Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Otrevlig läsning Nisse, men tur att det inte hände nåt värre *thumb_up*

Och jag kompar med föregående talare att då vi rör oss med hoj så ser vi helst att viltet hålls i skogen.

Samt *thumb_up* *thumb_up* *thumb_up* till jägarkåren som ser till att viltbeståndet hålls på en acceptabel nivå. Det skulle vara betydligt farligare på vägarna om viltet tilläts föröka sig fritt.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Ja usch ja...

Så länge det bara är plåt och plast går det väl an. Men tusan när man är på hojen :shock: Där jag bodde senast var det gott om rådjur. Minns en afton när jag och brorsan satt på altan så kom det en ambulans farande med blåljus på och stannade ett par hundra meter bort efter vägen. Fortsatte efter ett tag, och någon kvart senare kom en karl på vår gata ledandes på en hoj.
Då var det grabben hans som hade smällt på just ett rådjur och farit i backen. Hörde senare att han ändå klarade sig relativt bra, men... Det tråkiga är ju att de rör sig över stora områden hela dagarna, inte som älgen som mest är stationär dagtid och ute och knallar i gryning och skymning, rådjur lär ju vara större risk under hela dagen. Om jag nu förstått det rätt :conf:

Ja, man kan aldrig veta, så håll ögonen öppna!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Du hade TUR Nisse, det kunde ha varit en älg. Jag hoppas även att rådjuret dog på fläcken så att inget eftersök behövdes.

Det där med stationär älg dagtid, ska man inte alls ta för säkert. De rör sig en hel del även på dagen, särskilt denna årstid och framöver tills sommaren blir varmare. Exempelvis nu då korna kalvar springer det en hel del förvirrade fjolingar omkring, som mödrarna stött bort inför kalvningen.
Inte ens viltstängsel är någon garanti. En vuxen älg klarar att hoppa över dessa.
Varningsskylt.png
En varning är alltid befogad. *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Jag har en bekant i närheten som kör en Honda Shadow och han frågade mig förra veckan var man får tag i bra och prisvärda drivpaket.
-Hos Saarela i Norr sa jag och beskrev hur han skulle hitta sajten.
Igår hörde han av sig och undrade hur han skulle göra med kedjan, då han inte har något nitverktyg. Jag frågade var han köpt det och vad det kostade.. Hos Honda-handlaren i stan och han betalade 2700. Jag sa, -Du hade fått det till halva priset hos Saarela och tillräcklig kvalitet. Det han köpt var Honda original. Inget fel på kvaliteten, men priset. :shock: :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Ja, nitverktyget kan betala sig snabbt...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...blev det en kort tur. T o R till köpcentrat Solbacken utanför Skellefteå. Behövde en teknik-grej och då vädret var skapligt fick det bli på hojen. *thumb_up*
Med dagens bensinpris försöker jag undvika all onödig utgift på sånt. 8)
A-twinnen spinner på, jag åker bekvämt och mår bara "smultert" i sadeln. Visste ni förresten att mc-körning är bra för hjärta och blodtryck?
Jodå, det har gjorts en undersökning där man konstaterat att när vi kör våra hojar, sänks puls och därigenom blodtryck. Hälsokur? :? :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Där har du så rätt @Fibern.
När man kombinerar hojåkning tillsammans med fina kamrater så kan det inte bli annat än bra

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Kan bara hålla med föregående talare (eller snarare skribenter).

Efter regn kommer solsken sägs det ju... jodå, efter ett jämrans regnande några dagar här på trakten, blev det soligt och perfekt hojväder i går, så det fick bli en runda till Biltema i Uppsala. Självklart inte närmaste vägen :) En go tur blev det, och i dag har det regnat igen, så bilen föredrogs :( Nåja, det kommer mer sol snart :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...kan jag gott hålla med om det med regn kontra solsken. Nu hotar väderspåmännen med plus 28 :shock: här imorron eftermiddag. 'puh
Tur att jag då är på väg norrut, där det enligt samma väder-gurus ska hamna runt eller strax under 20. Bättre med lite lugnare temphöjning.
För mig är mc-körning behagligast vid 18-20 grader. Vid högre slutar ventilerna på min Schubert att räcka till.
I tid och otid dyker då små "oidentifierade" insekter upp innanför visiret, då jag tvingas glänta på detta. Väntar bara på att en geting ska uppenbara sig.
Då kör jag nog ÅT HELSIKE! :shock: 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...blev det en tur runt sjön Lygnern.
Fantastiskt vackert med grönskan och utsikt över sjön.
:clap

Frugan är lite frusen så hon hade långkalsonger under det vinterfodrade stället tillsammans med t-shirt och underställströja. Lärdomen är att när det är ca 30 grader ute behövs inte långkalsongerna!
*visslar*
*face*
:D :lol:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Uj... det låter svettigt 'puh
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

