Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Här @Stefan ska du få tips på en vägsträcka som trotsar det mesta i beteckning allmän färdväg.
Du bor ju "bara" 29 mil från Ljusdal räknat på denna färdväg. https://kartor.eniro.se/m/u7Ecz
Därifrån är det bara 25 kilometer till Delsbo. Ta där vänster in på väg 305 mot Friggesund. Kommen dit tar du höger där det på en skylt borde stå Strömbacka, som är ett gammalt brukssamhälle.
Där framför allt, startar en hisnande grusväg som är det råaste jag någonsin kört oavsett färdmedel. Sträckan är inte mer än drygt 15 kilometer, men det är hela tiden kurvor och hela tiden växling mellan....ja tvåan och mestadels bara upp till fyran. (för normal hojåkare) Det rockar hela tiden. :rock-on
https://kartor.eniro.se/m/iE1uM
När du då kommit ut till Älgered där vägen slutar vid väg 307 kan du vända och åka den trevliga lilla "rally-sträckan tillbaka. Fortsätt ner till Delsbo och ta sen den så kallade "Kalvstigen". Den börjar nästan mitt emot den väg du då kommer ifrån och är skyltad Järvsö, i centrala Delsbo. Den vägen är en mycket trevlig mc-väg på 27 kilometer bra asfalt med svepande kurvor och rena avkopplingen mot den tidigare norr om Delsbo.
Detta tips gäller alla på forumet. Har ni vägarna förbi Delsbo, Jättendal vid E4, eller andra i närheten liggande orter, ta en avstickare till denna genuina "crossbana". *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

... blev det en liten tur bla runt sjön Lygnern. Vitsippor i full blomning.
Jag tog ett par bilder med mobilen, men filerna är för stora att bifoga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Daniel, jag inbillade mig att du skall kunnabifoga stora bilder, som tas ner i storlek automagiskt. Janne, var det inte så?

Annars är det ju enkelt att göra i t.ex. Paint om du kör Windows. Kör du Mac eller LInux så vet jag inte, men det borde vara lika enkelt där.

Skapa en kopia, förminska den och bifoga.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

@Stefan
Jag försökte ladda upp från mobilen... Får se om jag får till att tanka över från mobil till dator för att i Paint klippa ut en liten del. Det var en liten väg i naturen med vitsippor i en uppåtslänt mellan träden. Den andra var med en väg med åkrar på båda sidor som låg framför mig med sjön Lygnern i bakrunden, kanske att byn Sätila var med längst bort i hörnet... - jag vet inte så noga.
Jag hade lite vår-feeling, men det var egentligen inga speciellt avancerade bilder.

Den ena bilden var på 8,69 MB, den andra var på 2,88.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

OK, då förstår jag. Från mobil har jag dålig koll, det finns andra som har och förhoppningsvis guidar vidare. Inte så pigg på att använda mobil som verktyg för den typen av aktiviteter, lite gammaldags på det viset :)

Så vad jag sa var då utifrån att använda datorn. Jag får väl lära mig att många vill använda mobilen i ögonblickets ingivelse...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Maximal uppladdbar bildstorlek är 1600 x 1600 pixlar på max 3 MB. Forumet försöker sedan skala ned bilden till 450 pixlars bredd. Så ska det vara i den perfekta av världar i alla fall :)
Ska testa lite då det var väldigt länge sen jag kollade dessa inställningar. Sandlådan är bra att ha faktiskt :)
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Idag var det ju kanonväder, så det fick bli en vända. Hade ett par ärenden att göra i Västerås, så det fick bli lite omvägar dit då. Började i 12 grader och strålande sol, kom hem i 15 grader och begynnande molnighet, men mestadels sol. Härligt!

Köpte bl.a. ett par sommarhandskar. Har länge kört med handelsbodens "Carbon någonting, mesh på ovansidan, men med skydd över knogarna och nån slaggs skinnliknande i handens insida. Svala och sköna, men jag vill komma ifrån handskar med krage. Det är ju så gött att få in fartvinden i ärmarna när det är riktigt varmt. EN sak jag lärt mig dyrt är att handskar ska inte beställas på nätet utan måste provas. Jag har rätt stora och framför allt långa tassar, så det blir viktigt.
Vet inte hur mycket jag lagt på största storlek hos webshopar, bara för att få för smått ändå :(

En dag som denna kan jag, i ett väldigt smalt perspektiv förvisso, ändå känna en glädje över att Tegnell & Co valt att inte köra total "lockdown". På hojen lär jag inte smitta någon, och i butiken höll jag gott avstånd till personal, så det känns ju ändå rimligt. Tankning på automatstation, så klart.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jaha ja, det var ju typiskt... Nu i veckan säger ju prognoserna att det ska bli superväder, och här går man och haltar som en enbent kråka :frust:

Lyckades ställa till det och vrida till hela benet i går, så linkar omkring i lyan med stöd av allt jag kan hitta och käkar voltaren. Självklart vänster ben också, som åtminstone jag använder mest vid stopp och uppsittning.

