Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Allmänt snack om resor
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av peppe »

Är det ngn som har lite eller Mycket erfarenhet av resor i Åbo-trakten i Finland. Den Underbara finländska skärgården?
Har kört en tur från Helsingfors -Hangö-Nagu-Åbo där tog färjan vid till Åland o Stockholm dan efter.
Nu skall en vi, hustrun o jag, göra en ny resa fr Kapellskär-Åland-Naantali-Åbo. Med Åbo som boende plats, uygå härifrån och göra turer på de håll som passar eller känns rätt, ett antal dagar.
Är det ngn som kan ge tips om bra vägar eller resmål av div. typ?
LaSu
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 10:11
Answers: 0

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av LaSu »

Den här rutten är mycket populär, jag hoppas att jag själv
har möjlighet att göra rundan nästa sommar.

http://www.visitturku.fi/sv/skargardens-ringvag_sv" onclick="window.open(this.href);return false;

H. Lasse
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av peppe »

Tack för tipset. ser Djä....Bra ut med mycket info!!!!!!
Än en gång kan jag/vi berömma den s.k. Kungsvägen!
Som egentligen gick från Norge till "S:t Petersburg. Kungsvägen, för att här red man till häst, med post till storheterna, kungarna vill säga ???
Den är kurvig o fin , med otroligt fin omgivning, vacker natur, gamla små byar med trähus och vattnet nästan hela tiden synligt vid sidan om vägen! Kurvig o Underbar som sagt!
Utforska mera o prova en tur där så snart Ni kan! Rekommenderas Starkt!
Jag skall återkomma med mer, när så finns att berätta.
Peppe, blekingebon
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av Fibern »

T.ex. i denna tråd. :)

http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=10&t=926" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av Ralf-FIN »

Hade själv tänkt ta en tur ditåt i sommar i början av juli, men nu ser det ut att bli en Fredag till Måndag tur i sydöstra delen av landet istället.

Skärgårdens ringväg rekommenderas nog och allt du behöver veta finns på linken som du redan fick *thumb_up*

Vill ni däremot fara ut på en endagstur eller längre på fastlandet så kan jag nog tipsa om en hel del fina vägar :D

Denna runda rekommenderas för en endagsutflykt :)

http://goo.gl/maps/ZwPcT" onclick="window.open(this.href);return false;
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av peppe »

Hej o Tack för tipset! Den rundan ser bar ut, så här på "kartnivå".
Skall du Ralf, till sydöstra Finland? Har du varit där tidigare? isf hur var vägarna vid ryska gränsen eller däromkring?
Har du eller ngn annan varit på vägarna från Åbo-Wasa, kustvägen kan vara en tjusig tur, vem vet?
Jag tänkte finska ostkusten, vägarna där kanske är bra, såväl att köra o njuta som omgivningarna?
Tips för Er som inte bor i Södra delen av vårt Sköna Svea-rike.
Alla kanonvägar som finns i framförallt Skåne, men deet finns goa kustvägen i Blekinge Osså!
En Mc-karta finns att få, via Skånska turistbyråer. Kanonsköna vägar OCH fina mat-ställen av alla de slag.
En som provat större delarna av båda delarna.
Peppe
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo det är ett fint område med en massa småvägar, gjorde min militärtjänst i Ekenäs en gång i tiderna som chaufför, så jag hann upptäcka de kringliggande bygderna ganska bra :D

Har inte själv varit i sydöstra delen, men har en hel del bekanta som nog varit där. Vägarna är i mycket bra skick där precis som i resten av landet *thumb_up*
Det finns en hel del med småvägar där längs gränsen och Google-bilen har nog farit där så det är ju bara att kolla i "Street view" på förhand om man vill se vilken sorts väg det handlar om på den planerade rutten :D

Jag tänkte ta en tur där i början av Juli och har nu preliminärt nåt sånt här på gång http://goo.gl/maps/odw9J" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag drar iväg på Fredag o räknar att va hemma igen på Måndag.

Vasa - Åbo känner jag alldeles för väl för att kunna ge en objektiv åsikt :D Grejen är ju att största delen är rena plattlandet så fast vägen går 300 m från havet så tror du att du kör mitt i skogen... för skog har vi gott om här. Men säkert ändå intressant för nån första gången och speciellt om man håller de mindre vägarna längs kusten. Väl uppe i Österbotten så finns det mycket mindre vägar längs kusten och ute i skärgården att köra. Dessutom pratar ju de flesta svenska här också :D

Står nog till tjänst med rutt och övernattningsförslag :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av V Saarela »

Efter länkade mopedturen så har jag kört samma rutt även med motorcykel. Då blev det ingen övernattning på nån av öarna mellan Åland och Finland. Sista betalfärjan var då svindyr och det ryktas om att det nu blivit ännu dyrare.
Lämpligast är då att övernatta på ön Brändön(finns stugor, hotell mm) vilket då innebär att sista färjan är gratis om man uppvisar kvitto på övernattning.

