Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Någon som har erfarenhet av en liknande resa?
Har precis kommit hem från en "normal" semester på Krk i kroatien. Fantastiskt land måste jag säga. När vi satt på flyget hem tyckte frugan att nästa år oxå, fast med varanen istället. Visst sa jag, men i samma stund insåg jag vilket projekt detta skulle bli. Har aldrig varit utanför sveriges gränser med hojen. Ja,jo, jag har ju faktiskt varit i umeå med den, men ändå.

Hur gör man? Vilka papper ska man tänka på? Autozug genom tyskland bara eller hela vägen ner till italien? Vi har väl bara ett par hållplatser i italien igentligen, Pisa och Venedig. Gardasjön hade nog oxå varit mysigt då jag älskar att snorkla. Sen blir väl resten till att upptäcka Dolmiterna och Kroatien.

Nåja, tips tankar och goda råd tack. Stenen rullar för idag beställdes 48l zega väskor till varanen. Och med den stora org.toppboxen ska man väl klara ett par veckor på rull?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av mel »

Härligt! Har man tid så ska man göra hela resan utan auto-tåg. Vi gjorde( som en del vet) en variant genom att flyga ner till Spanien och hyra där... Men nästa europaresa ska gå långsammare, helst utan några längre autobahnsträckor. För din del, Polen, Tjeckien, Österrike, Italien, Slovenien, Kroatien?
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Hmm, har varit så insnöad på biltåget att jag missade polen. Pinsamt. Då blir det ju genast trevligare så fort man slipper tyskland. Tack för tipset, hur är vägar och trafik i polen?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av Vagabond »

Har inte sådär jättestor erfarenhet av Polen förutom sträckan Swinoujscie-Szczecin som jag åker regelbundet men jag har även åkt lite buss i södra Polen.
Det jag spontant kommer att tänka på är följande:
- De flesta vägarna är helt OK. :D
- Det finns vissa sträckor som inte fått nåt underhåll sedan Hitler/Stalin byggde dem. :(
- Polackerna kör lite som araberna. Vill man köra om så gör man det och om man överlever så var det Guds vilja... :roll:
- Dom har övergångsställe på motorvägen! :frust:


Jag har sjäv funderat på att ta hojen nästa gång jag ska till Szczecin men då tänker jag undvika motorvägen.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av V Saarela »

SMC har en bra checklista där man bl a tar upp vilka papper man ska ha med sig http://svmc.se/upload/Infomaterial/Resa ... Europa.pdf

Polen har idag mycket sämre rykte än vad det är. Många minns från förr(inte så många år sedan) och då var vägarna dåliga och folk körde som idioter. Bl a skulle man vara vaksam framåt för titt som tätt så mötte man en omkörande bil på sin sida.
Idag är det mycket mer civiliserat, dock finns fortfarande bilförare av den gamla skolan kvar. Vägarna idag är skapliga med skånska ögon mätt och helt underbara med norrbottniska.

Det tar tid att transportera sig på polska vägar. Räkna med att du gångrar tiden med 1,5 när u sitter och kollar in kartan och gör en bedömning. Massor av trafik och en hel del vägarbeten. Vägarbetena brukar vara oftast såsom i Finland, man försöker göra ena sidan medan den andra är oftast då asfalterat. Kanske därför det också har lugnat ner sig?

Jo, om du hamnar på nån av Vagabonds nämnda Hitlervägar av betong, så.....lägg dig på hundra knyck och säg högt och länge "aaaaaaaaaaaaaaaaaa" :)

Tyskland östra sidan är helt underbar att köra när man skippar autobahn(vilket är roligt på sitt sätt också). Gillar du köra hoj så får du massor av härliga kurviga vägar varvat med häftiga vackra småbyar. Kan det bli bättre?
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av Nysse »

Håller med dig zodiac06. Även jag har varit i Kroatien i sommar fast på Hvar. Helt underbar ö. Vi körde bil ner och var borta i 17 dagar.
Under dessa dagar passerade vi b.la. Stelviopasset och andra mysig ställen. Givetvis "drabbades" jag av tanken på att köra hoj ner till
Kroatien. Jag kommer att följa vad som skrivs här och kanske tycka/skriva lite om det.