Nåja, det ska väl ge sig vad det lider, men synd med tajmingen :?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Ja det var ju lite dålig timing!
Då hoppas vi på snabb bättring


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...blev det en 2-timmarstur med kompisen.

https://www.google.com/maps/dir/Anisgat ... 229522!3e0
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

..eller snarare i förrgår kväll så blev det säsongens premiärtur :rock-on

Det dröjde ju litet då jag måste få hem lite reservdelar först och få hojen i körbart skick. Tack för hjälpen där @Janneboj *thumb_up*

Så en liten runda på 80 km i det fina men svala vädret (+7). Hade dessutom sällskap av @Lena så det var ju trevligt 8)
1st2020_1.JPG
1st2020_2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...gjordes premiärturen. Ca 5 mil i endast 7-8 grader men rätt så soligt. Jodå, efter laddning av batteri så startade den och gick lika snällt som då jag ställde undan den för vintern. Fast..det är ju Honda så klart... :rock-on
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Härligt Fibern
Då är vi igång

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Gött mos, Fibern *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Nja @Stefan...är det pulvermos vet jag inte om det är så "gött". :wink:
Nej alltså, eftersom SMHI hotat/lovat med upp till drygt 20 mm nederbörd, mest som snö, i helgen, passade jag på igår. Jag trodde inte på den prognosen och nu har den visserligen skrivits ner och rejält också, till ca 5 mm, med regn och inslag av snö. Den korta grusväg jag behöver åka (ca 300m) upp till civilisationen i byns centrum, har torkat upp i ytskiktet men om kanske en vecka så går tjälen och då blir den lite smetig några dar, så den detaljen spelade också in.
Våren tog någon sorts time out för ett par veckor sen, eller om den hamnade i karantän :conf: jag vet inte säkert vad Corona kan ställa till med.
Batteriet hade laddat ur, märkligt nog, men med starthjälp gick "moppen" igång som vanligt. Får stå med Cetek:en i nåt dygn och sen får den stå en vecka utan laddare så får jag indikation om jag måste byta batteriet.
För övrigt blir det inte mer spännande än så. Kommer väl som vanligt ta AT:n till smärre ärenden till stan å dylikt och till sommaren ska jag botanisera lite i Västerbottens fjällvärld. Kultsjöområdet med Saxnäs, Fatmomakke och Marsliden och kanske Stekenjokk.

https://goo.gl/maps/mEiwQuJJ8cHvjmXQ9 eventuellt fortsätta den här biten; https://goo.gl/maps/UenvLoBP7JY8vqag7
sen norrut och hemåt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@fibern, nää, hemlagat ska det vara! Bra potatis, en skaplig klick smör och grädde. Smaksatt med salt, peppar och nyriven muskot. Ibland även en näve (obs anagrammet :) riven Västerbotten (osten alltså). Yummie *thumb_up*
Men gött att säsongen börjar så smått även där uppe.
Själv får jag avvakta ett litet tag till efter att ha kvaddat vänsterbenet, men då har jag ett par hundra mil i häcken redan :D Men snart så...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...känns det bra att premiären avklarades i förrgår. Vilket nog framgår tydligt av bilden. Snömos!
Majsnö.jpg
Just nu är tempen på noll,men eftermiddan ska bjuda på sol och 7-8 grader, så när det vita (vackra, eller hur Peter?) smält undan ska grillen fram.

Det moset kan jag svälja @stefan. Har däremot inte provat med W, alltså osten i fråga. Du strör det ovanpå moset, eller rör du ner det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Nä Fibern! Snö i maj är inte vackert
Det framkallar ångest hos en västkustbo


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@Peter
Det finns hjälp mot "ågren", ungen man. :mrgreen: :wink: *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Jajamensan
Sol, värme och en en pilsner då och då botar vinterångest

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skriv svar