I dag ruttnade jag till på Louis i Tyskland och deras e-shop
Min topbox börjar på att ha gjort sitt, så jag tänker ersätta den. Eftersom jag ändå varit väldigt nöjd med den nuvarande (Givi Blade) och gärna slipper montera annan fästplatta, så kollade jag efter en likadan. Hade ett minne av att ha köpt den den gamla hos Louis så kollade, och där fanns den, så jag slog väl till. Men nu började det strula... När jag skulle betala med kreditkortet, så har de infört en sådan säkerhetslösning som allt fler och fler har numera och som brukar landa i att man får verifiera köpet via BankID. Normalt tycker jag att det är bara positivt, höjer säkerheten och förtroendet för shoppen rätt bra. Men, de kunde väl ha valt en som fungerade
Hamnar på en blank sida som säger att jag omdirigeras och om jag inte får svar inom 10 sekunder kan jag klicka på en knapp. Den säger också att jag måste ha javascript aktiverat i browsern (sigh). Det har jag dock och klickar på knappen efter betydligt mer än 10 sekunder. Resultat? "Error Page" på en i övrigt blank sida. Testar igen, samma sak. Testar med Edge och gamla Explorer, samma lika
OK, hittar en mejladress till kundservice och skickar in frågan. Tiden går... efter kanske 3 timmar kommer någon form av icke-svar på krattig engelska med diverse tyska ord instoppade, men efter ett par genomläsningar fattar jag ändå vad som sägs. Och det går ut på att de kan lägga beställningen under mitt kundnummer. Ja, bra då, men hur pröjsar jag??? Det får jag aldrig svar på men rätt vad det är går beställningen igenom i alla fall, så jag är nöjd.
Men... dagen efter ser jag att beloppet dragits två gånger
På kundtjänst igen då. Nu följer en märklig konversation, men i slutändan går det ut på att den som svarade senast hade lagt beställning åt mig och båda minsann redan skickats, men bekräftelsemejlen kommer först i kväll. Och jag har bara fått en "order acknowledgement". Så jag ska tydligen ta emot båda och returnera en innan pengarna kommer tillbaka. Den förra hade uppenbarligen plockat upp mina kortuppgifter från min beställning och lagt till den beställning han lade. Mummel...
Jag har köpt en hel del genom åren från Louis och tyckt det har varit positivt med snabba leveranser, och har de sagt sig ha grejerna i lager så har de faktiskt gått i väg omgående.Och köprutinen har varit rak och enkel, så jag har varit nöjd. Men... lite synd kan jag tycka.
För den delen finns det ju även andra e-shoppar som lyckas utmärka sig negativt. Inom Sverige har jag haft en del riktiga praktexempel på sistone
Vanligt verkar vara att en handlare med MC-tillbehör/delar har butik sedan länge och tänkt att "man borde nog ha en e-shop också", men verkar hantera den med vänsterhanden och lyckas riktigt dåligt. Men även väl så etablerade aktörer i många branscher verkar inte riktigt inse hur flyktig en kundrelation kan vara.
Nåja, alla kan ju inte lyckas fullt ut... Och det kanske mognar över tid.