Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Micce1980
Stödhjul
Stödhjul
Hoj: Transalp 700 2008

Re: Idag..

#6217 Inläggav Micce1980 » ons 25 mar 2020, 18:27

@Stefan: Blev fantastiskt med ett hack ner på växelföraren och nästan helt nedställd fotbroms :)

Tittade på hojen efteråt och såg att den har koordinater som dekor, har väl sett det innan men matade in de på google maps och då hamnar man mycket riktigt på 2802 möh men vad jag inte visste var att man hamnar i Frankrike på "Cime de la Bonette"

https://www.google.se/maps/place/Cime+d ... d6.8068718

Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (6.61 KiB) Visad 54 gånger

IMG_2221.jpg
Skriv gärna Löst i rubrik el. liknande när problemet är avhjälpt samt vad som gjorde det
Min Transalp 700 -08 viewtopic.php?f=34&t=5918

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator
Ålder: 62
Hoj: XL 700 VA -11

#6218 Inläggav Stefan » tor 26 mar 2020, 19:38

@Micce, jodå, jag testade på nytt i dag och nu har jag hittat en inställning som nog ska fungera igen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator

#6219 Inläggav Stefan » tor 26 mar 2020, 19:45

I dag blev det allt en runda igen. Nu känns det som att säsongen är i gång igen. Siktar på en miniversion av Mälaren runt med egna inslag i morgon :)

Testade också för första gången att ha telefon i en sådan hållare med ett kryss, vanligt förekommande. Det kändes lite oroligt i början och höll ett vakande öga på luren ett bra tag. Men den höll ett fastare tag om luren än jag trodde, den rörde sig inte en millimeter ens över rediga tjälskador *thumb_up* Fast blir det grusåka, får nog luren ta plats i fickan igen :D
Bild

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Hoj: A-Twin XRV750 -00

#6220 Inläggav Fibern » fre 27 mar 2020, 10:30

Har närt en liten tanke på att ta en sväng på Hondan i helgen, fast vid närmare eftertanke kanske ingen god idé. Se nedan.

Vårvintergård.jpg
Gårdsplanen har uppemot 10 cm tjockt islager, eftersom det varit flera blidväder efter varandra i vinter och snö smält uppifrån slänten och frusit till då marken nere på gårdsplanen varit tjälad.

Uppfart 27 mars.jpg
Och jag skulle nog komma på glid, utan styrförmåga om jag försöker mig på att ta mig ner. För att inte tala om när jag sen ska upp. :conf: Tror jag låter hojen stå ett tag till... 8)
Faktum är dock att jag tror det ska vara möjligt efter påskhelgen, men jag har inte bråttom så vid månadsskiftet april-maj blir det nog aktuellt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Peter
1200cc
1200cc
Ålder: 55
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

#6221 Inläggav Peter » fre 27 mar 2020, 10:38

Det ser inget vidare ut Fibern!
Men blir suget för stort får du dra på lite fina dubb

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Fibern
Moderator
Moderator
Hoj: A-Twin XRV750 -00

#6222 Inläggav Fibern » fre 27 mar 2020, 11:51

@Peter
Ha ha, nej några dubb blir det inte och vad suget anbelangar så dyker det upp först med högre temperaturer och mer barmark.
Jag behöver bara åka en knapp mil västerut så är det dubbelt så mycket snö. Minst halvmetern. Körde ut några saltstenar där med skoter i lördags. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator

#6223 Inläggav Stefan » fre 27 mar 2020, 21:56

Ja du Fibern, det blir nog bäst så, att du låter knarren stå ett tag till. Så får vi ha dig kvar också framöver.
Bild

Användarvisningsbild
Stefan
Council - Moderator
Council - Moderator

#6224 Inläggav Stefan » fre 27 mar 2020, 22:22

Här nere är det dock helt snöfritt sedan länge, och idag var det kanonväder *thumb_up* Så det blev allt att lufta hojen igen :rock-on Riktigt skönt att slippa bylta på sig så förbenat också, temperaturen pendlade mellan 10 och 12 grader *thumb_up*

Hade suttit i går och brottats med Basecamp ett bra tag, men fick till det så småningom och lade ut en rutt som jag kallade "Mälaren runt light" :D Körde alltså runt en mindre del av Mälaren. Enköping - Skultuna - Västerås - Kvicksund - Eskilstuna - Strängnäs - Enköping. Det blev nästan 20 mil.

Jag hittade ett par vägavsnitt som på kartan såg kul ut och som jag aldrig kört tidigare mellan Västerås och Eskilstuna. De var ÄNNU roligare IRL! Riktiga höjdare. Efter E-tuna blev det småvägar fram till Strängnäs, men där var det tätt med 50- och 30-sträckor. Fina omgivningar dock, även innan det börjat grönska. Avslutningsvis då 55:an Strängnäs - Enköping, den är ju inte för kul, men med glesare trafik än vanligt ganska OK ändå.

Hade ett par kameror med mig och filmade ungefär till Tidö, där jag stannade för att ömsa batterier. Då fick ju GoPron för sig att det var fel på SD-kortet (Media error) och satte i med att formatera. Formateringen bara snurrade tills jag var tillbaka igen, då stängde jag bara av den och räknade med att allt var borta :frust: Men, stoppade ändå i kortet i datorn, och ta mig tusan, dit fram verkar allt finnas kvar :clap Satte i ett nytt kort i kameran i alla fall, och kommer att ha ett i reserv med mig framgent.

Men, bättre sätt att iaktta karantän har jag svårt att tänka mig, träffade inte en käft, utan bara jag och hojen, och tankade ensam på obemannad station.

Ett glädjande undantag dock, bäst jag stod på en mötesplats utanför ett hus och pillade med kameran kommer en kille småspringande fram och frågar om jag har problem. Han hade väl sett mig stanna från huset antar jag. Det är lite värmande att någon kommer fram och bryr sig *thumb_up* Kanske hojåkare själv.

Vi höll dock behörigt avstånd på 1,5 -2 meter från varandra :)
Bild

Återgå till "Allmänt snack"