Comfort sadel

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Comfort sadel

Inlägg av Jokern »

Bild
Jag är storspekulant på en comfort sadel till min, efter att ha set en på VCIM träffen i Norge med samma färg som min.
Till o med Olivia tycker jag skall köpa en Bild
Det efter att hon satt bak i 15 timmar från Geiranger till Landskrona BildBild



Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Bra sammanställning som vanligt Skye!! Jag kommer också köpa sadel så fort jag sparat ihop till detta. På top selleries hemsida står att man får förvänta sig något sämre komfort med en sänkt sadel. Logiskt men kanske något att beakta om man ändå ska lägga mycket pengar på ökad komfort!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Comfort sadel

Inlägg av Laffe »

Jag har en top sellerie sadel. Både jag och frun är väldigt nöjda m comforten. Har inget mer att önska i comfortväg BildBildBild


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Comfort sadel

Inlägg av Laffe »

Köpte den av Jon-Anders (använd ca 10 ggr) för 1800:- Kostar 3 lax ca på ebay. Ingen gel i min, har hört att det blir väldigt varmt m gelsadel.


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Comfort sadel

Inlägg av Laffe »

Den får 10 blocknycklar av 10 möjliga av mig


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Jag undrar om det här med att korta eller förlänga sittdynan och vad det får för effekter. Är det meningen att man ska känna svankstödet som ju är betydligt högre på komfortsadlarna? Om man är kort som jag (174cm) borde man kanske välja en kortad dyna. Å andra sidan gör det nog hojen mer svårsåld om en lång person vill köpa den. Finns erfarenhet kring detta?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Nu har jag beställt en sadel! Blev en färdiggjord som dom reade ut! Silversömmar, gel fram och bak standard storlek på sitsarna. 2900:- inkl frakt! Helt ok tycker jag. Sen blir det ett par hundra tillför att skicka dit min gamla sadel som dom ska ha i "pant" De som bor i Gbg-trakten får gärna komma förbi och prova den om ni är nyfikna!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Liten update och info om min nya sadel från Topsellerie som jag tycker det är värt att dela med sig av.

Leveransen gick hyffsat fort och utan problem. Det tog 7 dagar innan jag hade sadeln hemma. Dom använder sig av UPS som levererar till dörren någon gång mellan 09.00 och 19.00 vilket är opraktiskt för vanligt folk som jobbar dagtid. För mig funkade det bra denna gången eftersom jag var hemma hela dagen och kunde ta emor paketet. I annat fall får man hämta ut paketet på UPS.
Problemet uppstår när man ska skicka tillbaka sin orginalsadel (om man väljer det alternativet.) UPS skulle ta ca 1700 kronor för frakten. Det samma gäller för alla andra fraktbolag :shock: Billigast var posten som tog 560kr. Det är något man ska räkna in i den totala budgeten. Alternativet att köpa en sadelbas från TopSellerie kostar däremot 1500 kr så det blir ändå billigare att skicka tillbaka sin egen. Alla fraktbolag tar ut hutlösa priser från privatpersoner. Det TopSellerie borde göra är att skicka med en fraktsedel där dom betalat för returfrakten och sedan lägga på det beloppet på totalpriset. Jag har skickat detta som feed back till dom.

Kvaliteten på sadeln när det gäller material och sömmar är superb. Sadeln är märkbart tyngre än orginal vilket gör att det känns som att det är "mer" material i sadeln. Det medför nackdelar har jag märkt nu när jag fått provköra en ordentlig sträcka. Trots att sadeln skulle vara lika hög som orginal så är min sadel märkbart högre och även bredare. Jag når inte ner lika bra som med orginalsadeln. Jag känner även av att sadeln är bredare på insidan av låren.
Den del av sadeln om går upp på tanken har för mycket stoppning vilket gör att jag klämmer kulorna. INTE kul! Jag är ju lite kort i rocken och måste sitta långt fram för att få en bra sittställning.
Jag hade styrhöjare på tidigare vilket gjorde att jag satt lite mer bakåtlutad vilket inte var helt bekvämt i längden. Jag får nog skruva tillbaka höjarna så att jag kommer bak med bäckenet lite och förhoppningsvis inte hamnar lika långt fram.
Trots 20 mil i ett sträck kände jag inte av någon träsmak vilket ju är positivt!
Förhoppningsvis sjunker nog sadeln ihop lite när jag "suttit in den"

