Vart är du på väg?

Allmänt snack om resor
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Vart är du på väg?

Inlägg av twowheeltours »

Hej forummedlemmar. Jag går alltid och planerar resor med och utan motorcykel och vi är säkert flera.

Om du har en hel vecka ledigt för att åka mc. Vart skulle du åka, vad skulle du göra och varför vill du göra den här resan? Jag menar inte att du skall göra om en resa du redan gjort utan att göra något du inte gjort förut. Kanske behövs det mera tid än en vecka för att förverkliga drömmen?
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av Laffe »

Först på den listan - Norge! Längtar galet efter att hoja runt där!
Aldrig kört vare sig bil eller hoj där, och dessutom var det ca 30 år :shock: sedan jag var där sist.
Alltså - Norge *thumb_up*

Drömmen vore att kryssa runt alla dessa underbara vägar som visats här bl a, få ta del av naturens alla skiftningar, bo så enkelt som möjligt i tält - eller varför inte under bar himmel om vädret tillåter - och ha tid till kontemplation och att bara få njuta av att vara fri att välja vilken väg som passar bäst för stunden.
En vecka eller den tid det tar...om om fanns alltså *visslar*

Sen hägrar förstås en långresa runt europa - om si sådär fem år... *yes*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av twowheeltours »

Jag har inte gjort någon riktig sverigeresa ännu. Tänker mig att ta mig norrut, först genom Bergslagen, vidare genom Dalarna, Jämtland och vidare in i Norrlands inland. Jag tänkte undvika inlandsvägen (E45) och även kustvägen norrut. Istället de mindre vägarna med tjälskott och grus. Åka genom skogsbygder och stanna till i små orter dit få turister tar sig. Ju längre bort från stora vägen desto mera välkommen brukar man känna sig. Hoppas att jag kommer så långt norrut att jag kan beundra de stora älvarna och se de imponerande kraftverksdammarna, tex Harsprånget och Porjus. Eftersom jag tidigare jobbade med skogsbruk blir utsikten från sadeln aldrig tråkig men ren och älg får man se upp för. De två sista dagarna tar jag E45 söderut igen så bågen äntligen får sträcka ut mot hemmet i Nora. Jag hoppas och tror att min hustru Margareta följer med mig på turen.
ordonannsen

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av ordonannsen »

Finland har jag inte kört så mycket bil i förutom längst upp i norr, via Finland till Alta i Norge och vidare till Nordkap m. husvagn.
Det finns ju en hel del fina reseskildringar här på forumet bl.a. från Finland och det har gjort mig intresserad.
Norge hägrar ju också naturligtvis och mitt Danmark förstås, där har jag åkt både bil och motorcykel, 2014 när det var så jä... varmt blev det långturspremiär för mig, men jag blir aldrig mätt på Danmark, synd bara att det är så många rondeller, det är ju så korta avstånd i Danmark och många byar, så det blir väldigt tätt mellan rondellerna.
Sverige är ju fantastiskt att resa runt i, och "oändligt". Sugen på bl.a. Norrland, Gotland och Skåne förstås, kanske till sommaren till nå mc-träff kanske?
Roligt är det ju naturligtvis att ha reskamrater, men även att åka ensam en tur eller två, eller med frugan bakpå.
Undrar över an annan sak. Brukar ni ha med följebil t.ex. på träffar? Tänkte att det skulle kunna vara bra ibland om man har spetta med och hon inte alltid tycker det är så bekvämt och kul att sitta bakpå, då skulle hon ju kunna köra bil och serva med fika och så och så skulle andra spättor kunna turas om att åka i bilen/bilarna?
/ordonannsen
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2402
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av Ralf-FIN »

Ja några en-veckors utflykter har man nog redan i planeringsskedet...