Spännande 8)
Serendipity
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Yes, första uppdateringen ang. Resan nästa sommar. Sidoväskorna har kommit från polen och dom är nu monterade.[img]http://img.tapatalk.com/d/12/09/29/erasa6an.jpg[/img]

[img]http://img.tapatalk.com/d/12/09/29/a3amyra5.jpg[/img]

Så det innebär 135 l packvolym plus tankväska. Kanske man rent av kan avlasta kompisens R1:a lite med.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Precis hemkommen från första planeringsmötet ang sommarturen. Tidsram 20 dagar, tio länder om allt går enligt planering. I grova drag blir det, swinusji sen genom tyskland ner till prag vidare ner till burgas via budapest. Sen kör vi till och igenom kroatien upp till österike för lite alpkörning för avslut i venedig och trieste. Sen blir det biltåg upp till hamburg och genom danmark tillbaka till sverige.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av mel »

Vad kul! Och vad bra att ni är klara med planeringen redan nu. Nu kan ni suga på karamellen hela skitsäsongen!
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Inte klara, bara i grova drag. Men visst, känns ändå skönt att ha dom grova linjerna dragna. Då vet man att man är på väg.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
arvikathomas
50cc
50cc
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:27
Answers: 0
Hoj: Triumph Tiger 955i
Ort: Arvika

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av arvikathomas »

Låter som en trevlig tur *thumb_up*
En svensk tiger
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av V Saarela »

Skippa autozug. Bara dyrt och tidskrävande. Orkar du inte med längre dagsetapper, ta då hellre en dag extra och bo på lyxhotell för pengarna.

Schweich och Österrike är ju korta passeringsländer och har man tid och vill slippa lösa ut för motorväg så kan man välja att ta småvägarna. Obs! håll då fartbegränsningarna.

Grossglockner är ett måste. Kör man över där så passerar man sen inte långt från gränsen till Slovenien.
Dolomiterna ser lite ut på kartan, men är ruggigt tidsödande med sina "miljoner" serpentiner.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Tack för den tankegången, sarella. Alla liknande tips för finjustering är varmt välkomna här i höstkylan.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av V Saarela »

Det man får ha i åtanke(tänkte nu på Venedig och Pisa)....att det är varmt, otroligt varmt med mc-utrustning på. Svetten bara sprutar och värre blir det man stannar. Skönt och hålla sig till bergsområdena. Kanske bra om man planerar in med övernattning/dagsbesök på ställen som nämnts. Dvs, man lämnar ifrån sig utrustningen och gör besöken lättklädd.....
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

En liten uppdatering. Gänget fick inte semestrarna att gå ihop. Då det är första utlandsvändan med hoj så ville jag och frugan inte köra själva igenom Europa så vi lockade med två erfarena tourers men vi fick inte dagarna att synka så vi skjuter på det ett år.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av Donner »

Synd, fick inte heller ihop min planering av en tur till dolomiterna i år. Kanske nästa år för min del också.

Förra gången vi var nere i Österrike så tog vi tåget mellan Hamburg och Munchen och tyckte det var perfekt faktiskt. Vi betalade ca 3000kr tur o retur/pers. Vi sparade ett par dagar på detta och räknar man in att man slapp övernatta ett par nätter + soppa och sånt så blev det inte dyrare med tåget. Det bästa är ju att man åker på natten så kl 7 på morgonen när man är framme är man utvilad och redo för nya äventyr.

Har man ett par dagar över kan man ju välja att köra småvägar ner som en del av upplevelsen, vi ville ner till alperna så fort som möjligt :)
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Sådär ja, då blev det bestämt och betalt! Hamburg till villach och sedan 14dagar i croatien sen kör vi över till norra italien innan hemfärd från Bozan till hamburg. Pris för två pers och en hoj hamnade på 833€ med motormännens rabatt. Semestern blev lagd sista veckan i augusti och tre veckor in i september. Detta med tanke på värmen rent åkmässigt. Vädret känns ju som en typisk svensk sommar så års där nere. Så nu blir det till mässan i göteborg i slutet av januari och se om man hittar lite reseprylar som kan vara bra att att ha... Några tips vad man inte ska glömma hemma?

God fortsättning på er alla!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Bra tips, en sådan har jag redan sedan paddlingstiden när man vart ung.
Uppskrivet på listan.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av hogge »

@ Skye
Den koppen glömmer jag aldrig efter den natten. *thumb_up* Fort varmt blev det också som du säger.
God Fortsättning på nya året
Hogge :silver:
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swe-D-IT-CRO och sen hem igen

Inlägg av zodiak06 »

Har en ETA power, med skydd och en liters behållare allt packas ihop till en enhet när man är klar


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Skriv svar