Jag får ändra lite på geometrin och förhoppningsvis kommer jag känna att den är mer bekväm om ett tag!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Comfort sadel

Inlägg av Laffe »

@Maua - tråkigt att du känner så ang sadeln :( Hoppas verkligen att den "sätter till sig" så den passar dig perfekt *thumb_up*
Alla är vi ju skapta lite olika i kroppsfason, och det som för den ena känns utmärkt kan ju vara direkt obekvämt för den andra.
För egen del så är jag makalöst nöjd och glad med min sadel (Topsellerie) *thumb_up*
Jag körde ju 72 mil igår, och flera ggr under resans lopp så gladde jag mig åt att jag investerat i denna sadel! Den passar mig utmärkt på alla vis, och när resan var över för dagen kunde jag konstatera att jag inte en enda gång känt antydan till betongrumpa.
Den får 10 Xl av 10 möjliga av mig :clap :clap
Jag hade ju turen dessutom att slippa krånglet med att skicka min gamla i retur, eftersom jag köpte sadeln (väldigt) lätt begagnad (använd ca 10 ggr).
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Kände du av att sadeln var högre än orginal?





Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Comfort sadel

Inlägg av Laffe »

Nja...möjligen någon liten aning, men väldigt marginellt i så fall.


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Är det någon här i västra götalandsregionen som har en sadel från TopSellerie? Det hade varit intressant att jämföra hur en annan, likadan sadel känns och ser ut!
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Comfort sadel

Inlägg av mel »

Det verkar inte gå lika bra med Sellerie?
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Comfort sadel

Inlägg av Nysse »

Jag har en på min XL700 i Jönköping.


Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Comfort sadel

Inlägg av maua »

Ok nysse. Hade dock varit bra med en Varadero så att det går att jämföra!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Comfort sadel

Inlägg av Richaud »

Jag funderar skarpt på en sadel i vinter dock... just nu har det blivit lite mycket investeringar.. köpte en beach buggy igr som gjorde en rejäl buckla i budgeten;)...Märke spelar ingen roll för mig egentligen men jag som är lång skulle vilja sitta i normal höjd och ha ryggstöd. så jag skall kika på konfiguratorerna vid tillfälle
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Comfort sadel

Inlägg av janne »

Jag har tydligen en Bagster sadel.. eftersom den satt på när jag köpte hojen så vet jag inte den exakta konfigurationen på vad den innehåller för material.
Har haft en Varadero 02, 08 och nu denna 03 med komfortsadel. 02an var en aning för mjuk och på 08an var den en aning hård men bättre än 02an. Bästa sadel jag haft var 08ans hårda med en airhawk dyna på, körde 525 mil på 10 dagar och det kändes inte alls obekvämt. denna komfortsadel är något mitt i mellan hård och hård med airhawk dyna, 200 mil på 2 dagar kändes inte bra trots denna komfortsadel, tveksamt om det är värt pengarna att köpa ..... En airhawk dyna är däremot värt att köpa ! Någon som vill testa en Bagster sadel är välkommen på kaffe med provtur :)
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Comfort sadel

Inlägg av Richaud »

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... GB&alt=web" onclick="window.open(this.href);return false; denna blev jag sugen att prova...1500 Ink frakter.
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Comfort sadel

Inlägg av Richaud »

Janne...vi kan byta sadel så du får original om du vill ;) hehe
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar