Tillbud och Olycks-tråd
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ännu en olycka
Jag vet inte om det är mitträckesväg vid olycksplatsen, som är i höjd med Vånafjärden.
edit: Som det ser ut på bild i Norrbottenskuriren så är det räcken vid olycksplatsen. Vi kan ju föreställa oss vad som kan hända om vi går omkull och kanar in i dess stolpar. En punka i 90 knyck....
Jag vet inte om det är mitträckesväg vid olycksplatsen, som är i höjd med Vånafjärden.
edit: Som det ser ut på bild i Norrbottenskuriren så är det räcken vid olycksplatsen. Vi kan ju föreställa oss vad som kan hända om vi går omkull och kanar in i dess stolpar. En punka i 90 knyck....
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 679
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ännu ett typfall. http://www.smp.se/uppvidinge/flera-ford ... -i-olycka/
jan-Olov
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ja det är trist att alla bilister INTE har kört mc förut.
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Ja det är trist att alla bilister INTE har kört mc förut.
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Kanske dessa incidenter kunde ha varit löst.
Skickat från min ajfån via Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Just det jag brukar propagera för, att ta det lugnt på oskyddade vägar....
http://www.helahalsingland.se/blaljus/o ... at-med-alg
http://www.helahalsingland.se/blaljus/o ... at-med-alg
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
Idag åkte jag till jobbet med MC'n...
Vägen går bla igenom en rondell innan det går uppför. Fyra bilar framför som dessutom kör liiite väl sakta för min smak. Efter rondellen få vi i uppförsbacken ett extra körfält. Detta väntar jag in för att köra förbi "mina bilburna medtrafikantvänner"...
Tänker inte på att det regnat lite, så jag växlar ner och drar på, men inte något extremt, bara en normal omkörning.
Då släpper bakdäcket!!
OJOJOJOJ
Inte roligt alls. Som av en reflex släpper jag av på gasen, varpå MC'n återfår fästet och kastar över åt andra hållet.. Jättevobbel fram och tillbaka en stund innan ekipaget lugnar ner sig och återgår till normal åkning.
Matlådan i boxen på pakethållaren åker så hårt att locket lossar och maten åker runt.
Hinner tänka lite - blir rädd att lägga cykeln o pajja den så att Norgeresan måste ställas in, innan jag känner att det nog ändå ska räta upp sig...
Dagens läxa för Daniel:
Kör extremt lugnt när det regnat!
Vägen går bla igenom en rondell innan det går uppför. Fyra bilar framför som dessutom kör liiite väl sakta för min smak. Efter rondellen få vi i uppförsbacken ett extra körfält. Detta väntar jag in för att köra förbi "mina bilburna medtrafikantvänner"...
Tänker inte på att det regnat lite, så jag växlar ner och drar på, men inte något extremt, bara en normal omkörning.
Då släpper bakdäcket!!
OJOJOJOJ
Inte roligt alls. Som av en reflex släpper jag av på gasen, varpå MC'n återfår fästet och kastar över åt andra hållet.. Jättevobbel fram och tillbaka en stund innan ekipaget lugnar ner sig och återgår till normal åkning.
Matlådan i boxen på pakethållaren åker så hårt att locket lossar och maten åker runt.
Hinner tänka lite - blir rädd att lägga cykeln o pajja den så att Norgeresan måste ställas in, innan jag känner att det nog ändå ska räta upp sig...
Dagens läxa för Daniel:
Kör extremt lugnt när det regnat!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Flyttade inlägget ovan till denna kategori.
Rätt tänkt Daniel. Alltid efter en tids varmt och torrt väder ligger damm, frömjöl från träd och smuts från fordon på vägytan, som vid regn kan bli halt. Behöver inte vara så, men i en del fall har jag också märkt detta och det känns inte alls roligt. Det kan ju även bero på däcken.
Har det däremot regnat en längre tid, då består bara den normala regnhalkan.
Tur att du redde upp situationen och slapp reparation på både dig och hojen.
Rätt tänkt Daniel. Alltid efter en tids varmt och torrt väder ligger damm, frömjöl från träd och smuts från fordon på vägytan, som vid regn kan bli halt. Behöver inte vara så, men i en del fall har jag också märkt detta och det känns inte alls roligt. Det kan ju även bero på däcken.
Har det däremot regnat en längre tid, då består bara den normala regnhalkan.
Tur att du redde upp situationen och slapp reparation på både dig och hojen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Idag..
Bra lärdom där @Daniel.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
-
- 50cc
- Inlägg: 58
- Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
- Hoj: Transalp650 1000 CBF
- Ort: Västerås
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Jag är helt paranoid mot vägar med räcken. När jag kör till Norge från Västerås så är det nu närmast att köra mot Örebro och Karlstad. Är ju räcken på denna sträcka. Jag kör småvägar till Fagersta och kör sen Fagersta-Ludvika-Hagfors-Torsby.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Hagfors-Torsby och Östmark, sen in i Norge via Svullrya och Kirkenaer åkte jag för några år sedan, fast åt andra hållet. Åk den om du inte gjort redan. Mycket trevlig väg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Fibern
Du nämner däcken i din kommentar till min "erfarenhet"...