Här lite preliminära rutter:

Först dehär två i "närområdet" :D Gillar ju landskapet i norr så den till Kirkenes ska jag absolut försöka få till nästa sommar. den andra blir väl då vid senare tillfälle.
https://goo.gl/maps/6Xojzsq9Qwj" onclick="window.open(this.href);return false;
https://goo.gl/maps/X9aB61MwCu62" onclick="window.open(this.href);return false;

Denhär rundan blir det väl troligen efter XL-träffen nästa sommar
https://goo.gl/maps/24FNK" onclick="window.open(this.href);return false;

...och OM det blir så att XL-träffen 2017 förläggs hit till Finland, ja då siktar jag på att ta en sån här runda efter den.
https://goo.gl/maps/ZRubnYnAX2m" onclick="window.open(this.href);return false;

Och igen, notera att alla rutter är grovt dragna. När det väl bär till så är det ju som vanligt småvägarna och landsbygden som lockar enligt normal XL-ordning *yes*

Det finns ju alltid orsaker till varför man har begränsat med tid och det är nånting man bara får acceptera och leva med. Men med mina erfarenheter så är en vecka på tur i bra sällskap nåt av det roligaste man kan ha. Sen får man balansera mellan detaljplanering och spontankörning så att det hela inte blir alltför inrutat och att den lilla äventyrskänslan sitter kvar.

Tack vare detta forumet så finns det ju alltid möjlighet att slå följe med andra som vill hänga med, även det har jag ju bara positiva erfarenheter av *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av twowheeltours »

"Närområdet" är nog ett ganska vitt begrepp....

Påminner om min resa till Nordkap 1989 men det var mycket fint man åkte förbi på de 6 dagarna man var borta från hemmet. Lofoten missade jag tex. Östersjön runt har jag också funderat över och att hoppa över vägen genom Ryssland känns klokt för oss från Finland och Sverige.

Jag har också goda erfarenheter av att åka tillsammans med medlemmar på XL-forum.

Olle
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av Vagabond »

Eftersom jag har nära till min födelsestad Ystad så hade det nog blivit färjan till Swinoujscie och sedan söderut längs med tyska gränsen ner till Zakopane och Tatrabergen.
Sen vet jag inte riktigt. Kanske fortsätta följa gränsen mot Slovakien, Ukraina, Vitryssland och sedan hem igen.
Kanske är det uppväxten i Ystad som satt sina spår men jag trivs i Polen. God mat, fin natur, mycket kultur, trevliga människor och väldigt trevliga hojvägar.
Åtminstone om hojen är något sånär på ibland väldigt "dåliga" vägar.
Det skulle bli drygt 200 mil så åtminstone två veckor, gärna tre.

Sen har jag ett antal gamla idéer;
Tvärs över USA på HD. Inte för att jag är speciellt förtjust i HD men just den resan kräver nästan en HD.
Taiwan runt på kines-moppe (eller EU-moppe som de kallas här...).
Island runt med Transalpen.

Fast det får kanske bli när man är pensionär och har tiden till det..............

HDL! Håll drömmen levande! *thumb_up*
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av Olle Åberg »

Jag bor ju nära Norge, så det blir nog dit på hösten om jag får tid. Att se hela fjällsidorna explodera i höstfärger är en verkligt grann syn.
har ju kört i Norge ganska mycket, men det dyker upp nytt hela tiden. Att se fjällvärlden på våren då alla vattendrag är fyllda med isflak och forsande vatten vore ju en upplevelse. :rock-on :rock-on
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av V Saarela »

Jo, man kan ju göra om en resa också. Jag körde på nittiotalet med en TA600 ner till Grossglockner, Dolomiterna, Stelvio osv....och för några år ville jag göra om resan igen, fast på moped.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av Jokern »

ISLAND....
Där har jag varit en del gångar, men aldrig med mc.
Det skulle vara det ultimata äventyr att köra kors o tvärs med den nya AT
Drömmen om mc i Island, har jag haft sedan början på 90talet, då jag jobbade med en kollega, som hade samma dröm. Men ingen av oss har fått "pluggen ur avgasröret" än

Färöarna har jag däremot kört på en offroad ( utan körkort ).
Utgångs punkt va Thorshamn o jag körde på alla öarna, som är förbundet med huvud ön, utan att åka båt.
Färöarna består av 24 öar varav 18 är bebott.
Så kanske man skulle ta båten från danska Hirtshals till Thorshamn nån gång o köra en vecka på dessa gröna öar igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Vart är du på väg?

Inlägg av Ivar »

Jag har en svoger som var på Island med mc.
Helt fantastisk. Bästa resan han gjort.
Dock var han der med sportshoj typ R1 :shock: :shock: :shock: så han fick vända när gruset o det roliga började :D .
Jag har själv varit der o skulle gärna varit der igen med hojen.
Kansje man kan bli et gäng hehe. Dock blir det en dyr resa.
Let's be careful out there
Skriv svar