MC-mässan 2020

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av bodensaren »

Åker dit på fredagen, brukar var lite mindre folk i montrarna, en väl använd semesterdag
/Lapp i exil
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Daniel »

Nyfiken fråga:

Var det någon som gjorde något fynd på mässan eller hittade en framtida "vän"..?
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Ralf-FIN »

Njae :D Visst fanns det väl en hel del där som man skulle ha kunnat tänka sig att ha i garaget, men inget som nu på riktigt väckte detdär svåra habegäret :wink: Vad gäller tillbehör så fanns det ju nog en hel del billiga grejer, men jag lät bli då jag ju inte direkt var i behov av nåt.

@Peter hade vi lite svårt att få bort från 1290 Superadventure S när han väl satt sig på den :mrgreen:

Jag ska lägga in en liten besöksrapport så småningom.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Peter »

Jo den var man lite sugen på
Men dryga 200 jättestora pengar när man har en hoj som är betald blir svårt att motivera för tanten hemma.
Men man kan ju alltid hoppas på drömvinsten på Lotto. Då blir det nog något nytt i garaget

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Ralf-FIN »

En liten rapport från mitt/vårt besök på MC-mässan i Göteborg 2020 *thumb_up*

(Notera att det är mina personliga observationer/åsikter som avhandlas) :wink:

Jag hade ju lyckats synka in ett jobbmöte så jag hade varit i Moss i Norge i två dagar, så där hoppade jag in åt hyrbilen och drog söderut kl 14 på fredagseftermiddagen. Körde non-stop hela vägen till Torp i Uddevalla där jag gjorde ett litet besök på bolaget, där stötte jag på Jan som tydligen kört bara nån minut framför mig, så efter avslutade affärer så for vi och hämta Peter. Med honom med i bilen så körde vi då till Landvetter där jag lämnade in hyrbilen och så satt vi då på med Jan hem till Magnus.
Där välkomnades vi glatt av Magnus och hans katt och också av Håkan & junior som kommit för att hälsa på efter att de varit på mässan på fredagen.
Sot arrival.JPG
gänget samlat på fredag.JPG
Magnus bjöd på smarriga tacos och gott vin och vi bidrog med pilsner och en liten matsnaps. Håkan & junior for sen hemåt, men det fanns mycket att diskutera så klockan blev ganska sen innan vi kom oss i säng.

På lördagsmorgonen väcktes Jan och jag av Peters telefon som var inställd på väckning kl 08.30, det var ju omtänksamt av Peter att lämna den bredvid oss som sov i soffan så att den inte skulle störa honom som sov i ett annat rum. Lite segt att komma igång den tiden, men efter ett par hugg i foten som man rörde på under filten av katten så var man väldigt vaken :ffs
vakna på lördag.JPG
Vi startade upp köket och efter en rejäl frukost så var vi så småningom redo att börja tänka på mässa.
frukost lördag1.JPG
En rejäl vilostund i soffan dock efter frukosten innan vi kände oss tillräckligt laddade att dra iväg… :D
innan avfärd lördag.JPG
Väl på mässan…

Vi möttes först av den nya Suzuki V-Strom 1050. Förhållandevis billig hoj med 106 hk och en vikt på 236 kg, så inte en alldeles fy skam specification. Lite plastig känsla och utseendemässigt så har man gått lite retro med anknäbben som ju var utmärkande för DR 800 Big som producerades på 90-talet, en look som ju också en tysk hojtillverkare sedermera anammade.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model ... 50_20.html
vstrom.JPG
Sen var det dags för Hondamontern där ju förstås Africa Twinnens olika specar kollades in, jag är väl ganska övertygad att samtliga här på forumet är väl bekanta med dem, men här är nu linken till infon https://powersports.honda.com/street/ad ... frica-twin
Min kommentar är väl att standardmodellen med sina 227 kg och 101 hk är en väl godkänd spec. Men ATAS som går upp till 250 kg börjar ju närma sig Varaderon i vikt och det är ju knappast rätt väg att gå för en hoj som ska ha offroadpotential. Vill man då ha nåt mera (tyngre) touringorienterat som tål grus så börjar ju en bra begagnad Crosstourer verka som det klokare alternativet.

