bränslepump varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Tobias
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 21:54
Answers: 0
Hoj: xl1000 -08
Ort: Burträsk / Skellefteå

bränslepump varadero

Inlägg av Tobias »

Hallå är ny ägare till en varadero och ny på forumet, mycket trevligt!! :P men har läst här att bränslepumpen brukar lägga av? har tittat lite på min och ser att den är blå till färgen, undrar nu om någon kan säga hur original pumpen ser ut? min båge är en -99 som har 4700 mil på mätaren. :roll: mvh Tobbe.
Tobias
Cykel
Cykel
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 21:54
Answers: 0
Hoj: xl1000 -08
Ort: Burträsk / Skellefteå

Inlägg av Tobias »

Tack ska kolla hur det är på min, får ta en resa till biltema. :P
LarsÅke
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 19:29
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av LarsÅke »

hej
Har precis bytt min pump till en från Biltema. problemet var att den verkade inte få bränsle när man gasar hårt, börjar bluddra och gå dåligt. När jag lungnar mig o släpper på gasen så hjälper det !!!
Är det bränslefilter eller slangar kan inte hitta ngt direkt.
LarsÅke
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 22 nov 2009, 19:29
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av LarsÅke »

Ja det kan nog vara rätt tänkt, slangarnas innerdiameter är större än rörfästet på pumpen.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: bränslepump varadero

Inlägg av Tramsvalp »

LarsÅke skrev:slangarnas innerdiameter är större än rörfästet på pumpen.
Ett tips i såna lägen är att först sätta lite plastslang på röret. Men det skiljde kanske inte så mycket.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av dasf »

Har en Varadero med insprutning idag, men hade innan dess, för några år sedan, en äldre med förgasare och den ökända bränslepumpen som bränner sönder brytarspetsarna.

Var tvungen att fixa den efter ca 3000 mil eftersom brytarna då slutade att fungera.
Eftersom det egentligen inte var något fel på pumpen förutom brytarspetsarna så åkte jag till Biltema och köpte ett relä för 30 kr, tror jag det var. Sen klippte jag elkablarna i pumpen där de anslöt till brytarspetsarna, skarvade i nya kablar och drog upp dem till under sadeln där jag anslöt dem till relät, som nu gjorde jobbet som brytarspetsarna i pumpen slutat att göra.
Körde därefter mer än 500 mil med detta utan en störning innan jag bytte till en nyare Varadero. Satte dock ett relä i reserv vid sidan om det andra ifall att det skulle behövas men det behövdes inte. Total kostnad 30 kr och mindre än en timmes jobb!
Numera finns det faktiskt nya brytarsatser att sätta in och de kostar runt 200 kr.
Se länk http://www.my-bikeshop.de/index.php?cPa ... _8995_9019
BENZINPUMPE REPARARTURSATZ Teilenummer: M0443724
Tror dock mera på relä-lösningen eftersom även de nya brytaspetsarna troligtvis kommer att gå sönder på nytt pga den gnistbildning som finns.
I vilket fall som helst så finns det faktiskt inte någon anledning att byta hela pumpen när bara spetsarna är kass.
Kennert
Cykel
Cykel
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 22:29
Answers: 0
Ort: Varadero-99/Kalvsvik, Växjö kommun

Re: bränslepump varadero

Inlägg av Kennert »

Lagd på en ny tråd
gustav82
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 24 nov 2007, 10:59
Answers: 0
Ort: Varadero Göteborg

Re: bränslepump varadero

Inlägg av gustav82 »

Vilket relä använde du? Slutande eller växlande?
Har du någon kort beskrivning/skiss om hur du kopplade relät??


/Gustav
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: bränslepump varadero

Inlägg av maua »

Eller så byter man till en billig elpump som inte har brytarspetsr över huvud taget! Funkar väldigt bra!
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av dasf »

Här är hela beskrivningen av hur man ersätter trasig spetsar med ett billigt relä utanför pumpen.

http://home.swipnet.se/africatwin/res/t ... 0_revg.pdf
omekaniker
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 19:06
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av omekaniker »

Hej
Mitt första inlägg nånsin på detta forum.HJÄLP !!
Jag har som dom flesta andra med varadero fått problem med soppapumpen.Lydde ert råd här på sidan och gick till Biltema och köpte en pump.Körde med vulktejp och små slangklämmor för att få det tätt.Hojen startar perfekt men pumpen tickar och rycker varannan sekund.Har jag kopplat kablarna fel eller är det nåt relä som ska till.NU VILL JAG UT OCH KÖRA !!!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: bränslepump varadero

Inlägg av maua »

Tror att det är fel på din pump. Ibland går det att köra pumpar baklänges genom att vända på polerna men biltemas elpump pajjar om man kopplar fel. Det är lite ologiskt med färgerna på pluskabeln från hojen. Kommer inte ihåg exakt vilka färger det är men jag kopplade fel på min första pump. Ett tips är att mäta med en multimeter så du har koll på pluspolen innan du kopplar. Min pump gör inga ljud från sig.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: bränslepump varadero

Inlägg av Jan-Olov »

omekaniker skrev:Hej
Hojen startar perfekt men pumpen tickar och rycker varannan sekund.Har jag kopplat kablarna fel eller är det nåt relä som ska till.NU VILL JAG UT OCH KÖRA !!!
Ska den inte göra så eftersom den startar var gång trycket skjunker?
jan-Olov
omekaniker
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 19:06
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av omekaniker »

Nja jag har kopplat så som visats på denna sida minns inte vilken tråd, men det kan ju inte vara meningen att tickande i pumpen ska höras trots motorljudet+mitt effektavgassystem
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: bränslepump varadero

Inlägg av maua »

Är det en av biltemas svarta pumpar i plast (som jag känner till) så är det INTE meningen att den ska bete sig på det viset. Det finns andra pumpar folk använt men dom känner jag inte till funktionen på. Men om dom betett sig likadant som din så hade man hört om det. Plocka av den, reklamera den och sätt dit en ny är mitt råd. Snabbt enkelt,och billigt problem att åtgärda! Lycka till.
omekaniker
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 jun 2010, 19:06
Answers: 0

Re: bränslepump varadero

Inlägg av omekaniker »

Hallå där
Får ingen ordning på min varan.Bytte min pump fgån biltema som inte verkade funka men tyvärr hade dom inga nya pumpar kvar.Då bestämde jag mej för att försöka fixa orginalpumpen.Jag slipade lite på brytarna sem kopplade jag in och körde.Allt frid o fröjd jag körde 12 mil .Nästa gång som jag tar ut cykeln vill den inte gå på tomgång, så fort jag ger gas stendör den,försökte gång på gång till batteriet lagga ur.Nu har jag laddet upp det igen men nu tänder den inte överhuvudtaget.Börjar bli lite desperat fan sommaren e ju snart slut.Förslag någon? :evil:
Skriv svar