Stötdämpare Varadero

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Laffe »

Fick svar nu på morgonen. Dom renoverar bara egna märket men säljer till i princip alla typer av hojar/fordon. Dyrare än det du nämnde Saarela, så framöver när ekonomin tillåter (läs efter jul/nyår) så vill jag återkomma.


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Jokern »

Ja jag hoppas det varar länge tills jag skall byta.
Det låter ju inte billigt
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Peter »

Jag har känningar om att jag måste byta också. Den har ju gått 6000 mil och skulle säkert må bra av lite nytt där bak. Det blir en tuff förhandling med hsb framöver. Speciellt med tanke på att jag vann förhandlingen om Mivvarna. Lottospelandet fortsätter

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Jokern »

Hahahaha, pne64
Du får ju fråga HSB om hon skulle tycka det vara sunt att få ryggskada av en dålig dämpare
Vi väntar med spänning på slutet av dina "lotto rader"
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Laffe »

Ok, en uppdatering av läget på stötdämparfronten.

Jag har lyckats spåra en beg originaldämpare från en skrotad hoj som rullat 1300 mil. Dock är den äldre än min, men säljaren lovar funktionsgaranti och priset är 1500:-
Konsulterade ett par insatta buddies och har kommit fram till följande:
Man kan aldrig veta hur länge en begad dämpare håller. 1,2 år eller kanske 3..
Det jag däremot vet, är att jag behöver byta drivpaket, göra en ventilkoll, serva med stift och luftfilter utöver dämparbytet.
Drivpaket ca 2000:-, ventilkoll (om jag lämnar in den) 1000:- och 1700 till om justering krävs, luftfilter ca 800-1000:- och stift ca 2-300:- Summa ca 4500-5000.

Därför - har jag beställt den begade dämparen. Då kan jag åtgärda allting inom ramen för vinterbudgeten.
Byte till ny dämpare får bli ett senare projekt, om inte en nyare Varadero kommer i vägen innan dess förstås :naughty: :naughty:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Jokern »

Se det låter ju ekonomiskt
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Laffe »

Se där - mera pengar att spara *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Laffe »

*thumb_up* *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Skoogsnisse »

@Ivaradero Om du behöver nita kedjan har jag ett verktyg som du kan låna.
Nisse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Laffe »

Tack Skoogsnisse, det var snällt Jag vet inte om Patrik har det i garaget, annars ringer jag


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av V Saarela »

Kul Ivaradero att du hittade en begad. Klart som fan att man ska montera en begad om man hittar en till vettiga pengar. 1500:- känns spontant som ett okejköp, inte mer. Visserligen andnöd men man får alltid lite andnöd från chefen i huset.(jag har varit gift i +30 år så jag vet hur det funkar)
Faktiskt så trodde jag för nån månad sen att det var stört omöjligt att hitta en begagnad stötdämpare till Varadeo men, Stahson som monterade en Blackbirdämpare i sin fick nu tag på en begagnad från en firma i Stockholm, dessutom "snorbilligt"

Ang dina servicefunderingar. Vet inte vad nu som menas med proffskedja som skye nämner men, det är ju en X-rings precis som alla andra, en kedja av kraftigare slag. Grymt bra pris i Hamburg för den, dock lite overkill för en Varadero.
Man mäter ju hur stark en kedja är i sk genomsnittlig dragkraft(tensile strenght) ZVM-X är gjord för + 200hk. Jag sålde senaste JT kedjan( Z1R) till en turboladdad Fz1 och såna hamnar prismässigt till en Varadero billigare än nämnda DID i Hamburg. Räcker inte det så finns EK och RK kedja även för 400hk. Nåja, nämnda Z1R-kedjor finns ju, men nu tycker jag att en Z1R kedja osv är lite onödig till en Varadero, har dom i shopen bara till hkvärstingarna och istället tagit upp JT-kedjan X1R till Varaderon. Finns såklart andra kedjemärken också, men X1R kedjan är en X-rings kedja, gjord för hojar som har 130 hk på bakhjulet(typ 150 i motorn). Torde räcka.....