Tanken slår mig - skulle det fortfarande kunna vara originaldäck på cykeln efter ca 2600 mil?
Isåfall är de ju 13 år gamla!
Jag får vid tillfälle kolla vilket märke det är på dem.
Du nämner däcken i din kommentar till min "erfarenhet"...
Tanken slår mig - skulle det fortfarande kunna vara originaldäck på cykeln efter ca 2600 mil?
Isåfall är de ju 13 år gamla!
Jag får vid tillfälle kolla vilket märke det är på dem.
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Finns det inte sk dot-nummer på mc-däck? Jag kommer inte ihåg hur man läser av men det måste vilken däckfirma som helst kunna svara på...
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Tillbud och Olycks-tråd
DOT-numret består av fyra siffror, de två första anger tillverkningsvecka och de två sist årtalet.
Skulle du råka på ett däck med bara tre siffror är det från 1999 eller äldre, dvs bara att kasta då man inte bör använda ett däck i mer än sex år.
Skulle du råka på ett däck med bara tre siffror är det från 1999 eller äldre, dvs bara att kasta då man inte bör använda ett däck i mer än sex år.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Dags varna för "lösspringande älgar. Nu då korna ska kalva och de stött bort sina fjolårskalvar, löper dessa omkring lätt förvirrade ibland.
Så...Ta det lugnt och håll koll på terrängen bredvid vägarna
Så...Ta det lugnt och håll koll på terrängen bredvid vägarna
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Får väl bara kompa in med @Fiberns varning från ifjol, hade oturen att få lite närkontakt med en älgko igår kväll på vägen hem. Jag hann svänga lite åt sidan så jag fick älgens bakdel mitt framför mig istället för att den skulle kommit in i bilen. Ingen trevlig tanke då dottern satt bredvid. Det som lindrade situationen var att jag inte körde speciellt fort vid tillfället då det var halt, men jag hann inte bromsa överhuvudtaget, gick ca. 70 km/h då det small.
Hade jag kört hoj hade jag inte suttit o skrivit om detta nu.
Så det finns orsak att ta det lugnt.
Hade jag kört hoj hade jag inte suttit o skrivit om detta nu.
Så det finns orsak att ta det lugnt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Re: Tillbud och Olycks-tråd
OUCH!!!!
Nä, dom där vill man helst bara se på avstånd. Jag har själv varit nära en gång och det kändes väl så dääär.... Tack och lov har de enda viltincidenter jag upplevt på två hjul handlat om fåglar i mindre dimensioner. Men där är ju en anledning till att jag gärna undviker hojkörning i mörker. Skönt att det slutade förhållandevis bra i alla fall.
Nä, dom där vill man helst bara se på avstånd. Jag har själv varit nära en gång och det kändes väl så dääär.... Tack och lov har de enda viltincidenter jag upplevt på två hjul handlat om fåglar i mindre dimensioner. Men där är ju en anledning till att jag gärna undviker hojkörning i mörker. Skönt att det slutade förhållandevis bra i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Oj!
Ja - det blir till att byta både framruta och kalsonger!
Ändå bra att den inte träffade mitt på, för framrutan ensam är inte lika stark...
Kompisen klippte ett vildsvin för ett par år sedan med MC'n. Han berättade i likhet med dig att han inte ens hann reagera med bromsen - det bara small! Man tror att man ska hinna göra så mycket... Där får vi ännu en god påminnelse att hålla nere hastigheten!
Riktigt gött att ni klarade er oskadda!!!
Ja - det blir till att byta både framruta och kalsonger!
Ändå bra att den inte träffade mitt på, för framrutan ensam är inte lika stark...
Kompisen klippte ett vildsvin för ett par år sedan med MC'n. Han berättade i likhet med dig att han inte ens hann reagera med bromsen - det bara small! Man tror att man ska hinna göra så mycket... Där får vi ännu en god påminnelse att hålla nere hastigheten!
Riktigt gött att ni klarade er oskadda!!!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6170
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Tur att det gick bra för er Ralf. Här har vi ännu som tur är ganska mycket snö kvar, vilket hindrar djuren att komma i hög fart ut på vägarna. Dom ska då passera först ett dike och sen en rätt så kompakt plogvall. Men det är ju ändå ingen "helförsäkring" mot dessa ståtliga djur.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Tillbud och Olycks-tråd
Å fy f.n. Det där såg inte roligt ut. Tur att ni klarade er helskinnade i alla fall.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\