Men en snygg hoj..
at1.JPG
at2.JPG
at3.JPG
at4.JPG
Sen passerade vi Kawasakimontern och fluktade lite på nya Versysen. 118 hk och en vikt på 253kg, så även den ganska tung. Lite plastigt intryck men annars en utseendemässigt trevlig hoj, lite mera åt touring hållet kanske.
https://www.webbikeworld.com/2020-kawas ... iew/#specs
versys.JPG
Sen dags för Yamahamontern där det var nya Tenere 700 som intresserade. Offroadinspirerad och smidig hoj och personligen så gillar jag det avskalade konceptet med minimalt med elekronik (som kan jävlas). Specen säger 205 kg och 73 hk så absolut en intressant hoj för den som reser lättlastad och gillar att ta de mera utmanande vägarna. Ska man däremot köra mer än 500 km per dag så gäller det att fixa en bekvämare sadel.
https://ultimatemotorcycling.com/2019/0 ... ast-facts/
t7.JPG
Påväg vidare så blev även en Indian provsatt… men inget som lockade det minsta med den..
ndian.JPG
Vi passerade sen Moto Guzzi och säga vad man vill om italienarna, men de går sin egen väg. Deras adventuremodell Stelvio är inte längre i produktion utan nu är det V85TT som gäller. Enligt specen 79 hk och vikten ca 230 kg, så inte fullt så imponerande. Men det vet vi ju att det bryr sig inte Moto Guzzifolket om och personligen tycker jag absolut att deras hojar faktiskt har sin egen look som är ganska cool, men inget för mig dock.
https://www.motoguzzi.com/motoguzzi/CA/ ... l-data.pdf
guzziV85tt.JPG
En snabb titt också På Triumphs Tigermodeller, 1200 på 244 kg och 137 hk, så den lite touringinriktad med tanke på vikten. 900 på 212 kg och 94 hk så båda två med en ganska hygglig spec.
https://moto-bike2020.com/new-model-tri ... nd-photos/
https://www.advpulse.com/adv-news/trium ... -for-2020/
tiger1200.JPG
tiger900.JPG
Vi hade ju sparat det bästa till sist :mrgreen: så då anlände vi till KTM-montern. De två modeller vi tittade mest på var 1290 Super Adventure S och R. Vikten på 240 kg och 160 hk på R-modellen, så visst finns det tryck i hojen, men visst sticker vikten en i ögonen. 1190 R väger också 240 kg med 148 hk och 1090an är 230 kg och 125 hk. R-modellerna då med en spec som är tydligt offroadinriktad. Sen synade vi 1290 Super Adventure S lite noggrannare då den kanske är lite mer touringinriktad, samma 160 hk men en vikt på 215 kg, så här finns det att dra på med. En riktigt bekväm hoj som säkert är kul på landsväg, men heller inte skräms av grusvägar. Peter tyckte i alla fall att han satt riktigt bra på den.
Specs för modellerna i fråga https://www.motorcyclespecs.co.za/bikes/KTM5.html
1290advR.JPG
1290advS1.JPG
1290advS.JPG
Nya GS 1250 med sina 268 kg och 136 hk är inte heller rätt väg att gå tycker jag då den börjar vara en veritabel kluns, sen finns ju också den nya GS 850 med 94 hk och en vikt på 230 kg vilket väl ska ses som medelmåttigt. Blev inga BMW-bilder denna gång.

Träffade under dagens lopp några bekanta också, Sture stötte vi på nästan direkt vi kom in och Olle & Margareta (“Twowheeltours” som jag körde med i östra Finland i juli 2014) mötte jag där senare på eftermiddagen. Sen blev det ju också ett par pilsnerpauser vid de lämpligt placerade vattenhålen då törsten vill komma krypande då man jobbar hårt med att vandra mellan alla utställare *drinking_cheers*
paus1.JPG
Notera här att för att få en fullständig jämförelse så bör man ju titta till alla olika versioner som finns av dessa modeller och det finns ju idag också en hel massa olika nivåer på elektronik, körinställningsmöjligheter och alla möjliga tillbehör och tillgång till dessa, så därför blandade jag inte in priser då det finns så många alternativ. Men visst... det finns både dyrare och billigare och sånt mittemellan, allt beror väl egentligen bara på vad man själv vill ha och är beredd att betala. Lite detsamma med vikten som kan variera beroende på vilken version det är av nån modell

Så... till sist kände vi oss nöjda med dagen då det meddelades att det var stängningsdags, så vi la vår tillit till de allmänna transportmedlen och snart var vi då hemma hos Magnus igen.

Köket drogs igång direkt med pommes i fritösen och fläskfile i pannan. Magnus hade ju lovat hempiskad Bea så han drog igång vispandet :P
magnus bea1.JPG
Resultatet blev en alldeles ypperligt god middag
middag.JPG
Mätta och belåtna och efter en lång dag på mässa så såg det ut såhär en halvtimme efter middagen
afterdinner.JPG
Så jag lämnades ensam med katten som sällskap då en sista pilsner skulle ner innan läggdags
afterdinner1.JPG
Nästa morron vaknade jag igen då katten högg mig i tårna och efter en stund så var vi alla vakna, Magnus fixade frukost med Ramseys äggröra, kaffe o mackor och sen hade vi ett par timmar att slappa innan det var dags för hemresa. Vi sa Tack och på återseende åt Magnus och Jan & Peter skjutsade mig till Landvetter innan de drog norrut. Min flygrutt var via Arlanda till Vasa och jag kom hem strax efter kl 21.

Så tack alla inblandade för ett riktigt trevligt veckoslut *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Peter »

Ja det ör en trevlig tradition att gå på mc-mässa och leta efter lämpliga vattenhål
Jag tror det blir fler besök

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Daniel »

Tack Ralf!
Trevlig läsning.
*thumb_up*
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Stefan »

Instämmer med Daniel, trevlig läsning och trevligt med bekanta nyllen *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Cesen Route
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 12 dec 2015, 16:32
Answers: 0
Hoj: Transalp650 1000 CBF
Ort: Västerås

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Cesen Route »

Jag var på väg till mässan förra året men avstod pga valet av Friends Arena. Var på mässan i Götet och är helnöjd. Jag åkte buss ifrån Surahammar. Bussen gick från Surahammar 6:30 var framme 12.00. hemresa redan kl 17. Blir det Älvsjö 2021 så återkommer jag. Blir det Friends Arena nästa år så struntar jag i mässan och åker till Göteborg i stället 2022.
Under den skottsäkra västen hade polisen en kulmage
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: MC-mässan 2020

Inlägg av Daniel »

Nyfiken fråga CR:
Vad är det som gör att du inte vill åka till MC-mässan om den är i Friends Arena?

Jag har varken varit i friends arena eller i älvsjö...



Det låter som om du hade en heldag med 10-12 timmars bussresa och MC-mässan på det......
Strongt!!
Skriv svar