte hur det passar förrän man provat. Och det som passar den ena kanske inte passar den andra så omdöme från någon annan kan ju bli helt fel.

Har inte själv något problem med träsmak men skulle inte ha något emot en annan vinkel på sadeln pga min dåliga rygg vid lite längre turer. En mindre vinklad och mer likt en sadel från en vanlig "landsvägshoj". Funderar på att skaffa en beg.sadel och försöka bygga om vilket skulle bli lite billigare och så får man det som man vill.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Om det bara gäller längre turer så kan en uppblåsbar dyna vara ett alternativ:
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=566
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Tramsvalp skrev:Om det bara gäller längre turer så kan en uppblåsbar dyna vara ett alternativ:
http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=566
Ja jäklar det har du rätt i Tramsvalp. Ska köpa en på Sportex och prova redan i morgon när jag ska in till stan. Priset är ju inte avskräckande så det kostar ju inte så mycket att prova och så isolerar den ju mot kyla också vilket kan vara bra nu när det börjar bli lite svalt. Har ju läst tråden du länkar till men minnet är inte längra vad det ska vara tyvärr.

Tack för tipset! :wink:
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Gick och köpte två st. på Sportex för om de inte funkar på hojen kan de vara bra att ha i andra sammanhang:

Men den är lite osmidig att ha på hojen då den är svår att få ligga kvar som man vill pga av den halkiga hala ytan och det finns inget att binda den i direkt. Möjligtvis på långtur som du skriver Tramsvalp.


Men nu har jag gjort färdigt min egen komfortliknande sadel som jag ändrat vinkeln på pga av min dåliga rygg.
Se länk: http://bloggis.se/GeCe
Tryck på "Visa hela" längst ned till vänster så visas hela inlägget.

Ett billigare alternativ till de komfortsadlar typ Corbin som finns på marknaden och inte alls svårt att göra själv. Det här kostade 1200 kr men då ingick köp av en beg. sadel. Väljer man att bygga om sin befintliga sadel kan det räcka med halva priset beroende på vilken sadelmakare du anlitar.
Senast redigerad av GeCe † den lör 14 mar 2009, 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

GeCe skrev:Ett billigare alternativ till de komfortsadlar typ Corbin som finna på marknaden och inte alls svårt att göra själv. Det här kostade 1200 kr.
Snyggt! Blev det nån skillnad på sittkomforten?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det återstår provkörning vilket jag hoppas kommer att ske de närmaste dagarna så utvärdering återstår.
Men vid en provsittning känns det väldigt bra och jag sitter utan tvekan mer avspänt. Sedan blev sadeln märkbart mjukare vilket också känns bra men hur det blir vid lite längre pass återstår att testa.

Återkommer med rapporter.....
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Petri

Inlägg av Petri »

Blev det bättre med din omgjorda sadel???
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Inlägg av AeroSol »

GeCe skrev:Sedan blev sadeln märkbart mjukare vilket också känns bra men hur det blir vid lite längre pass återstår att testa.
Det är en paradox att sadeln blev mjukare när du tog bort skumgummi... :roll:
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Petri skrev:Blev det bättre med din omgjorda sadel???
Någon större skillnad i "standardläge" när man sitter längst fram med knäna om tanken vid inspirerad körning märks inte så mycket annat än att det är något mjukare. Flyttar man sig lite bakåt blir skillnaden mer märkbar. Det blir lite mer avslappnat då tycker jag, så lite bättre kan jag nog påstå att det blev.
Men besvär med ryggen har jag iallafall vid längre körningar även om jag tycker att det blivit någon förbättring.
AeroSol skrev:Det är en paradox att sadeln blev mjukare när du tog bort skumgummi...
Det kanske det är. En del av förklaringen, eller hela kan kanske bero på att materialet av klädseln som är mer töjbart än orginalet. Det var på rek. av hantverkaren för att kunna använda en klädsel i ett stycke och slippa skarva för den lilla "puckeln" skull vid övergången till passagerar sitsen.
Eftersom jag tycker passagerarsitsen också blivit mjukare så förklarar nog klädseln en del. Väntar på att få höra vad hon som brukar sitta där har att säga.

Ändring ( Tillägg )
Min passagerare märker ingen skillnad så det mesta av skillnaden på sadelns hårdhet kommer nog av att det är mindre "skumgummi" kvar.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Skriv svar