Vanliga problem med Varadero?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Vanliga problem med Varadero?

Inlägg av Tobbe »

Funderar på att utöka flottan med en Varadero.
Finns det några vanliga fel/problem med Varaderon som man bör se upp med vid beg-köp?
Den hängivne Varaderoägaren säger väl givetvis "Neeej, vadå?" :)
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Fel vet jag inte, men vad jag förstått så går hojarna frm. 03 billigare än de tidigare modellerna, orsaken ska vist vara att det är 6 växlar i stället för 5 samt insprutningen. Jag gillar att det fins ABS samt kombibromsar fast jag vet inte från vilken årsmodell det kom. Varaderon är tung som fan att hantera för hand samt den är för mig ganska hög, men vilken hoj på vägen. Jag har tidigare endast kört Customoch gillade dem också men de har ingen chans emot Varadero. Förbrukningen brukar ligga krings 0,5l/mil men jag buskör inte.
jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Finns nog inga vanliga fel på Varaderon. 02 och äldre(knasarvarianten) har lite strul med soppapumpen. Fast denna pumpproblem är en droppe i havet i jämförelse med Africa Tvinnens strul med pumpen.

Så...... "Neeej, vadå? :)

Varaderon blir ett fint komplement till din vagnpark.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag har nämligen för mig att det var vtren som kom tidigare som hade dåliga ccten och varaderon fick den uppgraderade varianten direkt.

Finns lite på utrikiska forum om detta.

Mitt ljud som gjort mig lite nojig är ett lite kling aktigt ljud när motorn varvar ned just runt en 2500-1000 - lite svårspecat?.
Det bör väl stämma med kamkedja??

Hörs på båda sidor men man hör att det inte är nått allvarligt utan mer som ett slitageljud som inte oroar - alltså låter inte som en skramlande verktygslåda :D.

Jag skall undersöka vad det kan vara - kan t.ex vara en ventilstyrning,kamkedjor eller slitna spännare.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Klosterdalens stora fasa skrev:Men jag skall mäta upp dom och se vad det kan vara - skall riva ned motorn i molekyler för skojs skull till vintern - anledning trimning.
Klosterdalens trimningsplaner fick en egen tråd: Att trimma Vardero
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Vanliga problem med Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

Vi får lyssna då! Min olja är däremot i bra nivå! Dock så har jag märkt att den även drar olja vilket jag inte tycker om!

Har Hondas egen olja men vet inte om jag är nöjd med den!
Har hört mycket gott om Motuls olja så jag tänkte att jag skulle prova den och se om växellådan blir bättre att jobba med och om oljedrickandet upphör.. Annars har jag nog större problem än jag mäktar med..
Mattias
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vanliga problem med Varadero?

Inlägg av hogge »

Hej
Det här med olja är ett mycket omdebatterat ämne. Jag har kört på Castrol GPS 10w-40w (Delsyntet) genom mina 25 år på hoj.Har alltid funkat kanon. Växellådan på min varadero är som smör. Den klonkar inte och är smidig till tusen. Finns en tråd om oljor enbart där du kan läsa om andras erfarenhater av olika oljor.
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Vanliga problem med Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

hogge skrev:Hej
Det här med olja är ett mycket omdebatterat ämne. Jag har kört på Castrol GPS 10w-40w (Delsyntet) genom mina 25 år på hoj.Har alltid funkat kanon. Växellådan på min varadero är som smör. Den klonkar inte och är smidig till tusen. Finns en tråd om oljor enbart där du kan läsa om andras erfarenhater av olika oljor.
Mvh Hogge :silver:
Jag har gjort det men blev inte mycket klokare.. Jag kör med trial and error helt enkelt!
Mattias
Skriv svar