Glasögon i hjälm

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jag kör med mina vanliga progressiva i hjälmen, det är just därför jag vill ha kombihjälm. Och just Schubert funkar i mitt tycke riktigt bra med brillor. Körde med integral i början, men blev tokig på att behöva ta av glajerna varje gång hjälmen skulle av. Har nog tappat dom i backen ett par gånger av den anledningen.

Annars tycker jag att solvisiret var den del som sög i Schubert-hjälmen, så jag har gjort ungefär som AndersG, satt en remsa eltejp i nederkant på just solvisiret. Vippas ned lagom långt vid motljus. Funkar bättre som jag ser det.
Det finns solbrillor att sätta utanpå vanliga, men tveksamt om de ryms i hjälmen.

Usch, senaste besöket hos optikern ledde till en remiss till ögonläkare... Man får se vad domen blir där... :shock: :?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Jag kör med Handelsbodens allra billigaste bifokala solglajjer. http://www.handelsboden.com/ovrigt/glas ... kala-smoke
Har klippt av den så att de precis landar på örat. Helt perfekt för mig. Skalmarna är i plast och mjuka och sköna.
Jag kan se allt på GPSen och kan kolla telefonen (nej inte under körning) och har dessutom polariserande glas.
Har en Arai-hjälm, alltså integral och det funkar perfekt. Eftersom de sluter hyfsat tätt runt ögonen så brukar jag inte dra ned visiret någonsin om det inte
blåser mycket sidvind.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Säkert bra solbrillor Janne, men i mitt fall med ålderssynthet, tror jag två likadant slipade glasögon, ett dessutom med tonat polariserande glas blir bäst. Alternativt ett par tillsammans med påhängs-glas mot solljus. Om de ryms att fälla upp innanför visiret.
Får väl ta med hjälmen till optiker och börja prova.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Idag..

Inlägg av AndersG »

Jo, Fibern, påhängsSolglasen tog i räjält i visiret då jag fällde upp dem, och därför fick jag klippa till dem en hel del. Ser ganska lustigt ut och inte alls sådäringa tufft, ni vet.
Men apropå Polycarbonat.
Jag vågar mig sällan på att åka med helt öppet visir. Oavsett om jag har glasögon på mig. Visiret skall ju till och med stå emot ett stenskott...
Men, jag skrev lite tidigare att visir av Polycarbonat inte filtrerar UV-ljus. Nu har jag nyss läst att 99% av UV-ljuset blockeras av Polycarbonat. Får nog forska vidare.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Glasögon i hjälm

Inlägg av Fibern »

Startar denna kategori då intresset verkar stort för problem och olika lösningar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Glasögon i hjälm

Inlägg av AndersG »

Om UV-ljus och Polykarbonat (Hammerglass, Lexan, Makrolon m.fl).
Har läst på och det finns några motsägelser där ute. Men jag tolkar det som att de flesta visir och många (sol-)glasögon är av Polykarbonat eftersom det är mycket slagtåligt pga sin seghet. Blockerar UV-ljus (95-100%) men åldras också av UV-ljuset då UV-ljuset absorberas av plasten. Det finns olika ytbehandlingar och vissa gör att de tål UV-ljuset bättre och med sådan blockeras ännu lite mer av UV-ljuset.
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Glasögon i hjälm

Inlägg av MrH »

@Fibern
Kikade på din länk och där fanns ju ett gäng alternativ. Får nog bli en tur till Grolls och testa om någon av dom funkar med min hjälm utan att det känns som om skalmarna skall klämmas in i skallbenet.
Tack för tipset!
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Glasögon i hjälm

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har inga problem med klämmande skalmar men däremot fins det uttag i hjälmen för dessa.
jan-Olov
Skriv svar