Sida 1 av 1

Olja

Postat: lör 13 jun 2009, 14:59
av sabang
En liten snabb fråga...
Vilken olja rekomenderas för en vara -99
Någon som provat Biltemas?? Eller det är :shock:

Postat: lör 13 jun 2009, 15:58
av joeng38
Använd sökfunktionen på forumet, mycket har pratats om oljor redan :wink:

Re: Olja

Postat: mån 03 jan 2011, 10:58
av Denning
Med risk för att framstå som häpnadsväckande obegåvad, men jag är också nyfiken på vilka oljor folk rekommenderar men jag hittar ingen bra oljetråd kring just detta. Någon som kan putta mig i rätt riktning?

Re: Olja

Postat: ons 28 sep 2011, 20:29
av PappaBerra
Kolla in min tråd ang. att min Varadero -05 drog olja.

Re: Olja

Postat: tor 29 sep 2011, 09:48
av Peo
Biltemas olja=Statoils olja

Re: Olja

Postat: fre 06 sep 2013, 17:10
av Oranzzz
Var hos den lokala Hondahandlaren i min stad. Köpte Motul 15-50. Fick tips om denna olja
För mindre klonk och smidigare växling. Återstår att se :lol: Bytte oljan nyss, så dax för en provtur *drinking_cheers*

Re: Olja

Postat: tor 06 feb 2014, 18:42
av Jokern
Jag fortsätter på denna tråden..:

Så jag tänkte att testa denna Tysk producerat olja på apelsinen i år..
Köpt på LOUIS och kom hem till mig idag..
Så snart det bliver frostfritt på natten, tar jag apelsinen till jobb och byter oljan *thumb_up*


Re: Olja

Postat: tor 06 feb 2014, 19:02
av Jokern
Jag vet inte, men kanske värt att testa :-)
Kan väl inte vara skit, med tanke på att Louis säljer till mc folket.


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)

Re: Olja

Postat: fre 07 feb 2014, 21:52
av maua
Ang Biltemaolja så har jag information från en källa, nära källan så att säga, att Biltemaolja är lika med Statoilolja.

Det finns olika teorier runt varför Biltema-oljan är så billig som den är. En av dessa är att tillverkaren vill få upp volymen och således tappar olja i dunkar med olika priskategori. Samma gäller för många andra reservdelar som bromsskivor, bromsbackar, fjädrar till bilar etc.
En mer djuplodande teori kring Statoil-oljan är att de troligtvis inte har samma höga krav på validering och testning av sina produkter som de dyrare producenterna av olja har. På Statoil är antagligen labbet inte akrediterat. Dom måste fortfarande kalibrera sina analysinstrumen och dom måste garanterat uppfylla de krav som dom påstår att oljan har men antagligen kör dom inte referensolja vid alla sina tester, de kör fler analyser osv. Att det skulle vara tal om så kallade "sloppar" dvs felblandningar, felkok osv är helt uteslutet. Dessa blandningar blir till motorsågsolja och liknande produkter. Eller säljs till Afrika :shock: Det sista vet jag inte om det är sant men likväl uttalat av min källa som arbetar på ett oljeproducerande företag i Sverige.

I en Varadero SD01 ska det vara olja som uppfyller kraven API SG JASO vilket Biltemas delsyntet och helsyntet uppfyller.
Detta kanske har avhandlats i tidigare trådar men för att avkoda några av bokstavskombinationerna så betyder:
API: American petrolium Institute
S: Betyder att oljan är ämnad för bensinmotorer
Den sista siffran är själva oljekvaliteten som ska gå från A till M där M avser högsta kvalitet, dvs en siffra senare i alfabetet indikerar högre funktion. Siffrorna på Biltemas oljor är är SL för deras 15W40 delsyntet samt SM för 10W40 helsyntet dvs högsta kvalitet enligt API-standarden.
Olika tillverkare gör olika typer av olja. Antagligen har dom olika additiv som ger annorlunda egenskaper. Men om man ser till själva grundoljan som utgörs av ca 80-85% enligt Castrol Sverige http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008153" onclick="window.open(this.href);return false; så kan man utgå från att kvaliteten är snarlik. Sen kan man ju spekulera i om hur mycket de olika additiven gör för prestandan av oljan. Svaret är antagligen ganska mycket. Det är det som utgör prisskillnaden på produkten.

Min sammanfattning av det hela blir att Biltemas olja garanterat inte är skadlig för motorn men man kan inte anta att oljan har samma höga egenskaper när det gäller rengörande egenskaper eller kontinuitet i viskositet vid hög temperatur osv.

Biltemas helsyntetolja kostar 89.90 kr per liter jämfört med tex Castrols Power 1 delsyntet för ca 149:- per liter. Halva priset är rätt stor skillnad och frågan är om man inte är dum som väljer bort Biltema i detta fall? Jag börjar vackla i min övertygelse om att en dyr olja är värt de extra pengarna. Antagligen förlänger dyr olja livet på hojen och jag tror att additiven gör stor skillnad. Antagligen mer i en MC än i en bil med tanke på våtkopplingens funktion för att nämna ett exempel.
En gyllene medelväg kanske kan vara att köra billig olja vid 600mila bytet och en dyrare vid 1200milabytet? Eller så accepterar man att det är dyrt att köra hoj och köper den dyra oljan. Inget är ju gott nog för din älskling, eller hur :)