Tillbud och Olycks-tråd

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Jag vet inte om det är onödigt med denna tråd, men att påminnas om vår utsatthet i trafiken kan aldrig göras för ofta.
Men även andra oskyddade trafikanter kan råka illa ut.
Tragiskt, tragiskt. När jag i morse läste om den 11-åriga flicka som blev påkörd och dödad av en mc i Lillhärdal.
Jag blev fan i mig tårögd. :cry:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Nu när jag råkade "bläddra" neråt i sub-tråden och fick se denna, påmindes jag om en händelse som inträffade när jag och "botte" och jobbkompisen Stefan var till Geiranger 2009. Vid utresan från Geiranger träffade vi en kille från Blåsmark, en by utanför Piteå, som hade tourat ensam neröver Sverige och in i Norge. Där var det meningen att han skulle sammanstråla med en bekant fråm hemtraktern, Rosvik, närmare bestämt. Tyvärr fick han under resan dödsbudet hemifrån att denne bekant hade kört ihjäl sig. Den olyckan skedde några dagar innan vi startade vår resa. Den omkomne hade tappat kontrollen efter ha passerat en järnvägsviadukt strax utanför Älvsbyn. Vägen mellan Älvsbyn och Sikfors. Vägen kurvar över hela viadukten och han hade troligen för hög fart i nerförslöpan.
Det finns många fällor för en motorcyklist. Slappna aldrig av kamrater.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Har varit i kontakt med Trafikverket angående en del tvåfiliga rondeller saknar linje-markering t.ex. efter omasfaltering etc.
I detta fall gällde det den sk. Forslunds-rondellen som servar E4 samt Timmerleden/väg 506, som efter senaste omläggningen för tre-fyra år sedan, inte fått nya linjer.
En del av er kanske minns att jag postat inlägg om hur jag näst intill blivit prejad av bilister som genar i rondellen, sånt man för övrigt ser dagligen.
Gissa om jag förvånades av svaret. Som lyder:

Ni har ställt en fråga till Trafikverket Region Nord om vägmarkeringar i cirkulationsplatser i allmänhet och cirkulationsplatsen på väg 506/E4 i synnerhet.
Det finns inga generella bestämmelser som ställer krav på att det ska finnas körfältslinjer i tvåfiliga cirkulationsplatser.
När det gäller den aktuella cirkulationsplatsen har körfältsmarkeringarna nötts bort, eller aldrig återställts efter nybeläggning. Vi noterar att det saknas och kommer att se över behovet i samband med planeringen av målning av vägmarkeringar nästa säsong.


Det är ju så man kan bli grön av ilska...inga generella regler...är det konstigt att det händer olyckor? :ffs
Å dom ska snacka nollvision. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

Joodu... Trafikverket... :conf:
De kan de... :frust: :ffs
Bättre än alla vi som kör på deras vägar :roll: :evil:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Kör försiktigt!

Inlägg av Laffe »

Så har säsongens första, men dessvärre troligen inte den sista, dödsolycka med mc inträffat.
"Utgå ifrån att du inte syns, räkna med att andra trafikanter tar miste på moped och mc (hastigheten) vid korsningar, var beredd på snabba beslut, men framför allt - kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med!"
Dessa råd fick jag av min far när jag började köra hoj, och jag gör vad jag kan för att följa dom.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16681278.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kör försiktigt!

Inlägg av Peter »

Instämmer fullständigt *thumb_up*
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Kör försiktigt!

Inlägg av Masterjojo »

Tyvärr inte första dödsolyckan för säsongen heller. Stod ju om en för ett par veckor sedan. Kommer dock inte ihåg var.

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kör försiktigt!

Inlägg av Stefan »

Eller helt enkelt, ta hand om dig, det är bara du själv som kan göra. Kör som folk och var beredd på ALLT :rock-on Hur det än är, mycket är upp till oss själva, vi vet ju var farorna finns. Eller? Är jag ensam om att tycka lite så?

Att det sedan förekommer situationer som vi som förare aldrig hade kunnat förutse, går ju inte att bortse ifrån, men ser man på lite statistik, är det en rätt liten andel ändå. Så, låt oss vara enprocentare i det avseendet *thumb_up*

Take care, buddies!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Sammanfogad med tidigare "Olyckstråden"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Runar »

Räkna alltid med det oberäkneliga från övriga trafikanter. Håll avstånd.
Jag gillar att köra hoj och vill fortsätta med det och inte bli någon blomma och ljus bredvid vägkanten.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Olycks-tråd

Inlägg av maua »

