Hyra hoj i USA

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Hyra hoj i USA

Inlägg av JanneBoj »

Då jag gjort två hojturer i USA de senaste åren tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.
Jag vet att det finns många organiserade turer men jag har lite svårt för det så jag vill åka själv eller bara två/tre tillsammans.
Då kan man improvisera efter vägen som man vill.
Men läs på ordentligt innan du åker, du vill inte upptäcka att du missat nåt häftigt ställe när du väl kommit hem.

Det finns en stor kedja som heter Eagle Rider och som har kontor överallt i USA. De hyr ut HD förstås men har även andra cyklar.
Nästan alla HD-butiker hyr också ut cyklar men då förstås bara HD.
Gå in på http://www.eaglerider.com och välj var du vill hämta hojen
eller så går du in på http://www.harley-davidson.com/content/ ... /home.html och väljer en återförsäljare
och har du tur så ser du om de hyr ut hojar.
Jag har använt mig av bägge och ingen är bättre än den andra men Eagle Rider är mycket enklare att använda.
Priset då? Hojarna ligger på ca 150$ / dag för själva hojen. Sen tillkommer tyvärr för oss svenskar en massa försäkringar.
Snåla inte, ta rubbet, drygt 50$ / dag.
Hos Eagle Rider kan du dessutom hämta hojen på ett ställe och lämna den på ett annat.

Hjälm ingår i hyran på bägge ställena och du kan hyra eller låna regnställ och skinnpaj.
När du sen drar iväg kommer du att upptäcka att mat finns det överallt. Boende efter vägen på motell finns överallt och det är hyfsat billigt.
Om du är intresserad kan du gärna ställa frågor här på forumet och jag är behjälplig så gott det går.

Jo, en sak till, jag hyrde en HD Electra Glide bägge gångerna. Jaja, jag vet, men den passar perfekt på de amerikanska vägarna och den rymmer massor av packning.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Hyra hoj i USA

Inlägg av MrH »

Hur upplever du mc-körningen i USA med avseende dels på den personliga säkerheten och dels utsattheten i trafiken pga delvis väldigt dålig vägstandard och det faktum att många är rent usla på bilkörning och trafikbeteende?
På MC är man ju väldigt utsatt både som trafikant och för folk som av någon anledning inte är så vänliga.

Jag frågar för när jag åkte runt i bil tillsammans med en kompis under två veckor i höstas (Kalifornien, Arizona och Nevada) så kände jag mig ibland lite illa till mods när vi passerade "ruffiga" ställen ute i ödemarken trots att vi satt i en, på amerikanskt manér, låst bil. Känslan av att två turister lätt skulle kunna "försvinna" utan att någon märkte det dök upp hos oss båda ibland. Om det verkligen var farliga platser vi passerade vet jag naturligtvis inte men känslan som infann sig var inte trevlig.
Vi reagerade också på att vi såg så få motorcyklar i trafiken under dessa två veckor jämfört med här hemma, trots att vi hade strålande väder under hela resan.

Vissa vägsträckningar var i riktigt usel kondition medan andra var fantastiskt fina och hade varit grymt roliga att köra med MC. Den stora flerfiliga motorvägen in mot San Francisco (508 tror jag det var) var rent livsfarlig för den som åkte på två hjul. Stora sprickor, nivåskillnader mellan filer och håligheter överallt! Och vi snackar om nivåskillnader på 5-10 cm. Dessutom väldigt ojämn även på de delar där underlaget var helt. Motsatsen var vägen genom tex Death Valley och väg 155 mellan Wofford Heights och Glennville (den senare en veritabel kurvorgie) som båda var i perfekt skick.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Hyra hoj i USA

Inlägg av JanneBoj »

Jag har inte alls känt mig osäker eller upplevt dåliga vägar. Har kört ca 500 mil i USA i Montana, Wyoming, Idaho, Tennessee, North Carolina samt New Jersey och vägarna håller väldigt bra standard i de staterna i alla fall. I Montana och Wyoming mötte jag helt klart fler hojar än bilar. Vad gäller den rent personliga säkerheten så upplever jag att landsbygden känns betydligt säkrare än vissa förorter.
Men, det är bara min känsla, inte nåt jag kan säga bestämt.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Hyra hoj i USA

Inlägg av MrH »

Ja, det är ju ett stort land och staterna sköter sig ju relativt själv så jag kan gott tänka mig att vägstandarden kan skifta ordentligt. Att den där betongvägen utanför SF var i så dålig kondition kan säkert hänga ihop med att marken ju rör sig en del i den regionen. Att vi sen såg så pass lite hojar kan säkerligen ha med temperaturen att göra. Vi hade som mest 38 grader varmt och sällan under 25 under de två veckorna.

Det som nog fick oss att känna lite olust ute i ödemarken var nog för att det många gånger (egentligen skrämmande många gånger) såg så ruffigt, nedgånget och skräpigt ut runt de ensliga husen, men jag kan hålla med dig om att det högst sannolikt är säkrare på landsbygden än i förorterna. Precis som här hemma.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Hyra hoj i USA

Inlägg av JanneBoj »

Jag körde Tail of the Dragon förra torsdan och vi hade temperaturer mellan 35 och 40 varje dag men det var otroligt mycket hojar ute.
Så amerikaner är inte rädda för värme. Men, å andra sidan kör man i shorts och tischa bara.
Men ska jag vara ärlig så var det för dj-gt varmt på hojen. Det blir ju inte bättre av att jag körde en HD. Lyftkyld alltså. Det är som att sitta
på en kolgrill i hettan, Dessutom, som oerfaren svensk, har man bara 30 i solskyddsfaktor och sen hörde jag att infödingarna själva kör med
solskyddsfaktor 80. Gissa vem som såg ut som en kräfta på kvällen???
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Skriv svar