Nita eller kedjelås? Klart som tusan man ska nita en kedja om man har möjlighet till det, tycker jag iallafall. En del har köpt ett kedjelås till drivpaketet. Det för att ta sig till en verkstad som kan nita och en del för att helt enkelt köra med bara kedjelåset. Den senaste Transalpkunden(Boden) monterade och använder kedjelåset, eller som jag läste i sporthoj.com" -vafan är alla så jävla nojiga med kedjelås?", fanns väl fan inget annat förr och monterar man det rätt så......."
sen....du har ju kompisar i din närhet som lånar ut nitverktyg. Det är definitivt lättare att nita en kedja än att montera en färdignitad kedja

Fjädring fram?....Alltid fint med fin inställning på hojen, men är man bara en sk "söndags-/hobbytourer och måste hemma försvara varenda krona man lägger på sin hobby"....skippa tanken, lägg pengarna på nåt annat. Känns fjädringen lite slekig/konstig så byt olja med rätt mängd osv.

Jo, hos mig då:
Drivpaket X-ring, JT X1R: 939:-(finns givetvis andra förslag)
Luftfilter HiFlo: 241:-
Iridiumstift 134:-/st
Frakten är alltid 69:-

Summan allt slutar alltså på cirka 1500 spänn inkl frakt. Cirka 500:. kronor mindre än vad du ens funderade på vad kedjan kostar.

Nu tänker jag sluta med reklamandet här på forumet, inte för att det är jobbigt att skriva osv, men det börjar kännas pinsamt för mig eftersom jag måste försvara varje prislänk som dyker upp.
Jag har en webshop där man kan se en del av prylarna. Det finns massor av grejjor som inte heller finns där. Den som funderar eller har frågor så är det bara att mejla eller ringa, jag svarar gärna på frågor om produkt, pris och framför allt, den råd jag kan/klarar ge osv. Jag ser också gärna att man inte pröjsar i förskott utan jag skickar gärna grejjorna och slänger bara med en faktura i paketet.....


....och jo, jag har tillgång till progressiva fjädrar fram
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av Laffe »

@Saarela - Tusen tack för ditt svar :clap :clap
Efter Jul och nyår kommer det en beställning som motsvarar det du räknade upp i inlägget, så se till att ha det hemma då :naughty: *thumb_up*
Inget fel i att berätta vad man har att erbjuda tycker jag, sen är det ju upp till var och en att avgöra var man vill handla. Men de priser och produkter du nämnde blir helt perfekta åt mig *thumb_up*

Det finns en annan aspekt i det hela oxå, förutom att det ska förhandlas med Finansministern :frust:
Hur mycket pengar ska man investera i en hoj som blir 13 år nästa år? Om man har tänkt sig att byta till en nyare så småningom så känns det inte riktigt ok att plöja ner obegränsat med stålar i hojen eftersom man med säkerhet inte har igen något alls vid en försäljning/inbyte. Mivvarna kan jag enkelt flytta över till nyare modell eftersom systemet är lika genom alla årsmodeller.
Värre är det då med en dämpare bak för 5-6k och värstingprylar i övrigt. Naturligtvis lättare att få hojen såld, men det betyder inte ett jota prismässigt för nästa ägare (behöver inte gå längre än till mig själv där).
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Stötdämpare Varadero

Inlägg av V Saarela »

*thumb_up*

Inga problem normalt. Min verksamhet bygger ju på att inte ha grejjor hemma, men eftersom jag är fan av Varadero/Transalp så brukar ju det finnas hemma......

Investera i en 13 år gammal Varadero? Nej tycker jag! Vissa saker måste man ju göra för att hojen ska fungera, vissa saker för att man ska själv må gott.
Det jag har not här i forumet senaste tiden och tycker...:
- Oljud en självklar sak tycker jag. Kosta vafan det vill och....kör hundvarianten "värt att ta stryk för", ibland funkar också "valpögonlooket" mot frun. Systemet plockas givetvis bort och säljs separat när det är dags för att hojen att gå vidare.
- Skulle aldrig spendera en spänn på komfortsadel på en hoj som redan har en komfortabel sadel. Definitivt speciellt inte då på en formsydd för föraren.(=osäljbar)
- Stötdämpare är ett måste. Är den slut så är den....
Skriv svar