Annars så har jag snurrat ganska mycket i Finland sen åttiotalet, både med mc, moped och bil(ska bl a senare ikväll nattköra genom Finland med bil). Landet är generellt trist som fan att köra i, bara skog. Kustvägen norrut händer det inte värst mycket och gillar man att bara köra hoj så är det väl bättre att hålla sig inåt landet efter småvägarna där det emellanåt kan blixtra till och man hamnar i ett vägavsnitt med såna där svepande följdsamma kurvor.

Östra delen av Finland är mycket bättre. Körde senast i somras när jag kom från Ryssland en bit av Ralf-FINS vägsträcka och hamnade på en liten bit berömd finsk kurvig väg nånstans vid Juva. Nu är det ju ett tag sen jag var i Savonlinna, men minns att jag la det i minnesbanken som ett "hit ska jag komma nångång igen"
Vägen mellan Helsingfors och Vaalimaa vid ryska gränsen har jag åkt med hoj några gånger och varvat vägsträckan med storvägen och sk kustvägen(gamla vägen) från Borgå. Fina vägar, tror att en hel del av vägarna är nybyggda och jag har ett minne av att första gången jag körde där nångång vid början av nittiotalet så var vägen precis nybyggd . Dock får man nog nuförtiden räkna med mycket trafik eftersom ryssarna är och besöker H-fors en hel del. Senaste gången jag åkte mellan H-fors och Vaalimaa var på moped och då blir man mer eller mindre förpassad till att ta småvägarna. Noterade då att dom byggt nån slags ny större väg också?

Annars så gillar jag att besöka dom finska gamla stadsdelarna. Många av dom är bebodda...
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av Fibern »

@peppe
Att vägarna i Finland är i utmärkt skick, som Ralf nämnde nyss, det kan jag skriva under på, efter resan genom delar av norra Karelen vi gjorde i fjol.
Men se upp bara så du inte somnar. Ser du en varningsskylt för skarp kurva så ser det ut som en svensk raksträcka med en liten avvikelse på mitten. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av Ralf-FIN »

Mr Saarela har nog helt rätt angående E8 (eller Riksåttan som vi kallar den) mellan Åbo och Vasa om man kör raka spåret. Däremot om man ger sig tid att ta sig norröver så finns det nog alternativa småvägar som bjuder på betydligt roligare körning :-) http://goo.gl/maps/Sr6t4" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Far man österut så finns det nog fina alternativa rutter att ta sig ditåt också *thumb_up*

@ Fibern
Tror vägarna vi tog norr om Suomossalmi rotat sig bäst in i ditt minne :D Jag vill nog minnas t.ex. att vi höll oss på ganska kuviga vägar på Vaala - Kuhmo - Suomussalmi... och samma med Kemijärvi och söderöver.. eller? :conf: Och enda orsaken till att vi avvek från planerade rutten o tog huvudvägarna...det var ju som sagt tidsbristen :frust:

Jag skulle beskriva det som så, att VILL man förflytta sig fort så finns det utmärkta vägar för det ändamålet, har man tid och vill utforska mindre vägar så är även dom i så bra skick att man kan egentligen snurra på var som helst. *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av peppe »

Tja! Vad säger man, mer än ett Stort Tack! Det verkar vara en stor djungelns lag om alla färjor o trafik på sjö eller ö! Vad som är bäst, tidsmässigt eller ekonomiskt, får vi utforska nu????
Resa på natten, 2 flugor på smällen, men inte billigt!!!!
FIMA-rallyt går väl till Finland de första dagarna i juli, Tammerfors ?

Kanonsidor som kan hjälpa alla, är detta forum!
Peppe
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Sydvästra Finlandsresa, Åbo/Turku med omnejd....

Inlägg av peppe »

Hej på er, framtida finlandsresande.
Jag kollade med Vikingline, blev medlem i VikingClub!,,
Pris 1 mc+2personer i en 4-bäddshytt, inga andra! Tur o retur S-Holm--Åbo 1230kr
Vilket jag aldrig fick ihop på deras hemsida med mina försök till bokning, hur jag än gjorde.
Ett mail till bokningen, blev väldigt lyckat, ekonomiskt sett, eller vad anser ni?
Peppe
Skriv svar