Det borde fasen vara upphöjd kant i tvåfiliga rondeller för att få folk att fatta att man inte ska gena i rondeller. Väldigt få som har någon som helst idé om hur man beter sig i rondeller. Håll avstånd är mitt råd. Ett mantra som rullar konstant i mitt huvud är att se på alla bilister (eller mottrafikanter i övrigt) som älgar. ALLA är totalt oberäkneliga och kan göra vad som helt när som helst. Jag inbillar mig att detta ger mig ett visst försprång i all förutse potentiella olycksrisker. Men jag blir överbevisad i princip varje dag i trafiken.
I övrigt har jag klarat mig från olyckor trots snart 5000 mil på MC. Inga än så länge i bil heller faktiskt. Hoppas det förblir på det viset!!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

se på alla bilister som älgar
Ha ha, jag skulle vilja säga att älgar är mer förutsägbara än en del bilister. Som tur är, så är inte alla bilister vettlösa och "körfältslösa". men alltför många dock. Tycker också se att allt fler som beter sig irrationellt, allt oftare ses med nallen i örat. Och då verkar alla andra göromål få stå åt sidan.
Kanske dags införa ett "kompetensprov" i telefonhantering i samband med körkortsprovet, för hur polisen ska kunna bevaka en eventuell efterlevnad av en begränsning av telefonanvändande i bilen vete tusan, då just inga trafikpoliser verkar finnas.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Wiseguy »

Ett av skälen till att jag köpte en Transalp var faktiskt för att krascha...
Jo, det är sant faktiskt.
Jag fick tidigt lära mig att alla motorcyklister kommer förr eller senare krascha vare sig man vill eller inte. Grejen är vad du kraschar med, i vilken hastighet och vilka skydd du har när du gör det.
Jag har ju några stycken hojar (sporthoj, turbohoj & motard). Så en av tankarna med en lite "lugnare" hoj är att den vore mest bekväm att krascha med. För det kommer att ske någon gång under min hojkarriär (sa min körskolelärare).
Kraschar jag med någon av de andra så är inte oddsen på min sida liksom. Men med Transalpen...Tja...jo...det kan funka.
Dessutom kommer nog Transalpen hänga med ett antal år i min ägo och som det ser ut just nu kommer den lätt rulla mest antal mil också. Så oddsen för att kraschen sker med Transalpen är nog högst. Dessutom har jag ju mest skydd på mig på Transalpen. Kör man grusväg skippar man inte skydden liksom.

Hade iofs samma tanke när jag köpte förra hojen, som var en glidare. Men glidare är fan livsfarliga!! Inga bromsar, ingen väghållning och du sitter på ett sätt som gör att du saknar kontroll. Livsfarliga säger jag...

Kör lugnt därute...
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

Ååååkeeejjj... vise mannen...
Har väl aldrig tänkt på min transa på det sättet, men det kan ju vara en generationsfråga :D
Nåväl, hoppas du får rätt i det, och krashar "mjukt" :hug: Och sedan ger *fläkt* i det med de andra :mrgreen: *drinking_cheers*
Kan väl kanske lite hålla med om din analys av glidare, hade ju en ett år, men övergav den lika fort året efter. Men, hojtypernas "farlighet" handlar väl kanske också lite om hur man kör dem :conf:
Nåväl, lycka till med din teori, hoppas du får många goa mil på alpen, och om du nu prompt ska krascha, att du gör det "lagom mycket" :mrgreen: *beer_buddies*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Wiseguy »

Är 38 och har haft hojkort sen 20-års åldern så nog blir man klokare själv också. Men någon gång tar väl turen slut och kraschen kommer. Förhoppningsvis mjukt ut i spenaten på någon grusväg utan inblandning av en massa bilister. Tror på något sätt det är mjukare än träffa på en Audi/BMW som inte ser en.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

Ja, att spenaten bör vara mjukare än Audi/BMW, det håller jag till fullo med om. Tror t.o.m. en gammal 740 gör mer ont än grönsakerna *thumb_up* :rock-on
Ride on, hoppas vi ses någon gång *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Olycks-tråd

Inlägg av Masterjojo »

Idag så började jag faktiskt fundera på om det inte var så att det faktiskt finns om inte en gud så iaf ett högre väsen. Jag stod vid ett rödljus och när det blev grönt så fick jag inte i växeln på varaderon så jag kom inte iväg på runt 5 sekunder och när jag precis började rulla så kom det en taxi jävel från höger som kör mot rött! Hade jag kommit iväg som jag skulle så vet jag ju inte riktigt hur dagen sett ut så att säga.

(också publicerat i idag tråden)

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Man ska inte leka roadracing på allmänna vägar.


[youtube]Fs61IsjfEK8[/youtube]
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

Näää, det verkar tämligen obra... Bor själv efter en väg som är mäkta poppis bland både cyklister (gärna i klunga, lång som ett par tradare, med ensamrätt till väghalvan :ffs ), och hojåkare. Blir lite sådäääär när sporthojsgänget kommer farande en bra bit över hastighetsbegränsningen (snarare 130-150 med skyltad fart 70 genom samhället) på 14000 varv och med öppna ljuddämpare. Sedan hör man dem dra på lite längre bort, och vet ju exakt hur det ser ut där :conf:

Ibland bara väntar man på att höra sirenerna... :ffs

Jag tycker SMC har en rätt bra definition på hur man också kan köra hoj, "i rimlig hastighet" :rtfm :clap
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Olycks-tråd

Inlägg av Masterjojo »

Är det potatoheads som brukar åka förbi Stefan?

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Skriv svar