Läckande allvädersbyxor

Trådar om kläder, hjälmar och sånt du har på dig när du kör.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Läckande allvädersbyxor

Inlägg av badlars »

Jag har problem med att mina allvädersbyxor läcker i grenen.
Har ett par MP ASU som är ca 4 år gamla som jag förra året blev ordentligt blöt i grenen, vid närmare koll visade det sig att tyget sträckt sig intill en söm och då har säkerligen membranet öppnat sig.

Åkte till en butik och köpte ett par allvädersbyxor med reissa membran, första turen i en max 5 min hyfsad regn skur, dyngsur i grenen,
åkte tillbaka till butiken och fick byta till årets modell även dessa med reissa membran.
Tog en sväng till Öland ,regnade lite lätt större delen av vägen dit men ingen riktig väta i grenen.
På hemväg kom en ordentlig skur på 5-10 min och efter detta var jag lätt sur i grenen.

Vid denna resa hade jag tankväska.

Idag Mån 27/7 åkte jag i en mindre regn skur 5-10 min och blev ordentligt våt i grenen igen!

Skall inte reissa membran klara lite??

Kan det vara pga att man "sitter" i vattnet (jämför tält duk som nuddar innetält=läckage)

Vill ha ett par byxor som klarar åtminstone hyfsat med vatten men tycker rukka är i dyraste laget för mig.

Nu blir det väl att åka och byta igen, men inte kan det vara så många måndags ex i samma butik/märke??

Vilka erfarenheter har Ni??

Badlars

(gillar inte att bli blöt annat än när jag väljer det)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Märkligt. Jag har själv ett Cordura-ställ med Reissa-membran,tre år gammalt. Har vid åtminstone två tillfällen i sommar kört i rejäl, ca. 20 minuters regnskur, utan att bli våt i grenen. Nu har jag dock nyss tvättat stället, så det visar sig väl snart om de försämrats.
Har för övrigt hört att "tältdukseffekten" som du nämner ska ge upphov till väta i rumpan, men efter blott 10 minuter, det verkar lite.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Jag har ett Lindstrands-ställ och åkt i rejäla regnskurar men har aldrig upplevt det problem du beskriver. Visst blir man blöt tillslut men inte efter så kort period. Låter som du har haft maximal otur eller en felande gren :shock:
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Inlägg av cub »

Jag har också ett Lindstrandsställ som ska vara "vattentätt". Det är det ju såklart inte men jag har åkt i rejält regn 20-30 min innan det börjar sippra igenom på olika ställen. Kan det vara att dina byxor veckar sig så det blir en vattensamling i grenen?
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Inlägg av Sven-Olof »

Jag har ett Halvarsson ställ och jag blir våt i grenen efter en stund. Stället är köpt 2004. Jag har köpt ett par regnbyxor som jag tar på mej när det blir lite mer regn än en skur. Litar inte på allväderställen längre.

/S-O
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Inlägg av badlars »

Genomförde ett litet ovetenskapligt prov;

Satt på en trädgårdsstol i ca 5 min samtidigt som jag "vattnade" byxorna

Resultatet blev ; inte det minsta vatten igenom.

Största skillnader mellan stol och sadel är ju kontakten, då vattnet kan rinna ner igenom stolen men stannar längre vid sadeln.
Vatten trycket på spolmunstycket borde ju å andra sidan väl motsvara fartvinden(?) åtminstone i grenpartiet.

Kan det vara vatten som "trängs" upp över byxkant och ner, men då borde ju tröja också vara våt.

Eller är det andningsförmåga kontra produktion av mig.
(brukar svettas ymmnigt vid träning, men det skall ju tyda på vältränad??)
Men varför uppträder det då bara i regn?

Snillen spekulerar vidare......

Badlars
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

badlars skrev:Största skillnader mellan stol och sadel är ju kontakten, då vattnet kan rinna ner igenom stolen men stannar längre vid sadeln.
En annan skillnad är att sadeln värms av motor etc, och blir varmare än stolen. Membranen får såvitt jag vet vattenånga att vandra från den varma sidan till den kalla. Huruvida det spelar nån roll här vet jag inte.
badlars skrev:Kan det vara vatten som "trängs" upp över byxkant och ner, men då borde ju tröja också vara våt.
Det vill gärna bildas vattensamlande veck framtill på jackan när man sätter sig. Sen rinner vattnet in genom jackans blixtlås. Jag brukar vika in nederkanten för att slippa det.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Satt på en trädgårdsstol i ca 5 min samtidigt som jag "vattnade" byxorna
Vilken fantastisk bild jag fick för mitt inre :D

Hoppas du hittar någon lösning på problemet!
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Inlägg av Olle Å »

Jag hade förut en Honda Dominator. När det regnade kraftigt en stund blev jag blöt i grenen. trodde det berodde på byxorna och fick en massa kommentarer om detta.
Bytte hoj och kör numera en Honda Transalp. Kört i ösregn som varat i flera timmar op en resa i Norge. Blev inte det minsta blöt utan bara lite fuktig.
Tror därför att man i vissa fall sitter och pressar in vattnet i grenen, beroende på hur det samlas på sadeln.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Inlägg av Tobbe »

badlars skrev:Genomförde ett litet ovetenskapligt prov;

Satt på en trädgårdsstol i ca 5 min samtidigt som jag "vattnade" byxorna

Resultatet blev ; inte det minsta vatten igenom.

Största skillnader mellan stol och sadel är ju kontakten, då vattnet kan rinna ner igenom stolen men stannar längre vid sadeln.
Vatten trycket på spolmunstycket borde ju å andra sidan väl motsvara fartvinden(?) åtminstone i grenpartiet.

Kan det vara vatten som "trängs" upp över byxkant och ner, men då borde ju tröja också vara våt.

Eller är det andningsförmåga kontra produktion av mig.
(brukar svettas ymmnigt vid träning, men det skall ju tyda på vältränad??)
Men varför uppträder det då bara i regn?

Snillen spekulerar vidare......

Badlars
Jag har haft två olika allvädersställ och det har bildats vattensamlingar i grenen vid regn. Gjorde ungefär samma test som du med gott resultat. Det var först när jag simulerade en regnskur (dvs hängde upp duschhandtaget på väggen) som jag blev våt. Problemen visade sig komma från skarven mellan byxa/jacka. Membranen låg helt enkelt inte tillräckligt mycket omlott utan vattnet forsade in.
Numera åker jag med skinnställ + ett löst regnställ bakpå. Denna kombination fungerar alltid bättre än allvädersställ så länge man kör på någon typ av väg (asfalt eller grus) och tempen är över nollstrecket. Är det kyligt så tar jag på en vindtät jacka utanpå skinnstället.
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

För ett något år sedan blev jag jätteblöt i grenen, jag mailade till Halvarsson och frågade vad jag skulle inpregnera byxorna med, svaret jag fick var att skicka hit byxorna så fixar vi det, byxorna var fem år gamla och ändå reparerade de dem helt utan kostnad. Det kallar jag för god cervice. Mina nya kläder är Halvarsson.
jan-Olov
Skriv svar