Hahaha
Ja - hon kunde lika gärna ha hoppat i Lygnern!!!
:lol:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag blev det så dags för service på knarren. Upp i ottan och på plats i Uppsala 07:50, hann med en rök innan de öppnade. Tämligen svalt på morgonen, men man sitter bra skyddad bakom vindruta, musöron och tanken, som styr undan luften från knäna. Men, lite handtagsvärme fick det allt bli i sommarhandskarna. Lämnade av hojen, och fick ut den "lånehoj" de hade... En 125 cc Yamaha scooter :lol: Lite skum upplevelse att köra, men attans vad jag lärde mig att uppskatta vindskyddet nämnt ovan! Jämrans så frusen jag var väl hemma igen *face* Knäna stack ju upp över "skölden" fram, och allt ovan den satt ju i den direkta fartvinden i maxfarten 90 km/h på 55:an (med medvind och hemlängtan). Tog av i Örsundsbro där det blir 1/2-väg med 100 i fartgräns, ingen lust att få en stressad bilist häcken på 1-sträckorna :shock: Därifrån småvägarna hem till köpingen igen. Men, nog var den ovan och lite läskig att köra som ovan skoterist. Små hjul, litet kort fordon och väldigt brant "framgaffelvinkel". Man vågar ju inte lägga ner riktigt i böjarna heller, även om det säkert går med mer än man tror. Tror nog att jag bjöd på ett och annat garv också med 196 cm gubbe på den lille knarren :lol: :D Men, hem kom jag ju, och när det var dags att hämta min egen var det betydligt varmare *thumb_up* Och min hoj kändes plötsligt helt gigantisk (för kanske första gången någonsin) :D

Provade en verkstad jag aldrig besökt tidigare i Uppsala. Tänkte mig Västerås först, närmaste med 2 st. angivna på honda.se, men ingen av dem verkade vara aktiva. OK, jag kan ju alltid åka till Väsby, men Uppsala är närmare, så det fick bli så.

Stället låg på en lite halvruffig gårdsplan i en likaledes byggnad, men väl jag kom in så steg förtroendet och efter lite snack med ägaren, kände jag att OK, här får det bli. Gjorde då stora servicen + byte av bromsvätska (som ligger på de mindre servicarna), inköp och montage av C-stöd samt montage av nytt bakdäck som jag fått levererat dit från Dackonline. Utöver det lite småplock, bl.a. märkte jag på vägen dit att brytaren för sidostödet började jäklas igen, så jag bad honom ge den lite TLC när han ändå hade den på lyft.

Första intrycket av verkstan och besöket blev definitivt positivt, trevlig att ha att göra med och notan klart lägre än vad jag fruktade. Dessutom hade han fixat ett par småprylar jag hade förbisett utan extra kostnad, så absolut en *thumb_up*

Sen får man ju se efter ett tag, men jag är inte orolig, han verkade ha bra koll. Hoppas det stämmer :lol:

Nu ser jag fram mot sommarens turer och mest av allt träffen!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Vilken verkstad fick äran?
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

ja, faktiskt senare idag ska jag åka min första lite längre tur för året. Ska åka upp till värmen i Fiberns hemtrakter och hälsa på lite gamla kompisar. Hojen packad och klar så det blir en kaffe direkt på morgonen och sen iväg. Det blir blandat småvägar och E4körning.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Det är skit att man inte har fler semesterdagar
Det hade varit skitkul att träffa er igen.
Men jag får väl hålla mig till träffen.
Och efter den blir det ju mer kul

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Stefan skrev: Provade en verkstad jag aldrig besökt tidigare i Uppsala. Tänkte mig Västerås först, närmaste med 2 st. angivna på honda.se, men ingen av dem verkade vara aktiva. OK, jag kan ju alltid åka till Väsby, men Uppsala är närmare, så det fick bli så.

Första intrycket av verkstan och besöket blev definitivt positivt, trevlig att ha att göra med och notan klart lägre än vad jag fruktade. Dessutom hade han fixat ett par småprylar jag hade förbisett utan extra kostnad, så absolut en *thumb_up*
Roligt att du hittat en, som det verkar, pålitlig verkstad. Trots att det rör sig om, blir det 7-8 mil, så är det ju viktigt att man litar på den som ska "röra om" i våra maskiner som vi måste kunna lita på i alla väder.
I Skellefteå har E-son maskin, de jag köpte A-twinnen av, stängt ner sin verkstad av någon anledning. Det gör att jag får 7,5 mil istället för 4,5. Det gör dock inget, eftersom jag känner Tommy, han som driver verkstan på Piteå Mc & Motor och jag vet att han verkligen kan sina saker, efter 40 år tillsammans med "Buller-Hasse" som startade firman.
Jag hade i vilket fall som helst valt Piteå, för dels kunskapen hos Tommy och dels lite billigare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

... provkörde jag en Africa Twin. Trevlig hoj, men jag kände mig lite väl ihopkrupen på den...
MmsCamera_2019-06-15-11-46-32.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Janneboj, Jham motorservice heter den, ligger i Librobäck. Auktoriserad Hondaverkstad enl. honda.se.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag tog jag en liten midsommarrunda. Perfekt hojväder, 18-22 grader och lite växlande molnighet.

Väldigt lugnt efter vägarna idag, även de stora. De flesta har väl hunnit dit de ska och sitter med sillen och fösta nubben i högsta hugg :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar